Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Mai multă birocrație în Învățământ. Profesorii trebuie să completeze un nou document

  • Profesorii trebuie să completeze trei documente, cu acelaș text
  • Muncă în plus, dar ­ministerul vede birocrație redusă

Laurențiu Mușoiu

Actualizat: 03.10.2018 - 11:22

Dascălii sunt obligați să completeze o fișă nouă pentru a fi retribuiți pentru orele suplimentare, chiar dacă același lucru este scris deja și în planificarea anuală sau în condica de prezență. Acestea, în condițiile în care Ministerul Educației susține că a redus birocrația din școli.

Ministrul demisionar al Educației, Valentin Popa, părăsește conducerea Învățământului, dar le lasă profesorilor un document în plus de completat.

Dascălii cu ore suplimentare (la plata cu ora) sunt nevoiți, începând cu acest an școlar, să completeze o fișă cu activitatea de la clasa respectivă, cu toate că acest lucru este trecut deja, obligatoriu, în planificarea anuală.

Mai mult, în unele școli, activitatea de la fiecare oră a profesorilor trebuie scrisă, la cererea direcțiunilor unităților, și în condica de prezență. Practic, dascălii sunt nevoiți să scrie aceleași lucruri de două sau trei ori, în documente diferite.

Fișa pentru orele suplimentare, nou introdusă, prin ordinul semnat de ministrul Valentin Popa, trebuie completată de profesor, apoi semnată de șeful de catedră și de directorul unității de învățământ și, într-un final, depusă la secretariat, transmisă către inspectoratele școlare județene sau, după caz, către Inspectoratul Școlar al ­Municipiului București și, de aici, la ­Ministerul Educației Naționale (MEN).

Mai mult, noua fișă, tipizat transmis de minister, se dovedește neîncăpătoare pentru dascălii care trebuie să treacă activitatea de la clasă.

Fără toată această procedură profesorii nu vor mai fi retribuiți pentru orele suplimentare. “Plata pentru activitatea desfășurată în baza unui contract individual de muncă încheiat în regim de plata cu ora, separat de cel aferent funcției de bază, se efectuează numai după întocmirea unor fișe de activitate lunară, conform modelului-cadru prevăzut în anexa nr. 3, semnate de prestator, fișe în care se completează cel puțin orele aferente activității de predare-învățare-evaluare desfășurate cu elevii/preșcolarii în clasă, dintr-o lună de activitate”, se arată în Ordinul Ministrului Educației Naționale (OMEN) nr. 4165/2018, la articolul 7, alineatul 2.

Ministerul Educației susține că noua fișă a fost introdusă pentru siguranța profesorilor. “În acest mod, cadrele didactice din învățământul preuniversitar vor avea siguranța că desfășoară activitatea la clasă în baza unui contract de muncă care le va garanta întotdeauna plata integrală a muncii prestate”, precizea­ză MEN. Dar, până acum, nu a fost nevoie de un document suplimentar completat ca profesorii să fie plătiți pentru orele suplimentare.

 

Argumentele ministerului pentru noul document introdus:

- În premieră, o formă unitară națională a planului de încadrare, cu personal didactic de predare, la nivelul tuturor unităților de învățământ preuniversitar. Pe cale de consecință, vor exista o evidență strictă la nivelul acestora și o centralizare riguroasă a posturilor/catedrelor didactice ocupate, rezervate și vacante din toată țara;

- Posibilitatea ca în etapa de încadrare a personalului didactic de predare titular anumite categorii de personal didactic de predare care beneficiază de rezervarea postului didactic de predare/catedrei să poată fi încadrate, la cerere, în regim de plata cu ora pe posturile didactice/catedrele pe care sunt titulare, până la cel mult jumătate din numărul de ore pe săptămână dintr-o normă didactică de predare-învăţare-evaluare;

 -  Ordinea în care se ocupă posturile didactice de predare/catedrele vacante şi rezervate în regim de plata cu ora, precum şi perioada pentru care se realizează încadrarea personalului didactic de predare calificat pe posturi didactice/catedre, în regim de plata cu ora;

 - Reglementarea atribuirii, în mod unitar, la nivel naţional, în toate unităţile de învăţământ preuniversitar, a posturilor didactice de predare/catedrelor în regim de plata cu ora, în baza unui contract individual de muncă separat de cel aferent func­ţiei de bază;

 - Evidenţierea activităţilor desfăşurate de personalul didactic de predare, atât în fişa postului, cât şi prin întocmirea unor fişe de activitate lunară aferente contractelor în regim de plata cu o- ra;

 - Reglementarea situaţiilor în care orele de activitate de predare pot fi susținute prin suplinire colegială.

“Tot ca element de noutate, au fost create instrucțiuni pentru evidențierea tuturor orelor în posturile titularilor, a orelor în posturile vacante având diferite destinații (concurs de titularizare, definitivat, ocupare în regim de plată cu ora etc.), a disciplinelor susținute și a altor elemente specifice”, mai ­precizează MEN.

 

Muncă în plus, dar ­ministerul vede birocrație redusă

 În ciuda unei munci suplimentare cerute cadrelor didactice, ministrul Valentin Popa se mândrește că a “redus birocrația” din sistemul de învățământ.

Ministrul Educației Națio­nale, Valentin Popa, aproba, în luna iunie a anului în curs, o nouă instrucțiune, ce are ca scop reducerea birocrației, informa, la acea vreme, MEN. Documentul a fost publicat în Monitorul Oficial.

“MEN a stabilit un număr minim de proceduri, respectiv formulare, utilizate în implementarea Sistemelor de Control Intern Managerial (SCIM), la nivelul unităților de învățământ preuniversitar, astfel încât acestea să devină accesibile tuturor unităților școlare, indiferent de dimensiunea lor. Prin noua instrucțiune, numărul minim de proceduri a scăzut cu 65%, iar numărul de formulare s-a redus cu peste 70%. Simplificarea administrativă privind organizarea și desfășurarea activităților unităților de învățământ preuniversitar are ca obiectiv creșterea calității actului educațional. Procedurile rămase sunt aplicabile tuturor entităților din învățământul preuniversitar, implementarea acestora reduce semnificativ volumul de lucru al angajaților și, totodată, crește eficiența managerială. Ținând cont de specificul local, unitățile școlare pot elabora și utiliza și alte proceduri decât cele menționate în Instrucțiunea 1/2018”, mai anunța Ministerul Educației.   

Since you are here

… we have a small favour to ask. More people are reading and supporting our independent, investigative reporting than ever before. And unlike many news organisations, we have chosen an approach that allows us to keep our journalism accessible to all, regardless of where they live or what they can afford. Romania Libera is editorially independent, meaning we set our own agenda. Our journalism is free from commercial bias and not influenced by billionaire owners, politicians or shareholders. No one edits our editor. No one steers our opinion. This is important as it enables us to give a voice to those less heard, challenge the powerful and hold them to account. It’s what makes us different to so many others in the media, at a time when factual, honest reporting is critical. Every contribution we receive from readers like you, big or small, goes directly into funding our journalism. This support enables us to keep working as we do – but we must maintain and build on it for every year to come. Support The Romania Libera from as little as €1 – and it only takes a minute. Thank you.

Subscribe Romania Libera weekly
Subscribe Romania Libera essential new magazine
An alternative to breaking news
Subscribe Romania Libera essential new magazine