Fixarea prețurilor pentru RCA, efect direct al exploziei tarifelor ca urmare a falimentării Astra și Carpatica, va distruge unul dintre cele mai dinamice segmente din domeniu. Grupurile de asigurare au tăiat comisioanele intermediarilor până la niveluri ridicole. În ciuda acestor probleme, președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, refuză să demisioneze.
De altfel, luni, deputații din Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare au votat pentru începerea procedurilor legale privind demiterea președintelui ASFdupă ce i-au cerut demisia de onoare, iar Negrițoiu a refuzat să și-o prezinte. Deputații i-au reproșat președintelui ASF, printre altele, că nu a rezolvat problema plafonării tarifelor RCA și, mai mult, prin tarifele maximale anunțate discriminează persoanele fizice care vor fi obligate să suporte prețuri mai mari pentru asigurarea auto obligatorie. La aceste acuzații, Mișu Negrițoiu a susținut că nu are ce să-și reproșeze și că oricine va veni în locul lui va trebui să facă exact același lucru.
Intermediarii din asigurări vor primi comisioane de 1-2% din vânzări de la firmele de profil cu care lucrează. Acest anunț a fost publicat deja de Generali și urmează să fie făcut și de Allianz Țiriac, Groupama și Omniasig VIG.
Aceste comisioane se vor aplica polițelor de asigurare civilă auto vândute pentru camioane și autocare, însă și onorariile pentru restul categoriilor de vânzări vor scădea până la 5-8%, față de 10-12% în prezent sau peste 20% în perioada în care în piață activau încă societățile Astra și Carpatica Asig. Este o nouă lovitură directă dată capitalului românesc, dominant pe piața brokerajului, spre deosebire de cea a asigurătorilor.
Dacă și firmele de intermediere mor, drumul va fi deschis pentru companiile străine în demersul lor de a acapara întreaga piață locală. Sursele „României libere“ spun că există deja brokeri de la Viena care au început să intre puternic pe piața locală.
Viitorul este pecetluit
„Impunerea unor prețuri maxime ale polițelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) și reducerea comisioanelor încasate îi vor obliga pe brokerii de asigurări fie să renunțe să mai vândă polițe timp de șase luni, fie să «vină cu bani de acasă» pentru a-și păstra clienții“, a declarat, pentru News.ro, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România (UNSICAR), Bogdan Andriescu.
Guvernul a dat dreptul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), prin ordonanță de urgență, să fixeze prețuri maxime pentru polițele RCA pentru o perioadă de șase luni, ceea ce echivalează cu o înghețare a prețurilor. Măsura, permisă în cazuri excepționale de Comisia Europeană, este fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană.
Astfel, tariful maxim pentru polița de răspundere civilă auto pentru un camion cu masa peste 16 tone va fi de 7.534 lei, iar tariful maxim anual al unei polițe obișnuite, pentru un autoturism cu o capacitate cilindrică între 1.201 și 1.400 cmc, deținut de o persoană cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani, va fi de 610 lei.
Înghețarea prețurilor ar trebui să afecteze în primul rând jucătorii de pe piața RCA, pe care mai activează doar opt companii. Însă, cunoscătorii spun că, în realitate, din opt jucători, doar trei sau patru sunt activi cu adevărat, restul companiilor nefiind interesate decât în măsură foarte redusă de segmentul RCA. Astfel, doar patru companii, Asirom, EuroIns, City Insurance și Omniasig, de care depind și câștigurile brokerilor, activează în această zonă, restul nefiind interesate să vândă polițe decât pe unele segmente, astfel că anunță prețuri foarte mari.
Însă, înghețarea prețurilor acestor polițe îi lovește puternic pe brokerii de asigurări, care și-au dezvoltat afacerile în ultimii ani, pe măsură ce companiile de asigurări au apelat tot mai mult la acest canal de vânzări, care a devenit dominant în piață. „Brokerii vor trebui să vină cu bani de acasă pentru a-și păstra clienții. Am speranța că măsura nu va fi aprobată de Consiliul Concurenței, altfel nu vom avea o piață normală timp de șase luni“, a afirmat președintele UNSICAR.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat luna trecută că autoritatea a acceptat doar ca măsură temporară activarea unei clauze prin care să se înghețe tarifele RCA timp de șase luni, până la adoptarea legii care va reglementa piața. „Consiliul Concurenței va analiza hotărârea de guvern prin care se cere plafonarea tarifelor și va stabili dacă este sau nu oportună această măsură. Autoritatea nu a primit încă HG pentru a putea analiza. Înghețarea tarifelor este o măsură extraordinară, care a mai fost luată o singură dată, în 1997“, au declarat miercuri, pentru News.ro, surse din piață.
Bogdan Andriescu a subliniat faptul că nivelul tarifelor, stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară, a nemulțumit pe aproape toată lumea, de la asigurători și brokeri până la o parte a transportatorilor.
Din cauza comisioanelor prea mici, brokerii nu vor fi interesați să promoveze polițele firmelor neinteresate să opereze pe piață într-o perioadă de prețuri fixate artificial de către stat.
Însă, în piață comisioanele s-au redus pe toată linia, ajungând între 1% și 10%, astfel că unii brokeri vor renunța să mai vândă polițe RCA, a avertizat președintele UNSICAR.
De altfel, Bogdan Andriescu nu exclude ca unele firme de asigurare să renunțe complet să mai vândă asigurări auto timp de șase luni. În cazul în care tarifele maxime fixate de către ASF pe perioada înghețării prețurilor vor fi considerate prea mici, companiile de asigurări vor fi dezinteresate să vândă polițe, ceea ce ar putea genera probleme șoferilor cărora le expiră polițele.