In memoria lui Shlomo Avineri
รn jurul unei confruntฤri cu vaste implicaศii รฎnfloresc de obicei opinii diverse. Or, numai abordarea cu date verificate ศi luรขnd รฎn seamฤ รฎntregul dฤ rezultate. Date ce vin, desigur, din surse multiple. Bunฤoarฤ, dinspre istoria scrisฤ cu acurateศe โ cฤci e plin, din nefericire, de istorie improvizatฤ. Apoi, dinspre dreptul internaศional โ cu condiศia sฤ fie drept, nu simpla invocare de acorduri de circumstanศฤ, neratificate. Mai departe, dinspre economie, geopoliticฤ, uneori ศi dinspre religie โ bine stฤpรขnite. Toate acestea sunt indispensabile. Considerarea opticilor care dau tonul rฤmรขne necesarฤ. Cunoaศterea la faศa locului este importantฤ.
Ca sฤ lฤmuresc din capul locului lucrurile โ cฤci la noi s-a instalat obiceiul sฤ se comenteze nu ce susศin autorii, ci mai curรขnd falsuri despre persoane, iar sub โcorectitudinea politicฤโ de azi se cultivฤ acest nฤrav pฤgubos โ menศionez cฤ am cercetat ศi publicat adesea pe teme privind iudaismul, emanciparea evreilor ศi Israel (Fraศii mai mari. รntรขlniri cu iudaismul, 2009; Emancipare, asimilare, disimilare, 2014; Europa ศi Israelul. O simbiozฤ istoricฤ, 2019). Analizele se รฎncadreazฤ รฎn curentul iniศiat la Vatican ศi รฎn Germania al restabilirii istoriei, de fapt a relaศiilor care au fost dintre Isus ศi evrei, creศtinism ศi iudaism, germani ศi evrei, cultura europeanฤ ศi contribuศia evreilor. Adaug cฤ m-am bucurat de fiecare datฤ sฤ revฤd Israelul, sฤ fiu profesor la Ierusalim, universitatea socotitฤ peste ocean cea mai bunฤ din afara Americii. ศi, desigur, sฤ trฤiesc atmosfera de vibrantฤ creaศie a Israelului, sฤ cooperez cu personalitฤศi ศi sฤ รฎnvฤศ. Am avut onoarea sฤ prefaศez volume despre vestigii ale culturii strฤvechi a evreilor ศi am participat la valorificarea acesteia. Mai menศionez cฤ am scris despre Islam (Ordinea viitoare a lumii, 2017), am participat la acศiuni europene de extindere a cooperฤrii Europa – Egipt, am avut contacte รฎn Turcia, Maroc, Algeria, Liban, Kuweit ศi am lucrat รฎn perspectiva pacificฤrii รฎn Orientul Mijlociu la Universitatea ONU de la Tokyo.
Azi suntem, รฎnsฤ, ca oameni reflexivi ศi responsabili, รฎn situaศia de a gรขndi asupra restabilirii pฤcii รฎn jurul Israelului. Cu analiza de faศฤ, mฤ angajez, la rรขndul meu, รฎn acest demers. O fac cu memoria vie a cooperฤrii noastre la Washington DC, Varศovia, Ierusalim ศi satisfacศia prieteniei cu Shlomo Avineri, care, รฎn calitate de filosof de renume mondial ศi, la un moment dat, ca director de cabinet al lui Itzak Rabin, a contribuit la acordul dintre Israel ศi Iordania ศi a pledat pentru รฎnศelegerea dintre evrei ศi palestinieni. Reconstituirea sa a originilor intelectuale ale statului Israel, din cartea The Making of Modern Sionism (Basic, New York, 1981), a ศi rฤmas exemplara examinare a formฤrii unui stat modern. Dupฤ atacul Hamas din 7 octombrie 2023, รฎntr-o intervenศie รฎn โThe New York Timesโ, Shlomo Avineri a รฎncheiat รฎnsฤ pesimist: unde se considerฤ cฤ fiecare cetฤศean este de fapt doar soldat, perspectivele pฤcii se รฎndepฤrteazฤ. El sublinia, totuศi, cฤ โrealismul politicโ trebuie sฤ prevaleze. รn optica acestui realism sunt scrise rรขndurile de faศฤ.
