11 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialBlocaj juridic in repararea celor 288 de strazi din Cluj-Napoca

Blocaj juridic in repararea celor 288 de strazi din Cluj-Napoca

Reabilitarea celor 288 de strazi din municipiul Cluj-Napoca, cea mai mare afacere din istoria orasului, valoarea contractului cu tot cu TVA depasind 60 de milioane de euro, este blocata. Primarul Emil Boc amana semnarea contractului cu firma italiana castigatoare a licitatiei, “Garboli Conicos Spa”, din cauza ca una dintre cele patru firme participante a anuntat ca va da in judecata Consiliul Local.
Doi ofertanti din cei patru, consortiul maghiar “Drum Bun” si compania turca “Guris”, au contestat licitatia. In urma evaluarilor realizate de agentia “PriceWaterHouse Coppers”, consilierii au votat respingerea motivelor invocate de aceste societati. Daca “Drum Bun” s-a retras, cei de la “Guris” vor sa mearga in instanta. Ei nu au depus contestatia inca la Tribunal, dar mai au timp.
Viceprimarul orasului, Adrian Popa, a afirmat, ieri, ca Boc amana semnarea contractului pentru ca in cazul in care instanta va hotari anularea documentului daca acesta este parafat, Primaria va trebui sa plateasca despagubiri. Popa a mai declarat ca printr-o hotarare a CL se va cere despagubiri celor care blocheaza prin actionarea in instanta procesul de reparare a strazilor.
De asemenea, viceprimarul a spus ca din punctul sau de vedere, cei doi ofertanti dau dovada de rea credinta, pentru ca au avut la dispozitie trei luni inaintea licitatiei pentru a-si pune la punct dosarele si pentru a pune orice intrebari. Cei care au anuntat deja ca vor da in judecata Consiliul Local sunt reprezentantii firmei “Guris”. Acestia sustin ca licitatia a fost castigata de societatea italiana “Garboli Conicos Spa”, desi oferta depusa de aceasta firma era cu circa 600.000 de euro mai mare decat cea depusa de compania turceasca.
Directorul pentru Dezvoltarea Proiectelor din cadrul “Guris”, Burak Basarir”, sustine ca, de fapt, italienii ar fi castigat licitatia printr-o chichita contabila. Concret, ofertele depuse de firme puteau sa primeasca un punctaj maxim de 100 de puncte. 30 de puncte se refereau la aspectele tehnice ale lucrarii, iar 70 de puncte – la aspectele financiare. Din cele 70 de puncte, 40 de puncte se referau la costul lucrarii, 20 de puncte la costurile de finantare, iar 10 puncte la esalonarea lucrarilor.
Castigatorul licitatiei, “Garboli Conicos Spa”, a facut o manevra interesanta. Italienii au declarat ca municipalitatea nu va trebui sa plateasca nici un fel de costuri de finantare, adica dobanzi ori comisioane bancare, insa aceste costuri au fost incluse contabil in preturile de executie, care erau, insa, evident mai mari decat cele ale turcilor, care pe ansamblu aveau oferta cu cel mai scazut pret. Asa ca italienii au luat maximum de punctaj, 20 de puncte, la costurile de finantare in timp ce concurentii lor au primit puncte mai putine. Cu ajutorul punctajului obtinut astfel la capitolul costuri de finantare, “Garboli Conicos Spa” a fost declarata castigatoare.
Potrivit consultantului contractului, firma “PriceWaterHouse Cooppers”, releva faptul ca turcii nu au contestat in nici un fel criteriile prevazute in caietul de sarcini. Mai mult, “Guris” a pierdut unele puncte si la capitolul tehnic, pentru ca, in principal, lucrarile lor ar fi urmat sa fie expertizate de un laborator din Bucuresti in loc de unul din Cluj, iar compania nu avea chiar toate utilajele cerute in caietul de sarcini pentru executarea dalelor de la trotuare.
Firma turceasca propunea costuri ale lucrarilor de circa 45 de milioane de euro si costuri de finantare de cinci milioane de euro, reprezentate de un credit luat de la BCR, cu o dobanda de doi la suta. Adrian Popa, care este presedintele comisiei de licitatie, a afirmat ca reprezentantii acestei societatii ar fi trebuit sa depuna observatii dupa cumpararea caietului de sarcini si pana cu opt zile inainte de data licitatiei.
Pentru obtinerea contractului au concurat, pe langa compania italiana si cea turceasca, firma israeliana “JV Roichman” si consortiul maghiar “Drum Bun”.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă