15.7 C
București
joi, 2 mai 2024
AcasăSpecialCardul de sănătate a intrat în perioada de grație

Cardul de sănătate a intrat în perioada de grație

Timp de trei luni, orice pacient al Spitalului Județean Constanța, chiar dacă are sau nu card, va beneficia de asistenţă medicală şi apoi de eliberare de reţete sau acordare de concedii.

În Constanța, activarea cardurilor de sănătate la cabinetele medicilor sau la farmacii a dat bătăi de cap atât personalului medical, cât şi asiguraţilor. În faţa cabinetelor medicale în prima zi de testare a sistemului a fost zăpăceală mare. S-au format rapid cozi de pacienţi, nemulţumiţi şi îngrijoraţi de ce nu le sunt funcţionale cardurile.

„Ca orice sistem nou, evident că a avut unele deficienţe. Poate este o lecţie pe viitor ca la alte programe de o astfel de anvegură să fie invitaţi şi managerii de spitale, private, publice. Problemele care au apărut în sistem au ţinut, pe de o parte, de faptul că nu toată lumea şi-a ridicat cardul de asigurat, din varii motive. Pe de altă parte, s-au înregistrat disfuncţionalităţi în sistem, pentru că deşi sistemul a fost proiectat şi gândit pentru o funcţionare a mii de carduri într-un interval scurt de timp, evident că luni (n.r. – 4 mai) când s-a accesat sistemul şi toată lumea şi-a activat cardurile, au apărut disfuncţii, disfuncţii care în momentul de faţă s-au redus. Sunt momente în care sistemul răspunde mai greu, dar sunt din ce în ce mai rare, şi ne putem folosi de card”, a declarat managerul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă de la malul mării, dr. Dănuţ Căpăţână. Acesta a subliniat că în Constanţa, imediat după data de 1 mai, majoritatea serviciilor medicale au fost validate cu cardul de sănătate.

Toţi primesc servicii medicale

Managerul ţine să transmită constănţenilor că s-a intrat în perioada de graţie de trei luni, timp în care se pune la punct orice deficienţă în sistemul de implementare a cardurilor de sănătate, dar că orice pacient, fie sau nu posesor de card, va beneficia de asistenţă medicală şi apoi de eliberare de reţete sau acordare de concedii. Mai mult decât atât, pe plan local dr. Căpăţână a decis ca la nivelul Unităţii de Primiri Urgenţe (UPU) validarea serviciilor medicale să se facă la externare. Din punctul său de vedere, ca furnizor de servicii, introducerea cardurilor de sănătate în sistemul sanitar românesc are câteva avantaje, unul dintre acestea fiind în primul rând un pas pentru neasiguraţi de a începe să-şi plătească asigurarea de sănătate. „Mi se pare un lucru bun, pentru că, în momentul în care noi vom deconta serviciile către Casa de Asigurări de Sănătate, şi noi ca furnizori vom fi siguri că ne vom primi banii pe serviciile pe care CAS ni le validează”, explică managerul constănţean.

„Acest card garantează că prezentarea personală, fizic, a asiguratului, la orice furnizor de servicii medicale, se face la o dată, la o zi anume, la o oră anume. Cu alte cuvinte, garntează faptul că orice serviciu decontat de Casa de Asigurări de Sănătate este într-adevăr oferit celui care posedă un card valabil, pentru că obligaţia noastră, a furnizorilor de servicii, este de a identifica, cu ajutorul cardului, persoana respectivă. Obligaţia noastră este de a verifica că persoana înscrisă pe card este cea din faţa noastră. Există nenumărate semnale că sistemul a fost fraudat şi că lucrurile nu ar fi tocmai în ordine în ceea ce priveşte decontarea serviciilor. Acesta este principalul motiv pentru care s-a luat această decizie şi nu suntem un caz singular în lume. Peste tot se foloseşte. În SUA există cartea de asigurare a oricărui cetăţean. Şi în Europa există state care folosesc cardul de asigurat sau folosesc o combinaţie între cartea de identitate, permisul de conducere şi cardul de asigurat”, mai precizează dr. Dănuţ Căpăţână.

Toate sesizările de pe plan local privind funcţionalitatea sistemului de implementare a cardurilor de sănătate au fost trimise mai departe Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, dar şi Ministerului Sănătăţii.

INFORMARE. Se poate și fără card

Președintele Casei Județene de Asigurări de Sănătate Constanţa, Dragoş Poteleanu, a precizat că pentru persoanele asigurate care figurează pe site-ul CNAS că au card emis, dar nu l-au primit prin serviciile poștale, iar acesta nu se regăsește nici la sediul casei de asigurări de sănătate și pentru persoanele care figurează pe site-ul CNAS că nu au card emis, nu este necesară adeverința de asigurat. Pentru acestea, serviciile medicale se prestează în baza calității de asigurat verificată de către furnizorii de servicii medicale la momentul acordării serviciului, prin interogarea aplicaţiei pe site-ul CNAS.

» La Constanţa, în perioada imediat următoare urmează să mai fie cumpărate încă 100 de cititoare de carduri, care se alătură celor 100 deja existente.

Dănuț Căpățână, managerul SCJU, spune că în următoarele luni vor fi tratați și pacienții fără carduri

Cele mai citite

Rețetă de Paște: Așa faci cel mai pufos cozonac

Aceasta rețetă de cozonac pufos cu nuca se caracterizează prin faptul că într-adevăr iți oferă secretele unui cozonac gustos și pufos, care nu se...

Rețetă de Paște: Așa faci cel mai pufos cozonac

Aceasta rețetă de cozonac pufos cu nuca se caracterizează prin faptul că într-adevăr iți oferă secretele unui cozonac gustos și pufos, care nu se...

ANAF a publicat „Lista albă” pentru primul trimestru din 2024

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat „lista albă" a persoanelor juridice care au declarat şi au achitat la scadenţă obligaţiile fiscale de plată şi...
Ultima oră
Pe aceeași temă