21.6 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialCompania feroviară de Marfă poloneză a pus ochii pe CFR

Compania feroviară de Marfă poloneză a pus ochii pe CFR

Statul polonez face achiziţii de active feroviare europene pentru a creşte valoarea PKP Cargo în vederea privatizării. După ce tot el a distrus compania CFR Marfă, statul român nu ştie cum să scape de ea mai repede.

 

Privatizarea activelor statului urmează alte reguli la Varşovia sau la Praga faţă de cele de la Bucureşti. Compania poloneză de stat PKP Cargo, parte a PKP Grup (fostele căi ferate poloneze socialiste), şi-a manifestat zilele trecute intenţia participării la privatizarea CFR Marfă. O companie poloneză de stat poate obţine profituri şi visează  la achiziţia unor active din România sau Germania, în timp ce o altă companie românească, din acelaşi sector de activitate, de-abia îşi trage suflarea de azi pe mâine. Miniştrilor noştri nu le-a mai rămas decât alternativa amăgirii populaţiei cu o aşa-zisă privatizare de „succes”, fără a se şti ce înseamnă, în astfel de cazuri, „succesul”.

 

CFR marfă, companie cu pierderi?

Percepţia publică este că CFR Marfă este o companie cu pierderi, o gaură la buget şi, ca urmare, trebuie vândută. Potrivit raportului realizat în vederea privatizării CFR Marfă de către Deloitte, Muşat &Asociaţii şi Systra, compania de stat a înregistrat în 2011 o marjă EBIDTA (câştiguri înainte de dobânzi, impozite, deprecieri şi amortizare) pozitivă, după marje negative în perioada 2009-2010.  Lipsită de manageri profe­sio­nişti, independenţi de interesele politicienilor, CFR Marfă a stat tot timpul sub talpa acestora. Numirile politice, contractele oneroase ale companiei semnate cu operatori privaţi şi firme cu acelaşi obiect de activitate, toate desfăşurate sub umbrela miniş­trilor Transporturilor de până acum, incapacitatea atât a acestora, cât şi a miniştrilor de Finanţe de a rezolva blocajele în care sunt prinse toate companiile mari de stat din România (care fac ca o firmă de stat să fie obligată să plătească datoriile la buget plus penalităţi, chiar dacă nu şi-a încasat facturile de la o altă companie, tot publică) au creat o situaţie în care vânzarea activului, chiar şi pe nimic, pare singura ieşire.

Potrivit recomandărilor con­sul­­tanţilor, Ministerul Transporturilor va urmări doar să obţină un preţ cât mai bun pe companie, fără a cere acestora îndeplinirea unor condiţii precum investiţii în societate, menţi­nerea locurilor de muncă sau garanţii că aceştia nu vor închide operatorul feroviar.

Statul arată cu degetul la aceste datorii, la care a adăugat penalităţi,  însă nu spune nici un cuvânt despre sutele de milioane de lei pe care CFR Marfă le are de încasat de la societăţi de stat precum Oltchim sau Termoelectrica. Dacă ar fi avut banii, probabil CFR Marfă şi-ar fi achitat cel puţin o parte bună din datorii.

PKP Cargo, o companie profitabilă

Polonezii nu se lovesc de problemele CFR Marfă, dovada fiind faptul că doresc achiziţia acesteia sau chiar a unor operatori privaţi mici din Germania. PKP Cargo se află de mai mulţi ani pe lista de privatizare a guvernului polonez, care nu dă, asemenea ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi, drept sigură vânzarea companiei în doar două luni. PKP Cargo, ce are un parc de vagoane dublu faţă de CFR Marfă (50.000 de vagoane, faţă de 30.000 ale CFR Marfă) şi 3.500 de locomotive, comparativ cu 1.000 ale CFR Marfă, a devenit al doilea operator feroviar de transport mărfuri european. PKP Cargo a înregistrat în primele 11 luni din 2011 o cifră de afaceri de un miliard de euro, cu profituri nete de 50 milioane euro. CFR Marfă a avut şi ea o cifră de afaceri de aproape 500 milioane euro în 2011, însă a înregistrat o pierdere finală de 133 milioane lei (faţă de 535 milioane lei în 2010).  

Cele mai citite

CS Dinamo a făcut eventul! „Dulăii” au câștigat Cupa României după o finală cu CSM Constanța

Formația de handbal masculin CS Dinamo Bucureşti a cucerit Cupa României, după s-a impus cu 23-19 în finala disputată contra celor de la CSM...

CS Dinamo a făcut eventul! „Dulăii” au câștigat Cupa României după o finală cu CSM Constanța

Formația de handbal masculin CS Dinamo Bucureşti a cucerit Cupa României, după s-a impus cu 23-19 în finala disputată contra celor de la CSM...

ANCOM: Veniturile raportate de sectorul telecom din România au stagnat la 3,4 miliarde de euro, în 2023

Numărul utilizatorilor de Internet fix care au ales servicii prin fibră optică a ajuns la cinci milioane, la finele anului 2023, în creştere cu...
Ultima oră
Pe aceeași temă