Cum am spus ศi cu alte prilejuri, conflicte internaศionale se produc mai nou pe fondul circumstanศierii โdreptului istoricโ. Expresia o iau aici nu รฎn accepศiunea ilustrului von Savigny, care avea รฎn vedere sistemul juridic rezultat din โconศtiinศa istoricฤ a poporuluiโ, ci ca drepturi avรขnd ca suport istoria relevantฤ a unui popor pe un teritoriu, cu componente diverse. Concurenศa โdreptului istoricโ este mai ales cu abuzurile ศi accidentele istoriei ศi cu deciziile contingente de pe parcurs. Fฤrฤ โdreptul istoricโ se rฤmรขne la nedreptฤศi, la conflicte รฎngheศate, la compromisuri ศi nu se ajunge la pacea durabilฤ. Rฤzboaiele de azi confirmฤ plenar aserศiunea. Invocarea โdreptului istoricโ nu deschide โcutia Pandoreiโ, cum sar reflex noii avocaศi ai stagnฤrii รฎn neajunsuri, sub deviza โsฤ nu schimbฤm nimic, cฤci este riscantโ. รn definitiv, orice aplicare a unui drept este act de voinศฤ โ iar voinศa poate fi raศionalฤ.
Relaศia palestinieni-evrei nu a fost una idilicฤ. Ea a รฎnregistrat asasinate crunte, iar orice asasinat ศi moartea oricui sunt grave รฎn sine. รn Orientul Mijlociu, actualul conflict militar a รฎnceput, ศtim bine, cu atacul organizaศiei Hamas asupra Israelului, din 7 octombrie 2023, ศi s-a amplificat continuu, ca un conflict รฎntre state din regiune.
รntrebarea care se pune este: de unde plecฤm รฎn abordarea conflictului? Nu gฤsesc punct de plecare mai realist decรขt nevoia normalizฤrii relaศiilor dintre naศiuni care se respectฤ ศi รฎศi respectฤ suveranitatea. รn acest caz, cum ศtim, รฎn 1948, graศie eforturilor proprii ศi ca urmare a hotฤrรขrii ONU, evreii ศi-au putut vedea รฎmplinitฤ aspiraศia de a restabili propriul stat pe pฤmรขntul strฤmoศilor lor. รn continuare, Israelul s-a afirmat ca forศฤ a inovaศiei, etalรขnd de la รฎnceput o democraศie riguroasฤ. รntr-un ocean de opoziศii, ศara a trebuit sฤ poarte repetate rฤzboaie pentru a supravieศui. Cum s-a remarcat adesea, niciun soldat strฤin nu a participat la apฤrarea acestei ศฤri pe teritoriul ei. Israelienii ศi-au asigurat-o. ศara evreilor ศi-a construit o economie ศi o societate dintre cele mai performante, cu braศele ศi mintea cetฤศenilor. Nicio altฤ ศarฤ nu s-a edificat รฎntr-un timp atรขt de scurt, la un nivel de competitivitate atรขt de รฎnalt. Israelul beneficiazฤ mereu de premise rare: nu are nevoie de culturalizare, fiind deja printre puterile culturale รฎn lume, nici de universitฤศi pentru statistici, aproape ศaizeci de procente dintre cetฤศeni avรขnd calificฤri temeinice, ศi nici de stimulente pentru inovaศie ศi patriotism, acestea rezultรขnd รฎn mod firesc.
Mai ศtim cฤ Rezoluศia nr. 181/1947 a ONU a prevฤzut, pe locul Palestinei controlatฤ de englezi, โstat arab ศi stat evreiesc ศi regim aparte pentru cetatea Ierusalimuluiโ. รn 1948, s-a ศi proclamat statul Israel. Uniunea Sovieticฤ a fost la รฎnceput marele protector al noului stat, รฎn organizarea ei personalitฤศi evreieศti avรขnd un cuvรขnt cu greutate. Apoi SUA au preluat acest rol valorificรขnd o tradiศie a ponderii evreieศti aparte โ รฎn fond, pฤrinศii fondatori ai Americii citeau รฎn ebraicฤ, deศi doar o parte erau evrei, iar contribuศiile creative ale evreilor รฎn cultura americanฤ contemporanฤ sunt azi greu de egalat.
