27.6 C
București
marți, 7 mai 2024
AcasăSpecialDepozite pentru namolul din Bega

Depozite pentru namolul din Bega

– Ecologizarea canalului pana la frontiera cu Serbia va costa peste 17 milioane de euro

Transformarea canalului Bega in canal navigabil, care sa faca legatura cu Serbia si mai apoi cu alte orase europene, este un proiect care va fi amanat. Canalul poate redeveni insa navigabil, dupa 50 de ani, pentru transportul de agrement sau pentru transport de marfa pana la frontiera cu Serbia, odata cu ecologizarea acestuia si scoaterea namolului din albie.

Lucrarile de executie pentru decolmatarea canalului sunt estimate sa inceapa luna viitoare. Finantare deja exista, de la bugetul de stat, cu o cofinantare externa de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Directorul Directiei Apelor Banat, Titu Bojin, a precizat ca este vorba despre peste 17 milioane de euro. "Lucrarile se estimeaza ca vor incepe in luna mai si presupun realizarea unui depozit ecologic pilot, cu realizarea de dragaje la Sanmihaiu Roman, in amonte. In prima parte a lunii mai asteptam confirmarea si de la partea sarba, prin care isi asuma si ei proiectele aflate in lucru. Aceste confirmari trebuia sa existe deja, de aceea suntem putin in intarziere", a declarat Bojin. Problema cea mai mare legata de ecologizarea canalului a fost gasirea locurilor pentru depozitarea namolului, acesta putand fi toxic. "Pentru preluarea celor aproximativ 6-700.000 metri cubi de namol estimati ca vor rezulta din operatiunile de dragaj, s-au prevazut sase depozite ecologice, din care doua vor fi in perimetrul municipiului Timisoara. Aceste depozite vor raspunde cerintelor UE. Lucrarile sunt unicat, asa ca trebuie sa urmarim felul in care se comporta namolul. De aceea, va exista un depozit pilot, amplasat in apropiere de viitoarea centura a Timisoarei, in aval, la Sanmihaiu Roman", a mai spus Bojin. Acesta nu a dorit sa faca publice celelalte locatii din judet, pana nu vor fi definitivate.

Pentru a se extinde navigatia pe Bega este necesar ca si partea sarba sa execute lucrari similare, or lucrurile merg foarte greu din lipsa de finantare. O solutie pentru a se reduce cantitatea ce trebuie transportata la gropile de imprumut pentru namol ar fi folosirea unor "saci" filtranti din care se poate scurge apa si sa ramana numai noroiul. Tehnica a fost experimentata in Italia.

PROBLEME
Licitatia pentru ecologizarea canalului a fost contestata de o firma care nu a fost aleasa drept castigatoare. Beneficiarii finantarii de peste 17 milioane de euro sunt cateva firme despre care presa locala a scris ca au legaturi cu PSD: SC "Aquaproiect" si SC "Socot", societati care au prins lucrari de milioane de euro ale Ministerului Mediului.

Cele mai citite

VIDEO și FOTO. Putin a depus jurământul pentru un nou mandat de președinte al Rusiei. Discursul liderului de la Kremlin

Vladimir Putin a depus jurământul pentru cel de-al cincilea mandat al său de președinte al Federației Ruse, la Marele Palat al Kremlinului. În conformitate cu...

Nicușor Dan și problemele nerezolvate ale traficului bucureștean

În 2020, Nicușor Dan promitea o rezolvare rapidă a situației infernale a traficului din Capitală, prin colaborarea cu un specialist adus din New York...

Ciucă știe calitățile pe care le așteaptă românii de la viitorul președinte

Președintele Senatului și al PNL, Nicolae Ciucă, apare într-un clip video în care anunță ce calități ar trebui să aibă un candidat la funcția...
Ultima oră
Pe aceeași temă