Am văzut conducerea Ministerului Educației manifestând îngrijorarea că inspectoratele școlare din teritoriu au vacantat, pentru concursul de titularizare în sistemul de învățământ preuniversitar, puține posturi de profesori la materii ce sunt cuprinse în programele examenelor naționale.
Explicația este una simplă: meditațiile.
Profesorii care predau astfel de materii țin de locul lor de muncă și, mulți dintre ei, își prelungesc cariera la cerere, după împlinirea vârstei de pensionare.
Evident, nu salariul este argumentul, deoarece un profesor de liceu cu peste 25 de ani de vechime la catedră ajunge să câștige ceva mai puțin de 4.000 de lei pe lună.
În schimb, sunt foarte mulți profesori de matematică, limba română, istorie, geografie și alte specializări (în funcție de profilul liceelor) care au dezvoltat reale afaceri extrem de profitabile din meditații.
Nu sunt de condamnat cei care își prelungesc cariera și, oricum, mulți sunt mai bine pregătiți, din nefericire, decât noii absolvenți ai departamentelor de formare a profesorilor din universități.
La polul opus sunt posturile de profesori pentru învățământul primar și preșcolar (educatoare și învățători, cum erau denumite înainte).
Aici, an de an, sunt scoase la concurs multe posturi și se ocupă destul de puține.
Mai mult, profesorii pentru învățământul primar și preșcolar sunt printre primii care părăsesc timpuriu sistemul, demisionează (chiar titulari fiind) și se orientează spre alte profesii.
Motivul: salariul lunar net pentru un profesor debutant din învățământul primar și preșcolar este de 2.600 – 2.700 de lei, iar oportunitățile meditațiilor sunt extrem de scăzute.
De fapt, salarizarea ridicolă pentru cei care intră în sistemul de învățământ preuniversitar este principalul motiv pentru dezinteresul crescut față de Titularizare, ce se reflectă în notele rușinoase obținute de mulți candidați la proba scrisă.
Și în acest an, aproape 20% dintre candidați au luat note mai mici de 5.
Mulți dintre ei vor rămâne să predea, pentru că, așa cum am mai arătat, nu există concurență pe posturile pe care ei le ocupă, la școli din mediul rural sau în licee tehnologice.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!