A urmat, cum se ศtie, un ศir de conflicte รฎntre Israel ศi vecinii sฤi, dar ศi de acorduri. Acestea au culminat cu โAbraham Accordsโ, realizate sub preศedintele Donald Trump. Sub aceleaศi auspicii, a fost elaborat planul de pace Kushner โ rฤmas, din pฤcate, doar la stadiul de proiect. Plecรขnd de la axioma cheie: securitatea statului Israel, rezolvarea chestiunii palestiniene ศi pacea cu vecinii merg mรขnฤ รฎn mรขnฤ, acest plan conศine idei noi pentru cine cautฤ soluศii,
Fapt este รฎnsฤ ศi cฤ, รฎntre timp, se trฤieศte รฎntr-o โsocietate mondialฤโ, care a adus cu sine o reศea de interacศiuni, pe care orice stat trebuie sฤ ศi-o asume. Lumea formatฤ รฎn anii 1990 โ cu globalizare comercialฤ, extinderea democraศiei liberale, deschiderea frontierelor, intensificarea schimburilor, o supraputere solitarฤ โ a intrat รฎn schimbare. Din 2010, ศi-a fฤcut loc o geometrie variabilฤ a supraputerilor (Ordinea viitoare a lumii, 2017) ศi a รฎnceput corectura globalizฤrii. Dupฤ criterii precise, รฎn ultimul deceniu avem de a face, รฎn privinศa influenศฤrii evenimentelor lumii, cu supraputeri economice (SUA, China), supraputeri militare (SUA, Rusia, China), supraputeri politice (SUA, China, Rusia) ศi supraputeri culturale (SUA, China, UE). Centrul economic al lumii s-a mutat din Europa, la Pacific. Deocamdatฤ, armele nucleare ศin pacea lumii, dar au intervenit perfecศionฤri รฎn armamente, care schimbฤ mai departe raporturile de forศe.
Iar รฎn SUA, Casa Albฤ a fost preluatฤ de administraศia Joe Biden (2020). Aceasta a axat politica supraputerii dominante a lumii, รฎn interior, pe โprogresismโ, iar, รฎn exterior, pe teza โluptei democraศiei cu autoritarismulโ, a lui Karl Popper (1945). Este, desigur, opศiunea unei administraศii โ tezaurul democraศiei principale a lumii de azi fiind, se ศtie, incomparabil mai complex. รn opinia mea, John Dewey ar fi fost cea mai bunฤ sursฤ de idei. รn orice caz, rezultatul popperismului este azi โlumea scindatฤโ. รn Orientul Mijlociu, a crescut din nou tensiunea รฎntre nevoia recunoaศterii Israelului ca stat รฎn frontiere sigure, รฎnศelegerea cu ศฤrile arabe ศi aplicarea Rezoluศiei cu cele douฤ state.
Conflictul din Orientul Mijlociu este alimentat รฎn plus de relansarea terorismului ศi de resuscitarea nazismului. Terorismul a รฎngreunat mereu ศi a amรขnat atingerea de acorduri. Este ceea ce se observฤ azi รฎncฤ o datฤ. Actualul cancelar german constata cฤ se รฎnregistreazฤ din nou comportamente naziste รฎn diferite ศฤri. Uimitor, dupฤ ce se forศeazฤ rescrierea istoriei celui de Al Doilea Rฤzboi Mondial! ศi dupฤ deschiderea arhivelor la Moscova, Vatican ศi รฎn alte ศฤri, care dau o imagine รฎn detalii nouฤ asupra a ceea ce s-a petrecut รฎn rฤzboi!
Este conflictul din jurul Israelului รฎn afara confruntฤrii ideologiilor din viaศa de azi? Evident cฤ nu. Se pot aduce รฎn discuศie drepturile omului, democraศia, suveranitatea โ care sunt, fireศte, valorile de referinศฤ ale modernitฤศii zilelor noastre. ศi este normal ca ele sฤ rฤmรขnฤ! Dar nu cumva pericolele ne obligฤ sฤ nu ne lฤsฤm รฎn seama โconfruntฤrii politicilor partizaneโ, ba chiar รฎn โconflicte civilizaศionaleโ โ cu bazฤ adesea รฎnchipuitฤ? Sunt de pฤrere cฤ este de revenit, dincolo de politici ศi ideologii, inclusiv de cele ale โrฤzboaielor civilizaศionaleโ โ pe care, paradoxal, azi le aplaudฤ nu ศฤri aflate รฎn fruntea democraศiei ศi civilizaศiei, ci persoane ศi grupuri cu orizonturi รฎnguste โ la a-i aborda pe oameni ca fiinศe, fiecare รฎn cฤutarea unei vieศi cu sens.
Cum se poate ieศi totuศi din conflictul de azi din Orientul Mijlociu?
Nu se poate evita luarea รฎn seamฤ a cel puศin douฤ situaศii รฎntr-un fel paradoxale. Bunฤoarฤ, superioritatea militarฤ a Israelului este netฤ pentru oricine judecฤ lucid. Dar tendinศele demografice ศi relaศia cu lumea arabฤ din jur fac sฤ nu existe nici aici vreo soluศie militarฤ care sฤ fie durabilฤ. Dreptul istoric al evreilor de a avea propriul stat รฎn ศara strฤmoศilor lor este categoric. Dar rฤmรขnerea รฎn organizarea actualฤ, cu Cisiordania ศi Gaza aศa cum sunt, va genera tensiuni. Pe plan larg, ponderea muslimilor รฎn populaศia lumii creศte.
Aceste fapte nu se pot contesta. Spus direct, nu se รฎntrevede o soluศie durabilฤ fฤrฤ cele douฤ state prevฤzute deja รฎn Rezoluศia din 1947, la care cele pฤrศile au ศi convenit la un moment dat, la Oslo, Camp David ศi รฎn alte locuri, ศi fฤrฤ cooperarea regionalฤ. Pฤstrarea ศi extinderea โAcordurilor Abrahamโ este de fapt parte a oricฤrei soluศii, iar de garanศia supraputerilor va fi strictฤ nevoie multฤ vreme.
Are mare importanศฤ opinia populaศiei din Israel. Din ceea ce ne spune BBC, peste 62% dintre intervievaศi sunt de pฤrere cฤ acest conflict nu ar trebui escaladat. Opinia presei israeliene este รฎn favoarea aflฤrii alternativei la conflictul continuu.
Are mare importanศฤ ศi opinia palestinienilor. Nu este o altฤ cale spre aplicarea Rezoluศiei ONU ศi spre pace decรขt discuศia รฎntre cei implicaศi.
Dreptul la apฤrare al Israelului este incontestabil, ca al oricฤrei alte naศiuni ce ศi-a format un stat demn รฎntre statele lumii! De aceea, pentru orice om care procedeazฤ raศional, asigurarea pฤcii รฎn jurul Israelului este un imperativ. ศi aceasta din multe raศiuni.
Sฤ luฤm un exemplu. Sunt mai multe religii organizate conceptual. Nimeni, รฎnsฤ, destul de informat, nu poate contesta poziศia Israelului รฎn ordinea revelaศiei โ o revelaศie care a dus la civilizaศia raศionalฤ รฎn lume, bazatฤ pe libertate, dreptate, atรขtea cรขte sunt astฤzi. Unul sau altul dintre oameni poate crede sau nu crede รฎn Dumnezeu. Unul sau altul poate crede cฤ monoteismul este produs persan, cu Zoroastru, sau egiptean, cu cei pe care i-au รฎntรขlnit evreii la Nil, sau evreiesc, cu Abraham. Libertatea credinศei este pentru fiecare om ceva de neclintit. Dar nu se poate contesta cฤ Biblia evreiascฤ, preluatฤ apoi รฎn cea creศtinฤ, mai tรขrziu รฎn Coran, este punctul de plecare al culturii ศi civilizaศiei รฎn care trฤim. Apฤrarea Israelului este astfel, raศional vorbind, cauzฤ a oricui โ iudeu, creศtin, muslim.
Apoi, nimeni cu capul pe umeri nu contestฤ superioritatea de azi a Israelului รฎn multe privinศe. Statul s-a apฤrat singur รฎn faศa unor forศe adesea copleศitoare. Probabil, รฎnsฤ, cฤ sub privirile noastre s-a produs o altฤ schimbare majorฤ รฎn lume: noua echipare cu armamente a statelor face ca nicio ศarฤ โ exceptรขnd, poate, supraputerile โ sฤ nu se mai poatฤ apฤra singurฤ รฎn eventualitatea unui atac. Probabil ศi cฤ economia mondialฤ nu poate suporta pe mai departe zdruncinฤturile conflictului din Orientul Mijlociu.
Suntem รฎn continuare confruntaศi cu un fapt ศocant โ continua contestare de cฤtre Iran a existenศei statului Israel. Faptul nu se lasฤ tratat รฎn treacฤt. Dar, totuศi, nu cred cฤ este ceva definitiv, cฤci รฎn istorie nu s-a stat mereu astfel.
Desigur, competitivitatea extraordinarฤ a Israelului pune pe gรขnduri vecinii ศi ศฤrile din jur โ ca fapt de culturฤ ศi civilizaศie. Dar ศi ascensiunea Iranului, cu strฤvechea sa culturฤ ศi cu dezvoltarea sa de astฤzi, o face tot mai mult. Aceste situaศii trebuie รฎnsฤ gรขndite รฎn profunzime, cฤci de reacศii din invidie, teamฤ, rฤutate sau orice altฤ pornire, este deja plinฤ lumea.
