14 C
Bucureศ™ti
vineri, 4 octombrie 2024
AcasฤƒLifestyleFoodJudecฤƒtorul Cristi Danileศ›: Ne revoltฤƒm cรขnd suntem interceptaศ›i de stat, pe motiv...

Judecฤƒtorul Cristi Danileศ›: Ne revoltฤƒm cรขnd suntem interceptaศ›i de stat, pe motiv cฤƒ se intrฤƒ รฎn viaศ›a noastrฤƒ privatฤƒ, dar, รฎn acelaศ™i timp, cerem statului sฤƒ reglementeze pe cine sฤƒ bฤƒgฤƒm รฎn pat

Judecฤƒtorul Cristi Danileศ›, fost membru în Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), considerฤƒ cฤƒ este vorba despre o falsฤƒ dezbatere în societate pe tema iniศ›iativei de schimbare a definiศ›iei familiei în Constituศ›ie, pentru cฤƒ se face o confuzie între cฤƒsฤƒtoria civilฤƒ ศ™i cununia religioasฤƒ. Danileศ› mai aratฤƒ ศ™i cฤƒ este ”regretabil” cฤƒ Biserica a intervenit în demersul civic al modificฤƒrii Constituศ›iei, iar aspectele religioase nu trebuie sฤƒ aibฤƒ legฤƒturฤƒ cu reglementฤƒrile juridice.

Rl: În primul rând, care credeศ›i cฤƒ sunt motivele pentru care aceastฤƒ temฤƒ a modificฤƒrii definiศ›iei familiei s-a dezvoltat atât de mult în spaศ›iul public în ultima perioadฤƒ?

În ultimii ani, populaศ›ia din România a conศ™tientizat cฤƒ existฤƒ o minoritate sexualฤƒ care îศ™i revendicฤƒ drepturile: comunitatea LGBT. Aceasta din urmฤƒ a ales o cale vizibilฤƒ, uneori zgomotoasฤƒ ori chiar indecentฤƒ, de a se face prezentฤƒ, ceea ce a deranjat românul puritan, comod ศ™i veศ™nic absent din dezbaterea autenticฤƒ despre viaศ›a intimฤƒ. Printr-o confuzie impardonabilฤƒ dintre sex ศ™i iubire, dintre cฤƒsฤƒtorie civilฤƒ ศ™i cununie religioasฤƒ, dintre conduita moralฤƒ ศ™i drepturi legale, s-a ajuns la o falsฤƒ dezbatere: modificarea Constituศ›iei pentru consacrarea exclusivฤƒ a familiei nucleare.

Rl: Din punct de vedere juridic, era vreo problemฤƒ cu modul în care era definitฤƒ familia în legislaศ›ia româneascฤƒ, înainte de apariศ›ia acestei iniศ›iative?

Constituศ›ia noastrฤƒ garanteazฤƒ dreptul de a constitui o familie, fฤƒrฤƒ a preciza sexul partenerilor. Codul civil menศ›ioneazฤƒ însฤƒ cฤƒ este vorba de un bฤƒrbat si o femeie ศ™i, în mod inexplicabil, interzice sa fie recunoscute în România cฤƒsฤƒtoriile încheiate legal în alte state între douฤƒ persoane de acelaศ™i sex. Or, acest din urmฤƒ aspect a ajuns sฤƒ fie contestat la Curtea Constituศ›ionalฤƒ ศ™i de un an de zile încฤƒ nu a primit o soluศ›ionare. Tocmai pentru a preîntâmpina asfel de situaศ›ii, în care Constituศ›iei noastrฤƒ ar permite interpretarea cum cฤƒ legislaศ›ia infra-constituศ›ionalฤƒ ar putea sฤƒ permitฤƒ cฤƒsฤƒtoriile între persoane de acelaศ™i sex, a fost demarat aceastฤƒ campanie civico-religioasฤƒ de modificare a normei arฤƒtate.

Rl: Este familia româneascฤƒ mai protejatฤƒ în felul acesta?

