15.9 C
București
vineri, 24 mai 2024
AcasăSpecial„(D)efectul Placebo“, un spectacol de și pentru tineri

„(D)efectul Placebo“, un spectacol de și pentru tineri

În această săptămână, joi, 7 aprilie, şi vineri, 8 aprilie, o nouă producţie a tinerilor artişti iese în fața publicului la Teatrul Naţional – „(D)efectul Placebo“, creaţie colectivă coordonată de actorul Ştefan Lupu.

La a doua ediţie a Programului „9G la TNB“, un proiect dedicat noii generaţii de actori şi regizori, un grup de tineri absolvenţi ai Facultăţii de Teatru de la Cluj, la clasa celebrului profesor Bács Miklós, au propus un proiect curajos şi inedit, riscant şi captivant, în acelaşi timp. Un proiect care implică multă muncă în echipă, multe încercări şi o metodă de lucru puţin practicată în teatrele din România: un atelier de dramaturgie şi actorie, coordonat de actorul Ştefan Lupu, pe formula work in progress, care urma să se finalizeze cu un spectacol născut din improvizaţie. Din actori, şi din viaţă, din fragilitatea teatrului, cu o temă despre dramele omului tehnologizat. Un fel de “Om aproximativ” al timpurilor noastre paradoxale şi dadaiste.

Un spectacol viu, antrenant, provocator, despre artificialul lumii în care trăim, despre singurătatea provocată de comunicarea în exces, despre omenescul din noi şi pericolul tehnologizării. Despre lucrurile pe care le-am uitat sau le-am înlocuit cu tehnologia, despre frica de a ne întoarce la viaţa reală pentru că a devenit mai satisfăcătoare cea virtuală.

Creatorii ne asigură că “(D)efectul Placebo” este un spectacol cu efect terapeutic garantat. Pentru că atât râsul, cât şi emoţia, dar şi poveştile spuse sincer, dansul şi, mai ales, muzica fac parte din identitatea noastră umană. Un spectacol care aminteşte cât de importantă este viaţa reală.

Trei poveşti, trei relaţii şi o întâlnire ca o şedinţă terapeutică, unde singurul psiholog este teatrul.

Ştefan Lupu, coordonatorul spectacolului spune: “(D)efectul Placebo împleteşte trei poveşti ale unor oameni aparent normali într-o societate anormală, care obligă din ce în ce mai activ individul secolului 21 să devină artificial, dependent şi  singur, fără voia lui, cu o mare şi surprinzătoare lipsă de discernământ. Pe cât de fabuloasă este evoluţia tehnologică din ultimele decenii, pe atât de lipsiţi de esenţă devenim fără voia noastră, îndepărtân-
du-ne astfel de spiritul şi calităţile umane. Gândurile şi  viaţa noastră «galopează pe fibra optică» şi tot universul nostru devine parcă din ce în ce mai nociv şi dăunător, ajungând să ne trimitem sentimentele pe mail”.

“(D)efectul Placebo” este un spectacol caustic, care dezbate conflictul dintre natural şi artificial, real şi ireal, plastic şi sufletul omului biodegradabil. Totul este reprezentat scenic într-o cheie comică, cu reflexii dramatice dansante. Evadarea dintr-o lume reală într-una virtuală în care totul este aparent perfect obligă spectatorul să se întrebe care sunt lucrurile cu adevărat importante în viaţa noastră bipolară, plastificată, ambalată atent precum un produs care are termen de garanţie.

Efectul “(D)efectului” înseamnă dorinţa de a strânge pe cineva drag în braţe şi  de a-i spune «mă bucur să te văd», «mi-a fost dor de tine», «te iubesc». Din distribuţia spectacolului fac parte tinerii actori Vlad Nemeş, Alina Petrică, George Bârsan, Rareş Florin Stoica şi Ioana Predescu.

Iată ce au scris pe Facebook câţiva spectatori cât se poate de avizaţi după ce au vizionat spectacolul în avanpremieră: “Am văzut astăzi, la minunata oră 2 pm, o vizionare a unui proiect 9G la TNB care m-a spart! Mi-a transformat toată ziua, din (…), în plină de bucurie şi sens! A scos chiar şi soarele din bârlog! Bravo, mă, talentaţilor, minunaţilor profunzi, ai marilor oraşe!”, a spus Alina Herescu, scenograf. “Sper din inimă ca spectacolul la a cărui vizonare am fost ieri, «(D)efectul Placebo» (parte din programul 9G), creat de Ştefan Lupu împreună cu o echipă superbă de actori, să se impună în repertoriul Teatrului Naţional din Bucureşti. E o bijuterie de spectacol, e o creaţie frumoasă şi inteligentă, cu artişti care demonstrează că atât prezentul, cât şi viitorul teatrului românesc sunt în siguranţă!”, declară Gina Şerbănescu – critic de dans. 

Cele mai citite

8 mituri despre rinita alergică și realitatea din spatele lor

Rinita alergică este o afecțiune comună, cunoscută și sub denumirea de febra fânului și  care afectează milioane de persoane în întreaga lume. Mulți oameni...

Un Iohannis mai (Nic)ușor – Academia Catavencu

Ilustrație: Marian Avramescu Istoria pare să se repete la ciclurile elctorale, chiar dacă unele alegeri sunt pentru prezidențiale, iar altele pentru locale. Vă mai amintiți...

Săraci deși muncesc. Lucrătorii din România continuă să aibă cel mai mare risc de sărăcie din UE

România are cea mai mare rată a sărăciei în muncă din rândul statelor Uniunii Europene. Deși muncesc, românii prezintă un risc mai mare de...
Ultima oră
Pe aceeași temă