Judecฤtorul Cristi Danileศ, fost membru în Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), considerฤ cฤ este vorba despre o falsฤ dezbatere în societate pe tema iniศiativei de schimbare a definiศiei familiei în Constituศie, pentru cฤ se face o confuzie între cฤsฤtoria civilฤ ศi cununia religioasฤ. Danileศ mai aratฤ ศi cฤ este ”regretabil” cฤ Biserica a intervenit în demersul civic al modificฤrii Constituศiei, iar aspectele religioase nu trebuie sฤ aibฤ legฤturฤ cu reglementฤrile juridice.
Rl: În primul rând, care credeศi cฤ sunt motivele pentru care aceastฤ temฤ a modificฤrii definiศiei familiei s-a dezvoltat atât de mult în spaศiul public în ultima perioadฤ?
În ultimii ani, populaศia din România a conศtientizat cฤ existฤ o minoritate sexualฤ care îศi revendicฤ drepturile: comunitatea LGBT. Aceasta din urmฤ a ales o cale vizibilฤ, uneori zgomotoasฤ ori chiar indecentฤ, de a se face prezentฤ, ceea ce a deranjat românul puritan, comod ศi veศnic absent din dezbaterea autenticฤ despre viaศa intimฤ. Printr-o confuzie impardonabilฤ dintre sex ศi iubire, dintre cฤsฤtorie civilฤ ศi cununie religioasฤ, dintre conduita moralฤ ศi drepturi legale, s-a ajuns la o falsฤ dezbatere: modificarea Constituศiei pentru consacrarea exclusivฤ a familiei nucleare.
Rl: Din punct de vedere juridic, era vreo problemฤ cu modul în care era definitฤ familia în legislaศia româneascฤ, înainte de apariศia acestei iniศiative?
Constituศia noastrฤ garanteazฤ dreptul de a constitui o familie, fฤrฤ a preciza sexul partenerilor. Codul civil menศioneazฤ însฤ cฤ este vorba de un bฤrbat si o femeie ศi, în mod inexplicabil, interzice sa fie recunoscute în România cฤsฤtoriile încheiate legal în alte state între douฤ persoane de acelaศi sex. Or, acest din urmฤ aspect a ajuns sฤ fie contestat la Curtea Constituศionalฤ ศi de un an de zile încฤ nu a primit o soluศionare. Tocmai pentru a preîntâmpina asfel de situaศii, în care Constituศiei noastrฤ ar permite interpretarea cum cฤ legislaศia infra-constituศionalฤ ar putea sฤ permitฤ cฤsฤtoriile între persoane de acelaศi sex, a fost demarat aceastฤ campanie civico-religioasฤ de modificare a normei arฤtate.
Rl: Este familia româneascฤ mai protejatฤ în felul acesta?
Nu existฤ un tipic de „familie româneascฤ” ศi nu existฤ aศa-numita „familie tradiศionalฤ” . În primul rând, istoria ne învaศฤ cฤ „familia” înseamnฤ microcomunitatea din timpul Romei antice unde bฤrbatul stฤpânea oamenii ศi lucrurile din casฤ. Istoria cuplului românesc – aศa cum o ศtim din scrierile epocilor trecute – este extrem de tristฤ: soศul era violent ศi alcoolic, violul conjugal era un fenomen extins, familia era numeroasฤ ศi trฤia într-un spaศiu restrâns. iar apropierea fizicฤ dintre membrii genera desele incesturi, soศia era veศnic la cratiศฤ, femeia trebuia sฤ fie virginฤ în noaptea nunศii, o femeie rฤmasฤ gravidฤ, dar nemฤritatฤ era alungatฤ din sat, divorศul era ceva ruศinos ศi excepศional. Oare la o astfel de familie „tradiศionalฤ” vor unii sฤ ne întoarcฤ, azi?! O familie unde bฤrbatul domneศte prin forศฤ fizicฤ, unde femeia este un obiect important doar pentru dota pe care o aduce la domiciliul conjugal, unde copiii sunt unelte în gospodฤrie?! De fapt, dacฤ mฤ gândesc la faptul cฤ în ultimii ani a crescut îngrijorฤtor numฤrul cazurilor de violenศฤ domesticฤ, precum ศi violurile ศi incesturile comise asupra minorilor în propriile familii, s-ar putea ca rฤspunsul sฤ fie afirmativ. Apoi, în timpurile biblice, „familia” nu se constituia prin cฤsฤtorie în faศa primarului – este interesant cฤ acest aspect nu este adus în discuศie de cei care dezbat (a se citi „impun”) argumentele în favoarea familiei constituitฤ exclusiv prin cฤsฤtorie. Nimeni nu se întreabฤ în faศa cฤrui primar erau cฤsฤtoriศi Iosif ศi Maria…dar se invocฤ „tradiศie” în acest sens.
