16.9 C
București
vineri, 17 mai 2024
AcasăSpecialAn negru pentru infrastructura din Ardeal

An negru pentru infrastructura din Ardeal

Anul 2013 este unul negru pentru construcţia de autostrăzi din Transilvania. Este vorba de anul în care, potrivit contractului iniţial, Autostrada dintre Borş şi Braşov ar trebui dată în folosinţă. Însă, din cei 415 de kilometri care ar trebui să fie gata, sunt circulabili în acest moment doar 52 de kilometri dintre Gilău şi Câmpia Turzii. Între timp, autorităţile au reziliat contractul cu constructorul american al autostrăzii, compania Bechtel, care mai lucrează doar la finalizarea tronsonului aflat în lucru în judeţul Bihor. Însă nu există nici un leu alocat pentru a uni cele două tronsoane şi care ar duce traficul rutier din Cluj-Napoca şi Zalău spre graniţa cu Ungaria.

 

Lucrări în ritm de melc în Bihor

 

Tronsonul de autostradă dintre Borş şi Suplacu de Barcău, în lungime de 64 de kilometri, ar trebui finalizat până la sfârşitul acestui an, conform ultimei variante înaintate de către oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Chiar dacă, până la 1 noiembrie anul trecut, stadiul lucrărilor pe acest tronson era de aproximativ 50%, oficialii români sunt încrezători că americanii de la Bechtel, cei care execută lucrările, vor termina în următoarele luni restul de 30 de kilometri de autostradă.

Ca şi întreaga Autostradă Transilvania, tronsonul Borş-Suplacu de Barcău a depăşit mai multe termene de finalizare. Nici în 2009 sau 2010, dar nici în noiembrie 2012, ultima dată vehiculată pentru ca circulaţia să fie pornită pe respectiva bucată de autostradă, nimeni nu a inaugurat nimic şi, astfel, Bechtel ar putea „sărbători” anul viitor 10 ani de la începerea lucrărilor pe acest tronson. Potrivit unei analize a presei financiare, lucrările la această parte de autostradă au înaintat anul trecut cu una dintre cele mai mici viteze comparativ cu alte tronsoane din România. Astfel, în luna iulie 2012, de exemplu, respectiva bucată de autostradă a înaintat doar cu 0,3%, în condiţiile în care compania Bechtel a primit deja peste 75 de milioane de euro pentru acest tronson. Pentru bucata dintre Suplacu de Barcău şi Borş, CNADNR urmează să plătească aproape 270 de milioane de euro. Totuşi, americanii de la Bechtel se pot lăuda că, pe această porţiune de autostradă, vor construi cel mai lung viaduct din sud-estul Europei. Acesta va avea o lungime de 1,8 kilometri, o înălţime de peste 20 de metri, iar construcţia sa va necesita o investiţie de aproximativ 60 de milioane de euro.

 

Lucrările continuă pe Coridorul IV

 

 

În timp ce lucrările pe tronsonul Arad-Nădlac stagnează, pe tronsoanele Simeria-Orăştie şi Orăştie-Sebeş constructorii lucrează într-un ritm alert. Cel mai apropiat de finalizare este tronsonul Simeria-Orăştie, de 17,4 kilometri, unde peste 15 kilometri sunt complet asfaltaţi cu strat de uzură. „Acest tronson va necesita pentru finalizare o bună colaborare cu firma Strabag, care execută pasajul şi nodul rutier de la Orăştie, fără de care acest tronson nu poate fi dat în funcţiune în următoarele luni”, a declarat Marius Popovici, inginer, consultant în domeniul construcţiilor civile, hidrotehnice şi rutiere. Lotul Orăştie-Sebeş are 24,1 kilometri şi este extrem de spectaculos din cauza unui număr mare de lucrări de artă, 10 pasaje şi 11 poduri. Termenul de finalizare al celor două loturi, alături de cele trei de la Sebeş la Sibiu este vara-toamna acestui an.

 

Unde este deschisă circulaţia

 

Circulaţia rutieră este deschisă doar pe două tronsoane ale autostrăzii de pe Coridorul IV. Este vorba de centura Sibiului şi de autostrada Timişoara – Arad. Pe ultimul tronson, calitatea lucrărilor a lăsat serios de dorit, iar această porţiune de autostradă a intrat deja în reparaţii. 
Cele mai citite

Marcel Ciolacu, ferm convins că România va avea până la sfârșitul anului o inflație de sub 5%

Premierul Marcel Ciolacu a declarat că trendul inflaţiei este unul descendent, iar pe finalul acestui an va coborî sub cinci la sută. Acesta a...

AUDIO. Dan Podaru propune construirea de campusuri pentru preșcolari și elevi în sectorul 1

Candidatul Partidului Ecologist Român (PER) la funcția de primar al sectorului 1, Dan Podaru, propune construirea unor campusuri cu grădinițe, școli, afterschool-uri și spații...

Marcel Ciolacu, ferm convins că România va avea până la sfârșitul anului o inflație de sub 5%

Premierul Marcel Ciolacu a declarat că trendul inflaţiei este unul descendent, iar pe finalul acestui an va coborî sub cinci la sută. Acesta a...
Ultima oră
Pe aceeași temă