Nu existฤƒ un tipic de „familie româneascฤƒ” ศ™i nu existฤƒ aศ™a-numita „familie tradiศ›ionalฤƒ” . În primul rând, istoria ne învaศ›ฤƒ cฤƒ „familia” înseamnฤƒ microcomunitatea din timpul Romei antice unde bฤƒrbatul stฤƒpânea oamenii ศ™i lucrurile din casฤƒ. Istoria cuplului românesc – aศ™a cum o ศ™tim din scrierile epocilor trecute – este extrem de tristฤƒ: soศ›ul era violent ศ™i alcoolic, violul conjugal era un fenomen extins, familia era numeroasฤƒ ศ™i trฤƒia într-un spaศ›iu restrâns. iar apropierea fizicฤƒ dintre membrii genera desele incesturi, soศ›ia era veศ™nic la cratiศ›ฤƒ, femeia trebuia sฤƒ fie virginฤƒ în noaptea nunศ›ii, o femeie rฤƒmasฤƒ gravidฤƒ, dar nemฤƒritatฤƒ era alungatฤƒ din sat, divorศ›ul era ceva ruศ™inos ศ™i excepศ›ional. Oare la o astfel de familie „tradiศ›ionalฤƒ” vor unii sฤƒ ne întoarcฤƒ, azi?! O familie unde bฤƒrbatul domneศ™te prin forศ›ฤƒ fizicฤƒ, unde femeia este un obiect important doar pentru dota pe care o aduce la domiciliul conjugal, unde copiii sunt unelte în gospodฤƒrie?! De fapt, dacฤƒ mฤƒ gândesc la faptul cฤƒ în ultimii ani a crescut îngrijorฤƒtor numฤƒrul cazurilor de violenศ›ฤƒ domesticฤƒ, precum ศ™i violurile ศ™i incesturile comise asupra minorilor în propriile familii, s-ar putea ca rฤƒspunsul sฤƒ fie afirmativ. Apoi, în timpurile biblice, „familia” nu se constituia prin cฤƒsฤƒtorie în faศ›a primarului – este interesant cฤƒ acest aspect nu este adus în discuศ›ie de cei care dezbat (a se citi „impun”) argumentele în favoarea familiei constituitฤƒ exclusiv prin cฤƒsฤƒtorie. Nimeni nu se întreabฤƒ în faศ›a cฤƒrui primar erau cฤƒsฤƒtoriศ›i Iosif ศ™i Maria…dar se invocฤƒ „tradiศ›ie” în acest sens.

Aศ™ vrea sฤƒ se înศ›eleagฤƒ bine: este adevฤƒrat cฤƒ prin cฤƒsฤƒtorie se ajunge sฤƒ se formeze o familie, dar o familie nu se reduce la cฤƒsฤƒtorie – ศ™i în niciun caz nu presupune parteneri de sexe diferite ศ™i în mod obligatoriu copii. Cu alte cuvinte, ceea ce stฤƒ la baza unei familii nu este un certificat de cฤƒsฤƒtorie primit de la primar sau o verighetฤƒ de la preot, ci familia se întemeiazฤƒ pe sentimente de iubire, de siguranศ›ฤƒ, de într-ajutorare. Astfel, existฤƒ familii cu membri de sex diferit cฤƒsฤƒtoriศ›i ศ™i fฤƒrฤƒ copii, familii alcฤƒtuite din concubini cu sau fฤƒrฤƒ copii, familii alcฤƒtuite dintr-un singur pฤƒrinte ศ™i un copil, familii alcฤƒtuite doar din bunici ศ™i nepoศ›i, familii alcฤƒtuite din pฤƒrinศ›i cฤƒsฤƒtoriศ›i sau nu care au adoptat copii, familii alcฤƒtuite din tutori ori persoane care îngrijesc un copil abandonat sau pus în pericol de pฤƒrinศ›ii lui naturali etc.

Rl: Cine este, de fapt, afectat, dacฤƒ modificarea Constituศ›iei va fi votatฤƒ, prin referendum? ศ˜i ce se întâmplฤƒ cu familiile monoparentale ori familiile extinse?

Prin modificarea Constituศ›iei ,nu se va aduce nimic nou: se va consacra ceea ce Codul nostru civil spune deja ศ™i anume cฤƒ în România nu au fost ศ™i nu sunt validate cฤƒsฤƒtoriile între persoane de acelaศ™i sex. Dar, în plus, se va da o certitudine cฤƒ acest lucru nici nu se va întâmpla în viitor. Însฤƒ, alta este problema. Aceastฤƒ modificare nu se doreศ™te a fi fฤƒcutฤƒ în mod clar, cu privire la cฤƒsฤƒtorie. Ci s-a optat pentru modificarea textului care se referฤƒ la familie, reieศ™ind în mod clar cฤƒ aceasta trebuie sฤƒ fie alcฤƒtuitฤƒ exclusiv dintr-un bฤƒrbat ศ™i o femeie cฤƒsฤƒtoriศ›i. Astfel, dacฤƒ ar fi sฤƒ interpretez strict, aศ™ spune cฤƒ nu mai pot exista alte tipuri de familii, or sunt cel puศ›in 14 acte normative care stabilesc diverse tipuri de familii în ศ›ara noastrฤƒ. Cred cฤƒ toate aceste reglementฤƒri sunt în pericol. Dar accept ศ™i cฤƒ eu mฤƒ pot înศ™ela.