Aศ vrea sฤ se înศeleagฤ bine: este adevฤrat cฤ prin cฤsฤtorie se ajunge sฤ se formeze o familie, dar o familie nu se reduce la cฤsฤtorie – ศi în niciun caz nu presupune parteneri de sexe diferite ศi în mod obligatoriu copii. Cu alte cuvinte, ceea ce stฤ la baza unei familii nu este un certificat de cฤsฤtorie primit de la primar sau o verighetฤ de la preot, ci familia se întemeiazฤ pe sentimente de iubire, de siguranศฤ, de într-ajutorare. Astfel, existฤ familii cu membri de sex diferit cฤsฤtoriศi ศi fฤrฤ copii, familii alcฤtuite din concubini cu sau fฤrฤ copii, familii alcฤtuite dintr-un singur pฤrinte ศi un copil, familii alcฤtuite doar din bunici ศi nepoศi, familii alcฤtuite din pฤrinศi cฤsฤtoriศi sau nu care au adoptat copii, familii alcฤtuite din tutori ori persoane care îngrijesc un copil abandonat sau pus în pericol de pฤrinศii lui naturali etc.
Rl: Cine este, de fapt, afectat, dacฤ modificarea Constituศiei va fi votatฤ, prin referendum? ศi ce se întâmplฤ cu familiile monoparentale ori familiile extinse?
Prin modificarea Constituศiei ,nu se va aduce nimic nou: se va consacra ceea ce Codul nostru civil spune deja ศi anume cฤ în România nu au fost ศi nu sunt validate cฤsฤtoriile între persoane de acelaศi sex. Dar, în plus, se va da o certitudine cฤ acest lucru nici nu se va întâmpla în viitor. Însฤ, alta este problema. Aceastฤ modificare nu se doreศte a fi fฤcutฤ în mod clar, cu privire la cฤsฤtorie. Ci s-a optat pentru modificarea textului care se referฤ la familie, reieศind în mod clar cฤ aceasta trebuie sฤ fie alcฤtuitฤ exclusiv dintr-un bฤrbat ศi o femeie cฤsฤtoriศi. Astfel, dacฤ ar fi sฤ interpretez strict, aศ spune cฤ nu mai pot exista alte tipuri de familii, or sunt cel puศin 14 acte normative care stabilesc diverse tipuri de familii în ศara noastrฤ. Cred cฤ toate aceste reglementฤri sunt în pericol. Dar accept ศi cฤ eu mฤ pot înศela.
Rl: Care credeศi cฤ este miza modificฤrii Constituศiei?
Scopul e vizibil: cei care au iniศiat acest proiect, ca ศi cei trei milioane care au semnat, îศi doresc dispariศia homosexualilor. Pe vremea lui Ceauศescu homosexualii erau închiศi. De fapt, homosexualitatea a fost consideratฤ o infracศiune pânฤ în anul 2000, când s-a acceptat o evoluศie în materia drepturilor omului. Dar acum ne ducem, încetul cu încetul, într-o direcศie care nu are vreo legฤturฤ cu aceste drepturi. Astfel, vฤd cฤ iniศiativa aceasta face parte dintr-un lanศ de acศiuni prin care se vrea o limitare a libertฤศii individuale: se doreศte interzicerea metodelor contraceptive, limitarea sexului doar la actul procreฤrii, limitarea divorศului, interzicerea avortului, obligarea pฤrinศilor sฤ aibฤ copii, interzicerea homosexualilor. De altfel, trebuie sฤ remarc cฤ întreaga campania de strângere a semnฤturilor ศi orice dezbatere pe tema cฤsฤtoriei nu are vreo legฤturฤ realฤ cu familia, ci se limiteazฤ strict la douฤ aspecte: interzicerea homosexualilor de a se cฤsฤtori ศi de a adopta copii. Aici a intervenit Biserica. Or, amestecul autoritฤศilor bisericeศti în acest demers civic care are drept finalitate modificarea unui act politico-juridic este unul profund regretabil: societatea în care trฤim este una secularizatฤ, în care Biserica ศi Statul sunt separate. Ca urmare, aศa cum nimeni nu poate fi persecutat pentru libertatea sa de conศtiinศฤ, pentru religia sau forma de credinศฤ pe care o împฤrtฤศeศte, tot astfel aspectele religioase nu trebuie sฤ aibฤ legฤturฤ cu modul de conducere a statului sau cu reglementฤrile juridice.
Rl: Au fost discuศii cฤ iniศiativa aceasta urmฤreศte, de fapt, restrângerea drepturilor pentru persoanele LGBT. Cum vedeศi dvs. situaศia?
