13.4 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăSpecialAl-Sissi și viziunea „noului Egipt“

Al-Sissi și viziunea „noului Egipt“

Vineri, 6 august, în Egipt are loc inaugurarea celui de-al doilea Canal Suez, proiect ce vizează relansarea economiei şi conferă ţării imaginea unui actor major pe scena intenaţională.

Egiptul s-a pregătit intens pentru ceremonia de inaugurare a celui de-al doilea Canal Suez, prevăzută pentru 6 august, cu mare pompă la Ismailia, unde se află sediul instituţiei, în prezenţa mai multor şefi de stat străini. Preşedintele egiptean va conduce o paradă navală la bordul unui iaht elegant. A fost prevăzută şi o defilare aeriană la care participă trei avioane de luptă Rafale şi opt F-16, recent livrate de Franţa şi SUA. 10.000 de poliţişti au fost mobilizaţi pentru securitatea festivităţilor.

După un an de lucrări realizate pentru permiterea dublării traficului pe celebrul Canal Suez, inau-gurarea noului canal este o ocazie pentru regimul preşedintelui egiptean, Abdel Fattah Al-Sissi, să redea mândria egiptenilor, această cale maritimă majoră ocupând un loc simbolic în imaginea lor colectivă. Inaugurarea intervine la un an după venirea la putere a lui Al-Sissi, după destituirea islamistului Mohamed Morsi şi urmată de represiunea partizanilor acestuia.

Ţara a dublat, adâncit şi lărgit celebra cale de apă ce leagă Marea Roşie de Mediterana, lucrări cu dimensiune „faraonică” şi proiectul intervine în momentul în care Egiptul vrea să se afişeze ca actor de neocolit pe scena regională, în timp ce aliaţii săi occidentali au temperat criticile asupra represiunii lansată contra oricărei opoziţii.   Extinderea canalului este unul din proiectele majore ale preşedintelui Al-Sissi, ale cărui promisiuni electorale s-au axat pe relansarea economiei şi restabilirea securităţii. Construit acum 146 de ani şi naţionalizat de preşedintele Gamal Abdel Nasser în 1956, Canalul Suez este una din căile navigabile cele mai frecventate din lume şi un punct-cheie al comerţului mondial. Cu o lungime de 72 km, noua cale va dubla capacitatea traficului pe această arteră fundamentală care leagă Marea Roşie de Mediterana. Până  în 2023, circa 97 de nave vor putea traversa zilnic canalul, faţă de 49 în prezent, potrivit Autorităţii canalului. De asemenea, noua arteră va permite circulaţia în ambele sensuri, reducând de la 18 la 11 ore timpul de aşteptare a navelor. Pentru guvernul egiptean, această nouă cale maritimă comercială va aduce o creştere a veniturilor de la 5,3 miliarde dolari în 2015, la 13,2 miliarde în 2023.

Securitatea canalului

În zona canalului se află trei oraşe – Suez, Port-Said şi Ismailia, toate interzise accesului străinilor fără autorizaţie, toate aflate sub înaltă supraveghere datorită situării geografice în Sinai. La Ismailia se poate ajunge pe o şosea prin deşert sau pe o şosea agricolă. Ultima este barată de trei puncte de trecere. Prima reuneşte toate forţele amate – militari, poliţişti în uniformă şi civili, forţe speciale cu cagule şi mitraliere. Pentru a întrevedea o porţiune a canalului, trebuie urmată Nasser Street. Militari peste tot, alături de forţe speciale tip ninja şi poliţişti în civil. Veste anti-glonţ şi mâna pe revolver. Nici o mişcare nu scapă acestor forţe vigilente. 

Cele mai citite

Incredibil! Alexandru Rafila a semnat, pe furiș, Strategia de Cooperare 2024-2030 a României cu OMS

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a semnat recent, pe ascuns, un document extrem de important, în numele României, fără să existe transparență publică, dar...

Clienții români ai armatei private a Lukoil

Rușii de la Lukoil desfășoară în România o ”armată privată” mascată sub forma unei companii de protecție și pază, Traun Guard HMS, fostă...

Directorul CIA se află la Cairo pentru întâlniri privind conflictul din Gaza

Directorul CIA, William Burns, a sosit în capitala egipteană Cairo pentru întâlniri pe tema conflictului din Gaza, potrivit unor surse de la aeroportul din...
Ultima oră
Pe aceeași temă