Rl: Care credeศ›i cฤƒ este miza modificฤƒrii Constituศ›iei?

Scopul e vizibil: cei care au iniศ›iat acest proiect, ca ศ™i cei trei milioane care au semnat, îศ™i doresc dispariศ›ia homosexualilor. Pe vremea lui Ceauศ™escu homosexualii erau închiศ™i. De fapt, homosexualitatea a fost consideratฤƒ o infracศ›iune pânฤƒ în anul 2000, când s-a acceptat o evoluศ›ie în materia drepturilor omului. Dar acum ne ducem, încetul cu încetul, într-o direcศ›ie care nu are vreo legฤƒturฤƒ cu aceste drepturi. Astfel, vฤƒd cฤƒ iniศ›iativa aceasta face parte dintr-un lanศ› de acศ›iuni prin care se vrea o limitare a libertฤƒศ›ii individuale: se doreศ™te interzicerea metodelor contraceptive, limitarea sexului doar la actul procreฤƒrii, limitarea divorศ›ului, interzicerea avortului, obligarea pฤƒrinศ›ilor sฤƒ aibฤƒ copii, interzicerea homosexualilor. De altfel, trebuie sฤƒ remarc cฤƒ întreaga campania de strângere a semnฤƒturilor ศ™i orice dezbatere pe tema cฤƒsฤƒtoriei nu are vreo legฤƒturฤƒ realฤƒ cu familia, ci se limiteazฤƒ strict la douฤƒ aspecte: interzicerea homosexualilor de a se cฤƒsฤƒtori ศ™i de a adopta copii. Aici a intervenit Biserica. Or, amestecul autoritฤƒศ›ilor bisericeศ™ti în acest demers civic care are drept finalitate modificarea unui act politico-juridic este unul profund regretabil: societatea în care trฤƒim este una secularizatฤƒ, în care Biserica ศ™i Statul sunt separate. Ca urmare, aศ™a cum nimeni nu poate fi persecutat pentru libertatea sa de conศ™tiinศ›ฤƒ, pentru religia sau forma de credinศ›ฤƒ pe care o împฤƒrtฤƒศ™eศ™te, tot astfel aspectele religioase nu trebuie sฤƒ aibฤƒ legฤƒturฤƒ cu modul de conducere a statului sau cu reglementฤƒrile juridice.

Rl: Au fost discuศ›ii cฤƒ iniศ›iativa aceasta urmฤƒreศ™te, de fapt, restrângerea drepturilor pentru persoanele LGBT. Cum vedeศ›i dvs. situaศ›ia?

Din pฤƒcate, comunitatea LGBT este deja stigmatizatฤƒ în România. Iar asta îi face pe unii membri sฤƒ iasฤƒ ศ™i mai mult în evidenศ›ฤƒ, uneori chiar în mod obscen, ceea ce ar trebui evitat. Din fericire, comunitatea se bucurฤƒ de tot mai multฤƒ simpatie din partea heterosexualilor care au înศ›eles cฤƒ o anumitฤƒ minoritate trebuie protejatฤƒ de majoritatea tiranicฤƒ. Faศ›ฤƒ de aceste aspecte, ceea ce constat eu este cฤƒ astฤƒzi se amestecฤƒ într-un mod nepermis aspectele morale cu cele juridice, justificându-se intruziunea societฤƒศ›ii în viaศ›a privatฤƒ a individului. Trฤƒim un paradox: ne revoltฤƒm când suntem interceptaศ›i de stat pe motiv cฤƒ se intrฤƒ în viaศ›a noastrฤƒ privatฤƒ, dar în acelaศ™i timp cerem statului sฤƒ reglementeze pe cine sฤƒ bฤƒgฤƒm în pat.

Astfel, sunt de acord cฤƒ anumite drepturi acordate prin lege pot fi imorale pentru unele comunitฤƒศ›i, mai ales cele religioase. Dar asta nu înseamnฤƒ cฤƒ trebuie redus dreptul la moralฤƒ, ci doar cฤƒ trebuie întฤƒritฤƒ morala la nivelul comunitฤƒศ›ilor respective. Cu alte cuvinte, morala nu se impune, ci se recomandฤƒ – asta ศ›ine de ABC-ul eticii. Astfel, de exemplu, acum legislaศ›ia noastrฤƒ permite avortul când sarcina nu a depฤƒศ™it 14 sฤƒptฤƒmâni, astfel cฤƒ dacฤƒ anumite grupuri nu sunt de acord cu avortul, ele nu au decât sฤƒ nu permitฤƒ asocierea în acel grup al persoanelor care au avortat sau preoศ›ii nu au decât sฤƒ le dea canon pฤƒcฤƒtoaselor – dar asta nu înseamnฤƒ sฤƒ se interzicฤƒ avortul prin lege, adicฤƒ sฤƒ se dea o regulฤƒ pentru toatฤƒ lumea, inclusiv pentru persoanele din afara acelui grup. La fel, dacฤƒ la un moment dat legislaศ›ia noastrฤƒ va permite cฤƒsฤƒtoria între douฤƒ persoane de acelaศ™i sex, acest lucru va putea fi combฤƒtut moral prin interzicerea oficierii cununiei religoase a homosexualilor sau interzicerea lor de a face parte din bisericฤƒ, dar nu înseamnฤƒ ponegrirea lor ori limitarea drepturilor lor când sunt în afara acelei comunitฤƒศ›i.

