11.3 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialA început lupta pentru Portul Constanţa

A început lupta pentru Portul Constanţa

Cel mai lung protest din istoria portului Constanţa s-a încheiat, ieri. După 73 de zile, sindicaliştii au renunţat la pichetarea sediului Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, pentru că principala lor revedincare a fost soluţionată: directorul Aurelian Andrei Popa şi-a dat demisia. Practic, acesta îşi înaintase demisia încă din 23 aprilie, de Sfântul Gheorghe, dar, curios, actul a fost ţinut secret de ministrul Transporturilor de atunci mai mult de o săptămână.

„Ieri (n.r. -luni), Consiliul de Administraţie a luat act de această decizie şi l-a numit în funcţia de director interimar pe Duma Ambroziu. Popa a plecat, nu ne mai poate face rău, aşa că am hotărât să încetăm protestele”, a declarat Mircea Burlacu, secretar executiv al Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare. Demisia lui Popa a declanşat însă lupta pentru funcţia de director general al CNAPMC.

Toţi directorii, numiţi politic

De la înfiinţarea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa până în prezent, numirea directorilor generali a fost făcută numai la comandă politică. În ciuda importanţei companiei, niciun ministru nu a organizat un concurs adevărat, care să cearnă dintre posibilii candidaţi şi să aleagă astfel cel mai bun manager. În ciuda intenţiilor fostului Guvern de a introduce management privat la mai multe companii de stat, CNAPMC a fost ocolită, poate şi pe motiv pentru că a avut profit anul trecut (circa zece milioane de euro), poate şi pentru că portul este una dintre „puşculiţele” de partid care sunt prea valoroase pentru a fi date din mână.

Lobby pe lângă PNL

CNAPMC îşi caută şi în aceste zile un nou director, după ce Aurelian Andrei Popa şi-a dat demisia, la capătul a mai bine de 70 de proteste sindicale. Cel mai probabil, acesta ar fi fost oricum demis, după ce PDL a plecat de la guvernare, iar la Ministerul Transporturilor a revenit PNL, titular fiind Ovidiu Silaghi. În interiorul PNL există deja mai multe persoane care fac lobby pentru a fi numite în funcţie. Politic.

Cum e la alţii

Unul dintre foştii directori ai CNAPMC, Laurenţiu Mironescu, spune că postul ar trebui scos la concurs. „Să fie organizată o comisie din specialişti internaţionali, candidaţii să prezinte, în engleză, un portofoliu de management, un plan strategic…”, spune el.

Este adevărat, nu în toate ţările europene se procedează aşa. De exemplu, când directorul general al portului Rotterdam, de exemplu, a fost înlocuit în funcţie, în locul său a venit directorul general al aeroportului Schiphol. Între cele două instituţii există convergenţe evidente.

Şi în Constanţa, majoritatea oamenilor numiţi în funcţia de director al portului au avut legătură cu domeniul portuar, dar legăturile lor politice au fost mult mai evidente.

Când doi se bat al treilea câştigă

Lupta dintre politicienii români pentru controlul portului Constanţa este benefică pentru porturile concurente. Portul Constanţa este pe punctul de a fi depăşit, ca port de tranzit, de Odessa, unde s-au făcut investiţii imense în ultimii ani. Din 2010, mai mulţi specialişti au tras semnale de alarmă în acest sens, fără rezultat însă. Proiectele de dezvoltare ale portului Constanţa bat pasul pe loc de ani de zile, blocate în justiţie sau în zona clientelară.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă