15.5 C
Bucureศ™ti
duminicฤƒ, 15 iunie 2025
AcasฤƒOp & EdOpiniiSpre pace รฎn jurul Israelului

Spre pace รฎn jurul Israelului

                                          In memoria lui Shlomo Avineri

รŽn jurul unei confruntฤƒri cu vaste implicaศ›ii รฎnfloresc de obicei opinii diverse. Or, numai abordarea cu date verificate ศ™i luรขnd รฎn seamฤƒ รฎntregul dฤƒ rezultate. Date ce vin, desigur, din surse multiple. Bunฤƒoarฤƒ, dinspre istoria scrisฤƒ cu acurateศ›e โ€“ cฤƒci e plin, din nefericire, de istorie improvizatฤƒ. Apoi, dinspre dreptul internaศ›ional โ€“ cu condiศ›ia sฤƒ fie drept, nu simpla invocare de acorduri de circumstanศ›ฤƒ, neratificate. Mai departe, dinspre economie, geopoliticฤƒ, uneori ศ™i dinspre religie โ€“ bine stฤƒpรขnite. Toate acestea sunt indispensabile. Considerarea opticilor care dau tonul rฤƒmรขne necesarฤƒ. Cunoaศ™terea la faศ›a locului este importantฤƒ.

Ca sฤƒ lฤƒmuresc din capul locului lucrurile โ€“ cฤƒci la noi s-a instalat obiceiul sฤƒ se comenteze nu ce susศ›in autorii, ci mai curรขnd falsuri despre persoane, iar sub โ€žcorectitudinea politicฤƒโ€ de azi se cultivฤƒ acest nฤƒrav pฤƒgubos โ€“ menศ›ionez cฤƒ am cercetat ศ™i publicat adesea pe teme privind iudaismul, emanciparea evreilor ศ™i Israel (Fraศ›ii mai mari. รŽntรขlniri cu iudaismul, 2009; Emancipare, asimilare, disimilare, 2014; Europa ศ™i Israelul. O simbiozฤƒ istoricฤƒ, 2019). Analizele se รฎncadreazฤƒ รฎn curentul iniศ›iat la Vatican ศ™i รฎn Germania al restabilirii istoriei, de fapt a relaศ›iilor care au fost dintre Isus ศ™i evrei, creศ™tinism ศ™i iudaism, germani ศ™i evrei, cultura europeanฤƒ ศ™i contribuศ›ia evreilor. Adaug cฤƒ m-am bucurat de fiecare datฤƒ sฤƒ revฤƒd Israelul, sฤƒ fiu profesor la Ierusalim, universitatea socotitฤƒ peste ocean cea mai bunฤƒ din afara Americii. ศ˜i, desigur, sฤƒ trฤƒiesc atmosfera de vibrantฤƒ creaศ›ie a Israelului, sฤƒ cooperez cu personalitฤƒศ›i ศ™i sฤƒ รฎnvฤƒศ›. Am avut onoarea sฤƒ prefaศ›ez volume despre vestigii ale culturii strฤƒvechi a evreilor ศ™i am participat la valorificarea acesteia. Mai menศ›ionez cฤƒ am scris despre Islam (Ordinea viitoare a lumii, 2017), am participat la acศ›iuni europene de extindere a cooperฤƒrii Europa – Egipt, am avut contacte รฎn Turcia, Maroc, Algeria, Liban, Kuweit ศ™i am lucrat รฎn perspectiva pacificฤƒrii รฎn Orientul Mijlociu la Universitatea ONU de la Tokyo.

Azi suntem, รฎnsฤƒ, ca oameni reflexivi ศ™i responsabili, รฎn situaศ›ia de a gรขndi asupra restabilirii pฤƒcii รฎn jurul Israelului. Cu analiza de faศ›ฤƒ, mฤƒ angajez, la rรขndul meu, รฎn acest demers. O fac cu memoria vie  a cooperฤƒrii noastre la Washington DC, Varศ™ovia, Ierusalim ศ™i satisfacศ›ia  prieteniei cu  Shlomo Avineri, care, รฎn calitate de filosof de renume mondial ศ™i, la un moment dat, ca director de cabinet al lui Itzak Rabin, a contribuit la acordul dintre Israel ศ™i Iordania ศ™i a pledat pentru รฎnศ›elegerea dintre evrei ศ™i palestinieni. Reconstituirea sa a originilor intelectuale ale statului Israel, din cartea The Making of Modern Sionism (Basic, New York, 1981), a ศ™i rฤƒmas exemplara examinare  a formฤƒrii unui stat modern. Dupฤƒ atacul Hamas din 7 octombrie 2023, รฎntr-o intervenศ›ie รฎn โ€žThe New York Timesโ€, Shlomo Avineri a รฎncheiat รฎnsฤƒ pesimist: unde se considerฤƒ cฤƒ fiecare cetฤƒศ›ean este de fapt doar soldat, perspectivele pฤƒcii se รฎndepฤƒrteazฤƒ. El sublinia, totuศ™i, cฤƒ โ€žrealismul politicโ€ trebuie sฤƒ prevaleze. รŽn optica acestui realism sunt scrise rรขndurile de faศ›ฤƒ.

Cum am spus ศ™i cu alte prilejuri, conflicte internaศ›ionale se produc mai nou pe fondul circumstanศ›ierii โ€ždreptului istoricโ€. Expresia o iau aici nu รฎn accepศ›iunea ilustrului von Savigny, care avea รฎn vedere sistemul juridic rezultat din โ€žconศ™tiinศ›a istoricฤƒ a poporuluiโ€œ, ci ca drepturi avรขnd ca suport istoria relevantฤƒ a unui popor pe un teritoriu, cu componente diverse. Concurenศ›a โ€ždreptului istoricโ€œ este mai ales cu abuzurile ศ™i accidentele istoriei ศ™i cu deciziile contingente de pe parcurs. Fฤƒrฤƒ โ€ždreptul istoricโ€ se rฤƒmรขne la nedreptฤƒศ›i, la conflicte รฎngheศ›ate, la compromisuri ศ™i nu se ajunge la pacea durabilฤƒ. Rฤƒzboaiele de azi confirmฤƒ plenar aserศ›iunea. Invocarea โ€ždreptului istoricโ€ nu deschide โ€žcutia Pandoreiโ€, cum sar reflex noii avocaศ›i ai stagnฤƒrii รฎn neajunsuri, sub deviza โ€žsฤƒ nu schimbฤƒm nimic, cฤƒci este riscantโ€. รŽn definitiv, orice aplicare a unui drept este act de voinศ›ฤƒ โ€“ iar voinศ›a poate fi raศ›ionalฤƒ.

Relaศ›ia palestinieni-evrei nu a fost una idilicฤƒ. Ea a รฎnregistrat asasinate crunte, iar orice asasinat ศ™i moartea oricui sunt grave รฎn sine. รŽn Orientul Mijlociu, actualul conflict militar a รฎnceput, ศ™tim bine, cu atacul organizaศ›iei Hamas asupra Israelului, din 7 octombrie 2023, ศ™i s-a amplificat continuu, ca un conflict รฎntre state din regiune.

รŽntrebarea care se pune este: de unde plecฤƒm รฎn abordarea conflictului? Nu gฤƒsesc punct de plecare mai realist decรขt nevoia normalizฤƒrii relaศ›iilor dintre naศ›iuni care se respectฤƒ ศ™i รฎศ™i respectฤƒ suveranitatea. รŽn acest caz, cum ศ™tim, รฎn 1948, graศ›ie eforturilor proprii ศ™i ca urmare a hotฤƒrรขrii ONU, evreii ศ™i-au putut vedea รฎmplinitฤƒ aspiraศ›ia de a restabili propriul stat pe pฤƒmรขntul strฤƒmoศ™ilor lor. รŽn continuare, Israelul s-a afirmat ca forศ›ฤƒ a inovaศ›iei, etalรขnd de la รฎnceput o democraศ›ie riguroasฤƒ. รŽntr-un ocean de opoziศ›ii, ศ›ara a trebuit sฤƒ poarte repetate rฤƒzboaie pentru a supravieศ›ui. Cum s-a remarcat adesea, niciun soldat strฤƒin nu a participat la apฤƒrarea acestei ศ›ฤƒri pe teritoriul ei. Israelienii ศ™i-au asigurat-o. ศšara evreilor ศ™i-a construit o economie ศ™i o societate dintre cele mai performante, cu braศ›ele ศ™i mintea cetฤƒศ›enilor. Nicio altฤƒ ศ›arฤƒ nu s-a edificat รฎntr-un timp atรขt de scurt, la un nivel de competitivitate atรขt de รฎnalt. Israelul beneficiazฤƒ mereu de premise rare: nu are nevoie de culturalizare, fiind deja printre puterile culturale รฎn lume, nici de universitฤƒศ›i pentru statistici, aproape ศ™aizeci de procente dintre cetฤƒศ›eni avรขnd calificฤƒri temeinice, ศ™i nici de stimulente pentru inovaศ›ie ศ™i patriotism, acestea rezultรขnd รฎn mod firesc.

Mai ศ™tim cฤƒ Rezoluศ›ia nr. 181/1947 a ONU a prevฤƒzut, pe locul Palestinei controlatฤƒ de englezi, โ€žstat arab ศ™i stat evreiesc ศ™i regim aparte pentru cetatea Ierusalimuluiโ€. รŽn 1948, s-a ศ™i proclamat statul Israel. Uniunea Sovieticฤƒ a fost la รฎnceput marele protector al noului stat, รฎn organizarea ei personalitฤƒศ›i evreieศ™ti avรขnd un cuvรขnt cu greutate. Apoi SUA au preluat acest rol valorificรขnd o tradiศ›ie a ponderii evreieศ™ti aparte โ€“ รฎn fond, pฤƒrinศ›ii fondatori ai Americii citeau รฎn ebraicฤƒ, deศ™i doar o parte erau evrei, iar contribuศ›iile creative ale evreilor รฎn cultura americanฤƒ contemporanฤƒ sunt azi greu de egalat.

A urmat, cum se ศ™tie, un ศ™ir de conflicte รฎntre Israel ศ™i vecinii sฤƒi, dar ศ™i de acorduri. Acestea au culminat cu โ€žAbraham Accordsโ€, realizate sub preศ™edintele Donald Trump. Sub aceleaศ™i auspicii, a fost elaborat planul de pace Kushner โ€“ rฤƒmas, din pฤƒcate, doar la stadiul de proiect. Plecรขnd de la axioma cheie: securitatea statului Israel, rezolvarea chestiunii palestiniene ศ™i pacea cu vecinii merg mรขnฤƒ รฎn mรขnฤƒ, acest plan conศ›ine idei noi pentru cine cautฤƒ soluศ›ii,  

Fapt este รฎnsฤƒ ศ™i cฤƒ, รฎntre timp, se trฤƒieศ™te รฎntr-o โ€žsocietate mondialฤƒโ€, care a adus cu sine o reศ›ea de interacศ›iuni, pe care orice stat trebuie sฤƒ ศ™i-o asume. Lumea formatฤƒ รฎn anii 1990 โ€“ cu globalizare comercialฤƒ, extinderea democraศ›iei liberale, deschiderea frontierelor, intensificarea schimburilor, o supraputere solitarฤƒ โ€“ a intrat รฎn schimbare. Din 2010, ศ™i-a fฤƒcut loc o geometrie variabilฤƒ a supraputerilor (Ordinea viitoare a lumii, 2017) ศ™i a รฎnceput corectura globalizฤƒrii. Dupฤƒ criterii precise, รฎn ultimul deceniu avem de a face, รฎn privinศ›a influenศ›ฤƒrii evenimentelor lumii, cu supraputeri  economice (SUA, China), supraputeri militare (SUA, Rusia, China), supraputeri politice (SUA, China, Rusia) ศ™i supraputeri culturale (SUA, China, UE). Centrul economic al lumii s-a mutat  din Europa, la Pacific. Deocamdatฤƒ, armele nucleare ศ›in pacea lumii, dar au intervenit perfecศ›ionฤƒri รฎn armamente, care schimbฤƒ mai departe raporturile de forศ›e.