Rl: Din punct de vedere legal, dacฤƒ un grup încearcฤƒ sฤƒ restrângฤƒ drepturile unui alt grup, nu ar trebui ca statul – care urmฤƒreศ™te binele tuturor cetฤƒศ›enilor sฤƒi – sฤƒ nu permitฤƒ acest lucru? 

Statul nu este o entitate abstractฤƒ, ci e conglomeratul de oameni ศ™i instituศ›ii care acศ›ioneazฤƒ spre binele oamenilor. Numai cฤƒ binele unora nu este al tuturor. De aceea avem instituศ›ii care stabilesc când un drept se încalcฤƒ – justiศ›ia instanศ›elor ordinare; de aceea avem instituศ›ii care permit sau nu modificarea Constituศ›iei – Curtea Constituศ›ionalฤƒ, Parlamentul ศ™i societatea largฤƒ. În cazul iniศ›iativei cu privire la cฤƒsฤƒtorie, CCR a decis deja cฤƒ modificarea poate fi fฤƒcutฤƒ, Parlamentul aproape cฤƒ a dat undฤƒ verde, iar populaศ›ia României va decide la referendum. Numai cฤƒ, dacฤƒ acum se considerฤƒ de cuviinศ›ฤƒ sฤƒ se decidฤƒ dacฤƒ cel care se bagฤƒ în patul cuiva sฤƒ fie de alt sex ศ™i sฤƒ aibฤƒ acelaศ™i model de verighetฤƒ, mฤƒ gândesc cฤƒ e posibil ca la un moment dat sฤƒ se decidฤƒ ce culoare sฤƒ aibฤƒ pฤƒrul sau ochii partenerului, ce înฤƒlศ›ime sau ce greutate. Evident, invocându-ne la familia „tradiศ›ionalฤƒ” e posibil ca la un moment dat sฤƒ se interzicฤƒ cฤƒsฤƒtoria dintre românii albi ศ™i cei de altฤƒ culoare…E absurd!

Rl: CEDO a stabilit cฤƒ toate statele europene ar trebui sฤƒ acorde o formฤƒ de protecศ›ie si cuplurilor formate din persoane de acelaศ™i sex. Cum ศ™i/sau când ar trebui sฤƒ facฤƒ ศ™i România acest lucru? Care ar fi cadrul în care s-ar produce aceastฤƒ schimbare?

Unele state au permis cuplurilor de acelaศ™i sex sฤƒ se cฤƒsฤƒtoreascฤƒ – ศ™i nu am nicio temere cฤƒ se va sfârศ™i lumea din aceastฤƒ cauzฤƒ. Altele permit parteneriate civile, care este un fel de contract, chiar de logodnฤƒ, cu efecte asupra drepturilor. Alte state permit ศ™i cฤƒsฤƒtoria, ศ™i parteneriatul civil. Nu existฤƒ un standard internaศ›ional impus, ci atât CEDO, cât ศ™i UE lasฤƒ la latitudinea fiecฤƒrei ศ›ฤƒri de a decide ce cred ele cฤƒ este mai bine. Dar, dupฤƒ cum am spus, ceea ce doresc românii este dispariศ›ia homosexualitฤƒศ›ii ศ™i, spre dezamฤƒgirea celor care au semnat iniศ›iativa de modificare a Constituศ›iei, acest lucru nu se va întâmpla. 

Cele mai citite

Elena Lasconi susศ›ine propunerile lui Nicuศ™or Dan pentru Bucureศ™ti

Elena Lasconi ศ™i-a declarat public susศ›inerea faศ›ฤƒ de cele 20 de propuneri pentru Bucureศ™ti prezentate de Nicuศ™or Dan, รฎntr-o postare pe Facebook. Ea a...

Elena Lasconi susศ›ine propunerile lui Nicuศ™or Dan pentru Bucureศ™ti

Elena Lasconi ศ™i-a declarat public susศ›inerea faศ›ฤƒ de cele 20 de propuneri pentru Bucureศ™ti prezentate de Nicuศ™or Dan, รฎntr-o postare pe Facebook. Ea a...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