17.2 C
București
marți, 4 iunie 2024
AcasăSpecialDr. Sorin Oprescu si autostrada urbana

Dr. Sorin Oprescu si autostrada urbana

Experienta marilor orase de pretutindeni a aratat ca deschiderea de noi artere de circulatie sporeste numarul de autovehicule. Cu cat vom avea mai multe artere pentru automobile, cu atat utilizatorii vor fi mai incitati sa le foloseasca si numarul autovehiculelor va creste. La urma, putem sa ne imaginam un oras fara case, compus numai din strazi si autostrazi, in care masinile vor circula, in sfarsit, in voie.
Disciplina conducatorilor, cu o politie prezenta si eficienta, dezvoltarea transporturilor in comun, in special metroul, folosirea cailor ferate peri- si intra-urbane existente, o adevarata autostrada de centura, crearea unui sistem de culoare pentru autobuze si taxiuri, a unor parcari platitoare pe marginea strazilor in sistem de parcometre, a unor parcari sub- sau supra-terane ar fi masurile necesare si suficiente pentru rezolvarea sistemului de trafic bucurestean.
si abia in ultimul rand vine deschiderea unor noi cai de circulatie. Daca incepi cu noi strazi, autostrazi sau bulevarde, numarul masinilor va creste automat si rezultatul final in privinta aglomerarii va fi nul.

Am urmarit, in ultimele zile, prestatia unor candidati la primarie pe posturile noastre TV. Dintre ei, dl Sorin Oprescu starneste uimirea: propune construirea, imediat ("in doi ani"), a unei autostrazi urbane care sa strabata Bucurestii de la nord la sud. Acesta este unicul punct din programul sau electoral asupra caruia dl Oprescu s-a destainuit mai pe larg, celelalte ramanand destul de vagi. "Va trece la nivelul etajelor 3-4 al blocurilor", spune d-sa cu un ton firesc (pariez ca autostrada nu va trece pe deasupra Bulevardului Primaverii!). Oare este posibil sa ne imaginam cum ar arata orasul nostru, si asa destul de schingiuit, cu o autostrada calare pe bulevardele Kiseleff, Catargiu, Balcescu, Bratianu (sau poate, atunci, prin mijlocul cartierelor de locuinte sau a parcurilor?), cu hidoase picioare "de fier" pe mijloc, cu iesiri si intrari in panta si in trefla pe la Piata Romana, in dreptul Universitatii sau mai stiu eu pe unde? Pana atunci, tonul dlui Oprescu era degajat si preasimpatic, dar cand cineva a intervenit pentru a obiecta ca proiectul asta ar fi cam greu de realizat, tonul candidatului "independent" a devenit dur: "ba se poate". Se poate, parea sa insinueze dl Oprescu, cum s-au putut darama Bucurestii vechi pentru a face loc Casei Poporului.

 

Sigur, orice proiect pe spinarea cetatenilor si a sfidarii bunului gust se poate realiza in doi timpi si trei miscari, daca se foloseste brutalitatea. Un proiect ceausist 100%! Care ar presupune daramari, mutilari ale unor cartiere intregi. Chiar ar fi o lovitura de moarte data Bucurestilor. Dl Radu Berceanu a spus ca astea sunt povesti "de Petre Ispirescu". Eu as zice mai degraba de Petre Dulfu, caci el a scris "Pacala". Dar am simtit in tonul candidatului "independent" ceva din necrutatoarea mentalitate comunista, si nici nu e de mirare, caci dl Oprescu e trup din trupul nomenclaturii si prin relatiile familiale ale domniei sale, si prin amicitia indestructibila ce-l leaga de dl Ion Iliescu, din varii motive. Da, facem autostrada urbana, cum am mers cu tavalugul sa facem blocuri distrugand orasul, altadata. Ordin de la stapanire.

Da, e adevarat ca dl Oprescu propune crearea unor parcari de "descurajare" la portile oraselor, dar despre ce "descurajare" mai poate fi vorba cand ti se da posibilitatea sa parcurgi acelasi oras pe autostrada urbana? Suntem in plina incoerenta.
Daca mai sunt vremuri potrivite unor asemenea decizii brutale, daca cetatenii municipiului mai sunt dispusi sa se lase sedusi de astfel de tonuri autoritare, sunt intrebari la care nu putem raspunde decat dupa alegeri. Este totusi ingrijorator ca programul cool al dlui Ludovic Orban, care propune lucruri posibile, nu prea scumpe si rapid realizabile, nu intruneste prea multe sufragii, ca si cum am fi devenit drogati la declaratiile zgomotoase, la limbajul smecher si zeflemist, dar in fond amenintator. Sau alergici la ratiune si moderatie.

Sa spunem clar: nu vrem o jungla automobilistica. Vrem sa traim, noi si urmasii nostri, intr-un oras placut, cuminte si aerisit. Vrem sa-i ajutam pe automobilisti sa-si lase masina acasa, sa le fie mai placut sa ia metroul sau autobuzul. O politica de circulatie europeana implica aceasta. La München mergi gratis cu metroul daca prezinti biletul de teatru sau de opera in seara respectiva. Autostrazile urbane in Europa sunt bune numai pentru periferia orasului. Nu suntem intr-o dictatura asiatica unde cetateanul nu conteaza! Spintecarea in doua a Capitalei ar fi o excentricitate si mai mare decat Casa Poporului.

P.S. O intrebare pentru dl prof. Oprescu: Autostrada va trece prin Arcul de Triumf sau pe deasupra lui?

Cele mai citite

Vinicius Junior, desemnat cel mai bun jucător al sezonului din Champions League

Comisia de observatori tehnici ai UEFA l-a desemnat pe fotbalistul brazilian Vinicius Junior, care a câștigat Liga Campionilor cu Real Madrid, drept cel mai...

Anthony Fauci dă explicații Congresului SUA pentru rolul său în gestionarea pandemiei de Covid-19

Fostul consilier al guvernului american pentru COVID-19, Anthony Fauci, a negat cu înverşunare luni că a încercat să ascundă originile pandemiei în cursul primei...

Nicolae Ciucă a vizitat Barajul Vârfu Câmpului de pe râul Siret, început în 1989, și finalizat în proporție de 90%

Preşedintele Partidului Naţional Liberal (PNL), Nicolae Ciucă, a vizitat, luni, lucrările de la Barajul Vârfu Câmpului de pe râul Siret, care au fost începute...
Ultima oră
Pe aceeași temă