Neรฎnศelegerile ultimelor decenii au fฤcut ca miศcฤrile din proximitatea graniศelor Israelului, ostile lui, sฤ prolifereze. รntr-o oarecare mฤsurฤ ศi rฤzboiul din Gaza, dincolo de multipla sa condiศionare, este un efect. Nu se pot anihila รฎnsฤ aceste miศcฤri fฤrฤ acorduri รฎntre statele implicate.
Conflictul din Orientul Mijlociu a adunat crime oribile, ca rareori รฎn istorie. Deciziile รฎn urma lor rฤmรขn dificile pentru conศtiinศa umanitฤศii โ cรขt timp oamenii rฤmรขn oameni. Este clar cฤ decizia politicฤ este una, decizia militarฤ este alta, decizia de abordare a civililor este cu totul alta. Dincolo de toate, existฤ, รฎnsฤ, justiศie, atรขt cรขt oamenii o fac. Cred cฤ la ea trebuie apelat. Am รฎn vedere o justiศie evident feritฤ de instrumentarea dreptฤศii, care pare cฤ se rฤspรขndeศte รฎn zilele noastre. รnlocuirea generalฤ a recursului la arme cu justiศia este condiศie a oricฤrei rezolvฤri รฎn Orientul Mijlociu.
Ce-i de fฤcut nemijlocit? Sunt de pฤrere cฤ nu va fi pace durabilฤ รฎn Orientul Mijlociu ศi, prin implicaศii, รฎn lume, fฤrฤ patru paศi.
Primul este lฤmurirea viitorului palestinienilor. รn joc sunt populaศii relativ mari a cฤror voinศฤ nu poate fi ignoratฤ. Soluศia โdouฤ stateโ nu poate fi respinsฤ fฤrฤ a prelungi indefinit conflictul. Iar aceastฤ soluศie cere imaginaศie ศi inovaศie โ de care planul Kushner ศi-a dat seama. Nu putem spune cฤ planul pฤcii รฎn jurul Israelului este deja gata, dar efortul de soluศii creative, asumate de pฤrศi, nu ar trebui pฤrฤsit.
Al doilea pas are รฎn vedere faptul cฤ, odatฤ cu extinderea conflictului la confruntarea militarฤ dintre Israel ศi Iran, ca state, acestea trebuie aduse la discuศie, faศฤ รฎn faศฤ. Doar ele pot apoi stabili รฎmpreunฤ ce este de fฤcut pentru a pune capฤt conflictului. Nu este nicidecum uศor, dar, ne amintim, tot รฎntr-un moment de maximฤ tensiune, dupฤ confruntฤri armate, a intervenit surpriza istoricฤ a รฎntรขlnirii Menahem Begin – Anwar el Sadat. Ea ar putea fi repetatฤ cu Israelul ศi Iranul ca actori. รn definitiv, ศinta รฎmpฤrtฤศitฤ realist de toate pฤrศile nu poate fi decรขt pacificarea. ศtim dificultฤศile, dar tocmai fundamentele culturale strฤvechi ale celor douฤ popoare pot alimenta o nouฤ abordare.
รn generarea surprizei istorice salutare, Romania a jucat atunci un rol relevant. Din nefericire, la decidenศii de acum din ศara nosatrฤ nu existฤ asemenea capacitate ศi angajament. Dar acest angajament ar putea fi asumat de alศii, din ศarฤ sau din afara ei.
Al treia pas este articularea neรฎntรขrziatฤ a unei cooperฤri regionale, incluzรขnd Turcia, Irakul, Siria, Libanul, Arabia Sauditฤ ศi ศฤrile din โAbraham Accordsโ. Nu este pace รฎntre douฤ state รฎn afara pฤcii รฎn regiunea lor. Nu este, cum vedem astฤzi, nici pace รฎn lume, dacฤ nu este pace รฎn regiune. Pรขnฤ la รฎnศelegeri mondiale, o pace regionalฤ este cum nu se poate mai utilฤ.
Al patrulea pas se referฤ la faptul cฤ ศi conflictul din Orientul Mijlociu face evidentฤ nevoia unui aranjament de securitate al supraputerilor. O lume cu supraputeri antagonice este โlumea scindatฤโ ศi a crizelor diversificate de astฤzi. Se constatฤ uศor cฤ antagonizarea ศฤrilor nu duce decรขt la conflicte โ รฎn cele din urmฤ militare. รn definitiv, nu s-a fฤcut niciun pas nou รฎn democratizare prin aplicarea popperismului de dupฤ 2020 dintr-o raศiune simplฤ: nu este teren mai bun pentru dezvoltare ศi promovarea democraศiei decรขt cooperarea internaศionalฤ. (Din volumul Andrei Marga, Pacea astฤzi, รฎn curs de publicare)