27.1 C
București
duminică, 26 septembrie 2021

Vehicule fără permis. Românii cumpără tot mai multe trotinete electrice

Interesul pentru micile vehicule cu motor, care nu necesită nici permis de conducere, nici număr de înregistrare sau de înmatriculare, crește exploziv în România, mai ales în perioada de vară. Unul dintre principalii comercianți de asemenea vehicule a anunțat, ieri, într-o conferință de presă, că anual se vând în România până la 30.000 de trotinete electrice, plus alte vehicule de tip scuter electric sau hoverboard, iar pe anul 2021 se estimează o creștere de circa 20 la sută. Dacă se iau în calcul aglomerația de pe străzi, lipsa locurilor de parcare și nevoia de reducere a poluării, acest interes pentru micile vehicule electrice este un fapt pozitiv. Problemele apar din cauza legislației specifice, care reglementează incomplet utilizarea acestor produse, pe care mulți utilizatori le socotesc obiecte de agrement dar care, în realitate, sunt mijloace de transport.

“Noi discutăm cu RAR, cu Poliția Română, realitatea este că România nu are un cadru legal ferm. Estimăm că legislația va fi similară celei pentru biciclete”, ne-a explicat, ieri, Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG.

În lipsa unor legi clare, chiar dacă un magazin vinde o trotinetă electrică care este limitată, electronic, la 25 de kilometri pe oră, ea poate fi modificată relativ ușor de proprietar pentru a circula cu ea cu 40 de kilometri pe oră. Mai mult, se vând și modele de trotinete electrice, foarte performante, produse chiar în România, care pot încă din momentul achiziției să depășească 60 de kilometri pe oră. În ultimele zile, în spațiul public au apărut informații despre pietoni loviți pe zebră de trotinete electrice sau despre persoane care circulă cu asemenea vehicule, fără permis, cu peste 80 de kilometri pe oră.

“Este inconștiență, noi nu încurajăm asemenea fapte”, subliniază Mihai Pătrașcu. Mai mult chiar, clienții lui primesc automat, împreună cu trotineta electrică pe care o cumpără, o cască de protecție, o vestă reflectorizantă și un set de reguli de circulație.

În România, cumpărătorii de trotinete electrice sunt mai ales bărbați, cu vârste între 30 și 35 de ani, care folosesc asemenea vehicule și pentru distracție dar și pentru a se deplasa la serviciu. Clienții de peste 40 de ani se orientează mai mult către scutere electrice, care au avantajul că sunt mai confortabile, mai sigure și au o autonomie de deplasare dublă față de o trotinetă electrică.

Cele mai multe asemenea vehicule vin din China dar acestea sunt de obicei de nivel mediu. Există și o marcă din România, care oferă trotinete electrice mai bune, inclusiv cu tracțiune pe ambele roți. Un asemenea vehicul poate fi folosit chiar pe drumuri de munte. Alte criterii de achiziție sunt autonomia, dimensiunile, accelerația și puterea motorului, calitatea frânelor, timpul de încărcare sau existența unui service dedicat.

O trotinetă electrică nouă costă în medie 2000 de lei iar un scuter electric circa 8000 de lei. „Urmărind tendințele din Vest, unde micro-mobilitatea electrică a devenit un fenomen social, am considerat încă de la început categoria de vehicule electrice ca fiind una strategică”, spune Mihai Pătrașcu.

Mihai Diac
Experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online, dintre care, din anul 2015, la ziarul "România liberă".
Ultima oră
Pe aceeași temă