Iar รฎn SUA, Casa Albฤƒ a fost preluatฤƒ de administraศ›ia Joe Biden (2020). Aceasta a axat politica supraputerii dominante a lumii, รฎn interior, pe โ€žprogresismโ€, iar, รฎn exterior, pe teza โ€žluptei democraศ›iei cu autoritarismulโ€, a lui Karl Popper (1945). Este, desigur, opศ›iunea unei administraศ›ii โ€“ tezaurul democraศ›iei principale a lumii de azi fiind, se ศ™tie, incomparabil mai complex. รŽn opinia mea, John Dewey ar fi fost cea mai bunฤƒ sursฤƒ de idei. รŽn orice caz, rezultatul popperismului este azi  โ€žlumea scindatฤƒโ€. รŽn Orientul Mijlociu, a crescut din nou tensiunea รฎntre nevoia recunoaศ™terii Israelului ca stat รฎn frontiere sigure, รฎnศ›elegerea cu ศ›ฤƒrile arabe ศ™i aplicarea Rezoluศ›iei cu cele douฤƒ state.

Conflictul din Orientul Mijlociu este alimentat รฎn plus de relansarea terorismului ศ™i de resuscitarea nazismului. Terorismul a รฎngreunat mereu ศ™i a amรขnat atingerea de acorduri. Este ceea ce se observฤƒ azi รฎncฤƒ o datฤƒ. Actualul cancelar german constata cฤƒ se รฎnregistreazฤƒ din nou comportamente naziste รฎn diferite ศ›ฤƒri. Uimitor, dupฤƒ ce se forศ›eazฤƒ rescrierea istoriei celui de Al Doilea Rฤƒzboi Mondial! ศ˜i dupฤƒ deschiderea arhivelor la Moscova, Vatican ศ™i รฎn alte ศ›ฤƒri, care dau o imagine รฎn detalii nouฤƒ asupra a ceea ce s-a petrecut รฎn rฤƒzboi!

Este conflictul din jurul Israelului รฎn afara confruntฤƒrii ideologiilor din viaศ›a de azi? Evident cฤƒ nu. Se pot aduce รฎn discuศ›ie drepturile omului, democraศ›ia, suveranitatea โ€“ care sunt, fireศ™te, valorile de referinศ›ฤƒ ale modernitฤƒศ›ii zilelor noastre. ศ˜i este normal ca ele sฤƒ rฤƒmรขnฤƒ! Dar nu cumva pericolele ne obligฤƒ sฤƒ nu ne lฤƒsฤƒm รฎn seama โ€žconfruntฤƒrii politicilor partizaneโ€, ba chiar รฎn โ€žconflicte civilizaศ›ionaleโ€ โ€“ cu bazฤƒ adesea รฎnchipuitฤƒ? Sunt de pฤƒrere cฤƒ este de revenit, dincolo de politici ศ™i ideologii, inclusiv de cele ale โ€žrฤƒzboaielor civilizaศ›ionaleโ€ โ€“ pe care, paradoxal, azi le aplaudฤƒ nu ศ›ฤƒri aflate รฎn fruntea democraศ›iei ศ™i civilizaศ›iei, ci persoane ศ™i grupuri cu orizonturi รฎnguste โ€“ la a-i aborda pe oameni ca fiinศ›e, fiecare รฎn cฤƒutarea unei vieศ›i cu sens.