Din pฤcate, comunitatea LGBT este deja stigmatizatฤ în România. Iar asta îi face pe unii membri sฤ iasฤ ศi mai mult în evidenศฤ, uneori chiar în mod obscen, ceea ce ar trebui evitat. Din fericire, comunitatea se bucurฤ de tot mai multฤ simpatie din partea heterosexualilor care au înศeles cฤ o anumitฤ minoritate trebuie protejatฤ de majoritatea tiranicฤ. Faศฤ de aceste aspecte, ceea ce constat eu este cฤ astฤzi se amestecฤ într-un mod nepermis aspectele morale cu cele juridice, justificându-se intruziunea societฤศii în viaศa privatฤ a individului. Trฤim un paradox: ne revoltฤm când suntem interceptaศi de stat pe motiv cฤ se intrฤ în viaศa noastrฤ privatฤ, dar în acelaศi timp cerem statului sฤ reglementeze pe cine sฤ bฤgฤm în pat.
Astfel, sunt de acord cฤ anumite drepturi acordate prin lege pot fi imorale pentru unele comunitฤศi, mai ales cele religioase. Dar asta nu înseamnฤ cฤ trebuie redus dreptul la moralฤ, ci doar cฤ trebuie întฤritฤ morala la nivelul comunitฤศilor respective. Cu alte cuvinte, morala nu se impune, ci se recomandฤ – asta ศine de ABC-ul eticii. Astfel, de exemplu, acum legislaศia noastrฤ permite avortul când sarcina nu a depฤศit 14 sฤptฤmâni, astfel cฤ dacฤ anumite grupuri nu sunt de acord cu avortul, ele nu au decât sฤ nu permitฤ asocierea în acel grup al persoanelor care au avortat sau preoศii nu au decât sฤ le dea canon pฤcฤtoaselor – dar asta nu înseamnฤ sฤ se interzicฤ avortul prin lege, adicฤ sฤ se dea o regulฤ pentru toatฤ lumea, inclusiv pentru persoanele din afara acelui grup. La fel, dacฤ la un moment dat legislaศia noastrฤ va permite cฤsฤtoria între douฤ persoane de acelaศi sex, acest lucru va putea fi combฤtut moral prin interzicerea oficierii cununiei religoase a homosexualilor sau interzicerea lor de a face parte din bisericฤ, dar nu înseamnฤ ponegrirea lor ori limitarea drepturilor lor când sunt în afara acelei comunitฤศi.
Rl: Din punct de vedere legal, dacฤ un grup încearcฤ sฤ restrângฤ drepturile unui alt grup, nu ar trebui ca statul – care urmฤreศte binele tuturor cetฤศenilor sฤi – sฤ nu permitฤ acest lucru?
Statul nu este o entitate abstractฤ, ci e conglomeratul de oameni ศi instituศii care acศioneazฤ spre binele oamenilor. Numai cฤ binele unora nu este al tuturor. De aceea avem instituศii care stabilesc când un drept se încalcฤ – justiศia instanศelor ordinare; de aceea avem instituศii care permit sau nu modificarea Constituศiei – Curtea Constituศionalฤ, Parlamentul ศi societatea largฤ. În cazul iniศiativei cu privire la cฤsฤtorie, CCR a decis deja cฤ modificarea poate fi fฤcutฤ, Parlamentul aproape cฤ a dat undฤ verde, iar populaศia României va decide la referendum. Numai cฤ, dacฤ acum se considerฤ de cuviinศฤ sฤ se decidฤ dacฤ cel care se bagฤ în patul cuiva sฤ fie de alt sex ศi sฤ aibฤ acelaศi model de verighetฤ, mฤ gândesc cฤ e posibil ca la un moment dat sฤ se decidฤ ce culoare sฤ aibฤ pฤrul sau ochii partenerului, ce înฤlศime sau ce greutate. Evident, invocându-ne la familia „tradiศionalฤ” e posibil ca la un moment dat sฤ se interzicฤ cฤsฤtoria dintre românii albi ศi cei de altฤ culoare…E absurd!
Rl: CEDO a stabilit cฤ toate statele europene ar trebui sฤ acorde o formฤ de protecศie si cuplurilor formate din persoane de acelaศi sex. Cum ศi/sau când ar trebui sฤ facฤ ศi România acest lucru? Care ar fi cadrul în care s-ar produce aceastฤ schimbare?
Unele state au permis cuplurilor de acelaศi sex sฤ se cฤsฤtoreascฤ – ศi nu am nicio temere cฤ se va sfârศi lumea din aceastฤ cauzฤ. Altele permit parteneriate civile, care este un fel de contract, chiar de logodnฤ, cu efecte asupra drepturilor. Alte state permit ศi cฤsฤtoria, ศi parteneriatul civil. Nu existฤ un standard internaศional impus, ci atât CEDO, cât ศi UE lasฤ la latitudinea fiecฤrei ศฤri de a decide ce cred ele cฤ este mai bine. Dar, dupฤ cum am spus, ceea ce doresc românii este dispariศia homosexualitฤศii ศi, spre dezamฤgirea celor care au semnat iniศiativa de modificare a Constituศiei, acest lucru nu se va întâmpla.