17.4 C
București
luni, 13 mai 2024
AcasăSpecialBucuresti - Cairo, dus-intors

Bucuresti – Cairo, dus-intors

"Cealalta Irina" este filmul unui autor,  Andrei Gruzsniczki, care stie sa spuna interesant o poveste interesanta. Un autor si un film ce imbogatesc palmaresul Noului Val al cinematografului romanesc.

Desi filmul, inspirat dintr-o intamplare reala cu alura de poveste politista, se intituleaza "Cealalta Irina",  protagonistul nu e ea – Irina, ci sotul  ei – Aurel, care, in ciuda jobului sau (bodyguard intr-un mall bucures­­­te­an), nu iubeste deloc neprevazutul, aventura. Prin urmare, cand Irina, contabila la o firma (de apartament) a unor egipteni, il anunta ca trebuie sa plece la Cairo pentru o specializare, el o deconseiaza, marturi­sind deschis: "Mi-e frica!". Si, din ne­fericire, temerile i se adeveresc: sotia i se intoarce in tara intr-un sicriu de zinc. Atunci Aurel se hotaraste sa actioneze…

"Cealalta Irina" vorbeste despre indife­re­­n­ta si lipsa compasiunii, despre cautarea Dulcineei sau a ce a mai ramas din ea. Personajul principal este un alt Don Quijote, dar fara Sancho Panza, care traieste intr-un vis. Si, cum se intampla in toate visele, filmul este "eliptic", declara regizorul Andrei Gruzsniczki, aflat la debut in lung-metrajul de fictiune. Un debut care, trebuie sa o spunem din capul locului, este unul meritoriu. Este meritoriu in primul rand prin personajul pe care-l pro­pune: Aurel, un baiat de la munte, mo­lcom in vorba si in gesturi, iubitor de ordine (vezi grija cu care isi randuieste incaltarile, vezi tipicul dupa care isi face rondul prin mall etc.), care se incapa­taneaza sa creada in normalitatea existentei lui de zi cu zi, unde nu e loc de surprize. Asa ca, fara sa ia in seama vo­cea de la telefon care il anunta ca sotia lui a murit, el continua sa se barbiereasca meticulos si pleaca, apoi, sa o astepte cu flori la aeroport. "Ea nu e Irina, au schimbat-o!", striga Aurel cu disperare. Portretul acestui om linistit se contu­reaza trep­tat dintr-un puzzle de mici amanun­te, franturi de fraze, de gesturi –  accente si nuante, greu de sesizat uneori pentru un ochi neatent si/sau grabit. E un personaj de mare finete psihologica, cre­dibil in trairi, verosimil in reactii si deloc co­mun, chiar singular, in tipologia propusa de cinematograful nostru actual. Este me­ritul scenariului (Ileana Muntean, Mir­cea Staiculescu, Andrei Gruzsniczki), al regiei (Andrei Gruzsniczki), al imaginii (Vivi Dragan-Vasile), dar este, evident, si meritul interpretului principal (Andi Vasluianu intr-un excelent rol de "contre emploi"). Nu acelasi lucru putem spune, insa, si despre personajul Irina – mult mai putin lucrat (la nivel de scenariu, de regie si de interpretare actoriceasca – Simona Popescu). Mai ales din momentul cand Irina devine "cealalta Irina". Or, lipsa de nuante, de consecventa, implicit consistenta psihologica (datorata, credem,  atat dorintei realizatorilor de a da o turnura politista povestii, cat si necesi­tatii de a indeparta la montaj, din ratiuni de durata a filmului, mai multe sec­ven­te) face ca unele actiuni si decizii ale Irinei sa nu fie deloc credibile, verosimile, sa fie percepute doar ca simple lovituri de teatru.

Filmul a castigat mai multe premii, printre care si Marele Premiu si Premiul FIPRESCI la Festivalului de Film de la CinePécs Moveast, Marele Premiu (hotarat de public) la Festivalul Anoni­mul, Premiul Zilelor Filmului Romanesc la cea de-a opta editie a Festivalului International de Film Transilvania si Premiul pentru cea mai buna regie – Atlas d’Argent, la Festivalului International de Film de la Arras.

Cealalta Irina                  
Drama, Romania, 2009, 1h 30min.
Regia: Andrei Gruzsniczki. Cu: Andi Va­slu­ianu, Simona Popescu, Dana Dogaru, Doru Ana, Vlad Ivanov, Dragos Bucur.
Bucuresti (Hollywood Multiplex, Cinema Pro, Movieplex, The Light Cinema, Starplex, Cityplex), Cluj (Cinema City).

Cele mai citite

Vasile Bănescu (BOR): “Victoria lui Nemo (Nimeni), zdrobitoare asupra firescului și insultătoare la adresa Muzicii”

Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortdoxe Române (BOR), Vasile Bănescu, comentează în termeni duri finala concursului Eurovision, susținând că ea a reprezentat "Victoria lui...

Guvernul lansează Strategia Națională împotriva traficului de persoane. România a devenit țară de destinație pentru persoane din zona Asiei

România a devenit țară de destinație pentru victimele traficului de persoane provenite din zona Asiei, semnalează noua Strategie Națională împotriva traficului de persoane. Guvernul României...

Secta Nicușor Dan e bântuită de sindromul cartofului de pe canapea

Cel mai recent sondaj de opinie din București, realizat de Sociopol, arată o constantă a ultimelor cercetări sociale: Nicușor Dan se menține la cota...
Ultima oră
Pe aceeași temă