Cum se poate ieศ™i totuศ™i din conflictul de azi din Orientul Mijlociu?

Nu se poate evita luarea รฎn seamฤƒ a cel puศ›in douฤƒ situaศ›ii รฎntr-un fel paradoxale. Bunฤƒoarฤƒ, superioritatea militarฤƒ a Israelului este netฤƒ pentru oricine judecฤƒ lucid. Dar tendinศ›ele demografice ศ™i relaศ›ia cu lumea arabฤƒ din jur fac sฤƒ nu existe nici aici vreo soluศ›ie militarฤƒ care sฤƒ fie durabilฤƒ.  Dreptul istoric al evreilor de a avea propriul stat รฎn ศ›ara strฤƒmoศ™ilor lor este categoric. Dar rฤƒmรขnerea รฎn organizarea actualฤƒ, cu Cisiordania ศ™i Gaza aศ™a cum sunt, va genera tensiuni. Pe plan larg, ponderea muslimilor รฎn populaศ›ia lumii creศ™te.

Aceste fapte nu se pot contesta. Spus direct, nu se รฎntrevede o soluศ›ie durabilฤƒ fฤƒrฤƒ cele douฤƒ state prevฤƒzute deja รฎn Rezoluศ›ia din 1947, la care cele pฤƒrศ›ile au ศ™i convenit la un moment dat, la Oslo, Camp David ศ™i รฎn alte locuri, ศ™i fฤƒrฤƒ cooperarea regionalฤƒ. Pฤƒstrarea ศ™i extinderea โ€žAcordurilor Abrahamโ€ este de fapt parte a oricฤƒrei soluศ›ii, iar de garanศ›ia supraputerilor va fi  strictฤƒ nevoie multฤƒ vreme.

Are mare importanศ›ฤƒ opinia populaศ›iei din Israel. Din ceea ce ne spune BBC, peste 62% dintre intervievaศ›i sunt de pฤƒrere cฤƒ acest conflict nu ar trebui escaladat. Opinia presei israeliene este รฎn favoarea aflฤƒrii alternativei la conflictul continuu.

Are mare importanศ›ฤƒ ศ™i opinia palestinienilor. Nu este o altฤƒ cale spre aplicarea Rezoluศ›iei ONU ศ™i spre pace decรขt discuศ›ia รฎntre cei implicaศ›i.

Dreptul la apฤƒrare al Israelului este incontestabil, ca al oricฤƒrei alte naศ›iuni ce ศ™i-a format un stat demn รฎntre statele lumii! De aceea, pentru orice om care procedeazฤƒ raศ›ional, asigurarea pฤƒcii รฎn jurul Israelului este un imperativ. ศ˜i aceasta din multe raศ›iuni.

Sฤƒ luฤƒm un exemplu. Sunt mai multe religii organizate conceptual. Nimeni, รฎnsฤƒ, destul de informat, nu poate contesta poziศ›ia Israelului รฎn ordinea revelaศ›iei โ€“ o revelaศ›ie care a dus la civilizaศ›ia raศ›ionalฤƒ รฎn lume, bazatฤƒ pe libertate, dreptate, atรขtea cรขte sunt astฤƒzi. Unul sau altul dintre oameni poate crede sau nu crede รฎn Dumnezeu. Unul sau altul poate crede cฤƒ monoteismul este produs persan, cu Zoroastru, sau egiptean, cu cei pe care i-au รฎntรขlnit evreii la Nil, sau evreiesc, cu Abraham. Libertatea credinศ›ei este pentru fiecare om ceva de neclintit. Dar nu se poate contesta cฤƒ Biblia evreiascฤƒ, preluatฤƒ apoi รฎn cea creศ™tinฤƒ, mai tรขrziu รฎn Coran, este punctul de plecare al culturii ศ™i civilizaศ›iei รฎn care trฤƒim. Apฤƒrarea Israelului este astfel, raศ›ional vorbind, cauzฤƒ a oricui โ€“ iudeu, creศ™tin, muslim.

Apoi, nimeni cu capul pe umeri nu contestฤƒ superioritatea de azi a Israelului รฎn multe privinศ›e. Statul s-a apฤƒrat singur รฎn faศ›a unor forศ›e adesea copleศ™itoare. Probabil, รฎnsฤƒ, cฤƒ sub privirile noastre s-a produs o altฤƒ schimbare majorฤƒ รฎn lume: noua echipare cu armamente a statelor face ca nicio ศ›arฤƒ โ€“ exceptรขnd, poate, supraputerile โ€“ sฤƒ nu se mai poatฤƒ apฤƒra singurฤƒ รฎn eventualitatea unui atac. Probabil ศ™i cฤƒ economia mondialฤƒ nu poate suporta pe mai departe zdruncinฤƒturile  conflictului din Orientul Mijlociu.

Suntem รฎn continuare confruntaศ›i cu un fapt ศ™ocant โ€“ continua contestare de cฤƒtre Iran a existenศ›ei statului Israel. Faptul nu se lasฤƒ tratat รฎn treacฤƒt. Dar, totuศ™i, nu cred cฤƒ este ceva definitiv, cฤƒci รฎn istorie nu s-a stat mereu astfel.

Desigur, competitivitatea extraordinarฤƒ a Israelului pune pe gรขnduri vecinii ศ™i ศ›ฤƒrile din jur โ€“ ca fapt de culturฤƒ ศ™i civilizaศ›ie. Dar ศ™i ascensiunea Iranului, cu strฤƒvechea sa culturฤƒ ศ™i cu dezvoltarea sa de astฤƒzi, o face tot mai mult. Aceste situaศ›ii trebuie รฎnsฤƒ gรขndite รฎn profunzime, cฤƒci de reacศ›ii din invidie, teamฤƒ, rฤƒutate sau orice altฤƒ pornire, este deja plinฤƒ lumea.

Neรฎnศ›elegerile ultimelor decenii au fฤƒcut ca miศ™cฤƒrile din proximitatea graniศ›elor Israelului, ostile lui, sฤƒ prolifereze. รŽntr-o oarecare mฤƒsurฤƒ ศ™i rฤƒzboiul din Gaza, dincolo de multipla sa condiศ›ionare, este un efect. Nu se pot anihila รฎnsฤƒ aceste miศ™cฤƒri fฤƒrฤƒ acorduri รฎntre statele implicate.

Conflictul din Orientul Mijlociu a adunat crime oribile, ca rareori รฎn istorie. Deciziile รฎn urma lor rฤƒmรขn dificile pentru conศ™tiinศ›a umanitฤƒศ›ii โ€“ cรขt timp oamenii rฤƒmรขn oameni. Este clar cฤƒ decizia politicฤƒ este una, decizia militarฤƒ este alta, decizia de abordare a civililor este cu totul alta. Dincolo de toate, existฤƒ, รฎnsฤƒ, justiศ›ie, atรขt cรขt oamenii o fac. Cred cฤƒ la ea trebuie apelat. Am รฎn vedere o justiศ›ie evident feritฤƒ de instrumentarea dreptฤƒศ›ii, care pare cฤƒ se rฤƒspรขndeศ™te รฎn zilele noastre. รŽnlocuirea generalฤƒ a recursului la arme cu justiศ›ia este condiศ›ie a oricฤƒrei rezolvฤƒri รฎn Orientul Mijlociu.

Ce-i de fฤƒcut nemijlocit? Sunt de pฤƒrere cฤƒ nu va fi pace durabilฤƒ รฎn Orientul Mijlociu ศ™i, prin implicaศ›ii, รฎn lume, fฤƒrฤƒ patru paศ™i.

Primul este lฤƒmurirea viitorului palestinienilor. รŽn joc sunt populaศ›ii relativ mari a cฤƒror voinศ›ฤƒ nu poate fi ignoratฤƒ. Soluศ›ia โ€ždouฤƒ stateโ€ nu poate fi respinsฤƒ fฤƒrฤƒ a prelungi indefinit conflictul. Iar aceastฤƒ soluศ›ie cere imaginaศ›ie ศ™i inovaศ›ie โ€“ de care planul Kushner ศ™i-a dat seama. Nu putem spune cฤƒ planul pฤƒcii รฎn jurul Israelului  este deja gata, dar efortul de soluศ›ii creative, asumate de pฤƒrศ›i, nu ar trebui pฤƒrฤƒsit.

Al doilea pas are รฎn vedere faptul cฤƒ, odatฤƒ cu extinderea conflictului la confruntarea militarฤƒ dintre Israel ศ™i Iran, ca state, acestea trebuie aduse la discuศ›ie, faศ›ฤƒ รฎn faศ›ฤƒ. Doar ele pot apoi stabili รฎmpreunฤƒ ce este de fฤƒcut pentru a pune capฤƒt conflictului. Nu este nicidecum uศ™or, dar, ne amintim, tot รฎntr-un moment de maximฤƒ tensiune, dupฤƒ confruntฤƒri armate, a intervenit surpriza istoricฤƒ a รฎntรขlnirii Menahem Begin – Anwar el Sadat. Ea ar putea fi repetatฤƒ cu Israelul ศ™i Iranul ca actori. รŽn definitiv, ศ›inta รฎmpฤƒrtฤƒศ™itฤƒ realist de toate pฤƒrศ›ile nu poate fi decรขt pacificarea. ศ˜tim dificultฤƒศ›ile, dar tocmai fundamentele culturale strฤƒvechi ale celor douฤƒ popoare pot alimenta o nouฤƒ abordare.

รŽn generarea surprizei istorice salutare, Romania a jucat atunci un rol relevant. Din nefericire, la decidenศ›ii de acum din ศ›ara nosatrฤƒ nu existฤƒ asemenea capacitate ศ™i angajament. Dar acest angajament ar putea fi asumat de alศ›ii, din ศ›arฤƒ sau din afara ei.

Al treia pas este articularea neรฎntรขrziatฤƒ a unei cooperฤƒri regionale, incluzรขnd Turcia, Irakul, Siria, Libanul, Arabia Sauditฤƒ ศ™i ศ›ฤƒrile din โ€žAbraham Accordsโ€. Nu este pace รฎntre douฤƒ state รฎn afara pฤƒcii รฎn regiunea lor. Nu este, cum vedem astฤƒzi, nici pace รฎn lume, dacฤƒ nu este pace รฎn regiune. Pรขnฤƒ la รฎnศ›elegeri mondiale, o pace regionalฤƒ este cum nu se poate mai  utilฤƒ.

Al patrulea pas se referฤƒ la faptul cฤƒ ศ™i conflictul din Orientul Mijlociu face evidentฤƒ nevoia unui aranjament de securitate al supraputerilor. O lume cu supraputeri antagonice este โ€žlumea scindatฤƒโ€ ศ™i a crizelor diversificate de astฤƒzi. Se constatฤƒ uศ™or cฤƒ antagonizarea ศ›ฤƒrilor nu duce decรขt la conflicte โ€“ รฎn cele din urmฤƒ militare. รŽn definitiv, nu s-a fฤƒcut niciun pas nou รฎn democratizare prin aplicarea popperismului de dupฤƒ 2020 dintr-o raศ›iune simplฤƒ: nu este teren mai bun pentru dezvoltare ศ™i promovarea democraศ›iei decรขt cooperarea internaศ›ionalฤƒ. (Din volumul Andrei Marga, Pacea astฤƒzi, รฎn curs de publicare)

Cele mai citite
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