Odată cu introducerea sistemului de tarifare unic, în această vară, cei care vor folosi transportul în comun în Bucureşti şi zona metropolitană vor putea plăti mai puţin decât în prezent.
O persoană care doreşte să ajungă dintr-un capăt în altul al oraşului şi este nevoită, de exemplu, să folosească trei mijloace de transport – troleibuz, metrou şi tramvai – achită în prezent costul a două bilete RATB şi al unei călătorii cu metroul.
La întoarcere, va fi nevoită să plătească din nou aceeaşi sumă. După introducerea sistemului de tarifare unic, costurile se vor reduce, în sensul că va fi stabilită o perioadă de timp în care va putea fi folosit orice mijloc de transport în comun şi se va achita contravaloarea unui singur bilet.
„Urmează să se stabilească care va fi perioada de timp, probabil între o oră şi o oră şi jumătate. Vom face studii pentru a o stabili şi apoi vor fi discuţii şi cu fiecare operator de transport pentru a se decide tariful unic”, a declarat Gheorghe Udrişte, directorul Metrorex.
Operatorii privaţi, integraţi în sistem
Sistemul este aplicat în mai multe ţări, iar Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti are în plan să-l implementeze şi la noi. Deja s-a stabilit un colectiv de la RATB şi Metrorex care lucrează la acest proiect care se estimează ca va fi gata până la 1 iunie.
Vor fi contactaţi şi operatorii privaţi care asigură curse regulate în judeţul Ilfov pentru că sistemul se va aplica în Bucureşti şi zona metropolitană, adică judeţul Ilfov. Aceştia vor fi nevoiţi să se doteze cu aparate de taxat, aşa cum există şi în autovehiculele RATB şi la metrou, iar plata călătoriilor nu se va mai putea face la şofer, ca până acum.
Preţul unei călătorii cu durata de până la aproximativ o oră şi jumătate va fi stabilit de comun acord între toţi operatorii de transport, iar avantajate vor fi persoanele care vor folosi mai multe mijloace de transport pentru a ajunge la destinaţie şi care acum plătesc contravaloarea mai multor bilete.
Linia de centură feroviară
Va exista şi varianta abonamentelor pentru cei care călătoresc des pe o anumită rută şi, în general, se vor păstra titlurile de transport existente şi în prezent. Pe viitor, trenurile interregio care fac legătura cu localităţile din Ilfov ar putea fi şi ele cuprinse în acest sistem. De asemenea, va exista o linie de centură a Capitalei, pe calea ferată, cu staţii în nodurile importante de circulaţie, de unde autobuzele vor asigura legătura cu staţiile de metrou.
Tarifarea unică există şi în alte ţări şi sunt mai multe moduri de aplicare. De exemplu, la Londra şi Paris există tarifare zonală, iar la Viena şi Praga este o limită de timp în care se poate călători cu un bilet.
La noi încă nu s-a stabilit o dată exactă de la care sistemul va fi funcţional: „E posibil să fie 1 iunie, în condiţiile în care strategia de integrare tarifară cred că poate fi pusă pe masa doamnei ministru al Transporturilor până la sfârşitul lunii februarie. Ar mai rămâne câteva luni în care practic să vedem cum funcţionează acest sistem şi să-l testăm”, a afirmat Adrian Criţ, directorul general al Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti (AMTB).
Chiar dacă preţul plătit de cetăţenii care folosesc mai multe mijloace de transport pentru a ajunge într-un loc va scădea, nu la fel se va întâmpla cu veniturile transportatorilor. „Tarifele vor fi stabilite astfel încât veniturile noastre să nu se diminueze”, a precizat directorul Metrorex, Gh. Udrişte.