Nikola Tesla a fost unul dintre cercetătorii geniali ai secolului XX. S-a născut la 10 iulie 1856 în satul Smiljan (Smilian), din actuala Croaţie, mama lui fiind sârboaică, iar tatăl – preot ortodox, de etnie aromână.
Se zice că, în copilărie, Nikola Tesla se numea Nicolae Teslea.
Nikola Tesla a urmat studii inginereşti la Politehnica din Graz, Austria, între anii 1875-1881. Din acea perioadă datează şi primele lui invenţii. Apoi va pleca la Paris şi Strasbourg, iar de acolo – în Statele Unite, unde va primi cetăţenia americană.
După succesul primelor sale studii ştiinţifice, Tesla obţine o recomandare adresată lui Thomas Edison, inventatorul american. Acesta îl angajează ca inginer electrician pentru repararea motoarelor şi generatoarelor de curent continuu.
Potenţialul noului angajat este subevaluat de Edison, până în anul 1885, când Tesla se remarcă la lucrările de repunere în funcţiune a pachebotului Oregon. Transatlanticul era dotat cu generator electric Edison, care se defectase, dar trebuia să plece spre Europa într-o săptămână.
Echipa condusă de Edison a reparat scurtcircuitul generatorului în 20 de ore. Edison îi promisese lui Tesla un premiu de 50.000 dolari dacă nava pleacă la timp. Tesla şi-a respectat angajamentul de a face reparaţia la timp, dar Edison nu şi-a respectat promisiunea de a-l recompensa, susţinând ulterior că ideea premiului a fost o glumă.
Tesla, rivalul lui Edison
În urma acestui incident, Tesla pleacă din compania lui Edison şi îşi deschide, în 1885, propria firmă, “Tesla Arc Light Company”.
Tesla este cunoscut mai ales pentru studiile sale în domeniul curentului alternativ şi al forţei electromagnetice (de altfel, unitatea internaţională de măsură a inducţiei magnetice este Tesla).
Nikola Tesla revine în Europa în anul 1893, pentru a participa la înmormântarea mamei lui. În această perioadă îl întâlneşte pe Henri Coandă, mult mai tânăr ca el, asupra căruia face o puternică impresie. Coandă îl descrie mai târziu pe Tesla drept “unul din românii foarte importanţi, care a schimbat, poate, toată viaţă omenirii”.
În primăvara anului 1898, Tesla demonstrează posibilitatea dirijării prin radio, la mare distanţă, a unei nave fără echipaj. Experimentul s-a desfăşurat în Atlantic, în dreptul oraşului New York.
În 1899, în Colorado, Tesla construieşte un mare post de radio, cu o putere de emisie de 200 kW. În aceeaşi perioadă realizează demonstraţii de telegrafie fără fir, la peste 1000 de kilometri distanţă, pune la punct un sistem de aprindere a iluminatului public prin telecomandă şi produce tensiuni de 12 milioane de volţi, folosind un generator Van de Graaf.
În anul 1915, Nikola Tesla şi Thomas Edison sunt propuşi să primească, împreună, Premiul Nobel pentru fizică. Tesla refuză propunerea, din cauza vechii sale rivalităţi cu Edison.
Citeşte şi: GALERIE FOTO. Inventatorul RACHETELOR: Hermann Oberth, german din Sibiu
Tesla a rămas cunoscut mai ales pentru studii în domeniul curentului alternativ şi al forţei electromagnetice (de altfel, unitatea internaţională de măsură a inducţiei magnetice este Tesla).
Dar în mod intenţionat, unele aspecte ale activităţii lui sunt neelucidate, iar unele studii şi invenţii au fost clasificate de Guvernul SUA.
Top Secret: “Raza Morţii”
Se spune că invenţia cea mai importantă a lui Tesla ar fi “Raza Morţii”, care putea distruge instantaneu oraşe şi armate întregi. “Aparatul meu îmi permite să trimit spre un punct foarte îndepărtat energii de trilioane de ori mai mari decât este posibil cu raze de orice alt fel. Astfel, mii de cai putere pot fi transmişi printr-un fascicul mai subţire decât firul de par şi nimic nu poate rezista”, susţinea Tesla.
El a fost implicat, se pare, şi în pregătirea “Experimentului Philadelphia” (1943), un controversat test american care a produs dispariţia fără urmă a unei nave de război.
Tesla a murit la New York la 8 ianuarie 1943 şi a rămas în istorie drept un genial savant american. Totuşi, în Europa, sârbii îi cinstesc memoria: în Belgrad, aeroportul internaţional şi muzeul tehnic poartă numele Nikola Tesla, iar croaţii au transformat casa familiei Tesla din satul Smiljan în muzeu.
Din păcate, în România, Nicolae Teslea este aproape necunoscut.