13 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăLifestyleFoodDrumul calvarului

Drumul calvarului

» Drumul European care face legatura intre Capitala si vestul tarii este un calvar pentru soferi si un pericol pentru siguranta acestora.

» Portiunea Pitesti-Valcea-Sibiu-Sebes, care masoara 250 kilometri, este parcursa in cinci ore si jumatate.

» In mai multe locuri se circula pe un singur fir, carutele apar la tot pasul, drumul este ingust, crapat si prost semnalizat.

» Indolenta autoritatilor locale si lipsa centurilor fac ca la intrarea in orase sa se formeze ambuteiaje de kilometri.

Autoritatile si mass-media ignora complet starea deplorabila in care se gaseste principala sosea de legatura dintre Bucuresti si Occident.
Auzim doar isteria legata de construirea Autostrazii Soarelui, amplificata de accidente soldate cu morti, de intarzierile mari la construirea Autostrazii Transilvania, de aglomeratia de pe DN 1, de proasta administrare a autostrazii spre Pitesti. In timpul acesta, spre vestul tarii se circula bara la bara, politistii sunt absenti (atunci cand nu stau la panda pentru a da amenzi in masini private), iar numarul accidentelor creste ametitor.

Vizitarea Pitestiului – obligatorie

In mare parte din traseu, pe soseaua Bucuresti-Pitesti-Valcea-Sibiu-Sebes-Orastie-Deva-Arad-Timisoara-Nadlac nu s-au mai executat lucrari de reabilitare dupa 1989. Un posibil motiv care sa explice intrucatva pasivitatea autoritatilor il reprezinta construirea pe aceeasi ruta a autostrazii Culoarul IV Paneuropean. Dar acest lucru va fi posibil, in cele mai optimiste scenarii, abia in 2013.
Nebunia incepe imediat ce parasesti autostrada, la intrarea in Pitesti, oras care trebuie strabatut de la un capat la altul. Un sofer care nu a vizitat orasul ar putea crede ca soseaua reprezinta unicul punct de interes. Altfel, cu greu s-ar putea explica numarul mare al trecerilor de pietoni, al stradutelor care pornesc din artera principala si faptul ca portiunea de carosabil este asfaltata periodic, cel putin o data la doi ani (cum se intampla in aceste zile). Orasul se strabate in cel mai bun caz in 30 de minute, dar se poate ajunge si in 45 de minute, iar viteza medie este de 25 kilometri pe ora. Construirea unei sosele de centura, este in curs, a fost evaluata la 100 de milioane de dolari si ar dura trei ani.

Cum sa mergi impleticit pe un singur fir
Pana la Valcea nu sunt decat 65 de kilometri pe un drum care serpuieste printre dealuri si mai multe sate. Traseul este plin de denivelari, iar in cateva locuri soseaua s-a surpat si se circula pe un singur fir. Timpul de asteptare este de 15-20 de minute. Desi lucrarile se executa doar pe o portiune de cativa metri, termenul de finalizare a lucrarilor este de minimum trei luni. Sambata, duminica si pe timpul noptii nu se lucreaza, probabil pentru ca orele suplimentare nu cad bine bugetului firmelor de constructii.

Indicatoarele de avertizare apar cu numai cativa metri inainte de locurile in care se executa lucrari, astfel ca riscul producerii unor accidente este mare. Exista si indicatoare-capcana – drum in lucru, sosea cu denivelari, spre exemplu – care nu isi au locul deoarece lucrarile au fost demult finalizate. Lucratorii le-au uitat la locul faptei. Pentru ca drumul nu a mai fost consolidat de ani de zile, restrictionarile de viteza abunda (30-40-60 kilometri limita). Masinile de politie lipsesc, prilej pentru soferii fara cei 7 ani de acasa sa iasa din coloana, sa faca o cursa nebuna pe contrasens sau pe linie continua. Timpul corect pentru parcurgerea distantei Pitesti-Valcea este de o ora si un sfert sau altfel spus o medie de 52 de kilometri pe ora.

Cum dau carutele in gropi
Pe numeroase portiuni ale drumului care leaga Valcea de Sibiu, asfaltul a crapat. Pe viaductele peste Olt soseaua este periculos de ingusta si plina de denivelari. Panourile care fac bilantul victimelor nu lipsesc de pe marginea soselei. Inainte de Calinesti, se circula pe un singur fir. Lucrarile de reabilitare a carosabilului vor dura 11 luni si pentru ca ritmul lucrarilor – se vede cu ochiul liber – e foarte lent. Se stationeaza jumatate de ora.
Intr-o zi de joi, saptamana trecuta, am numarat noua carute care se deplasau in portiuni in care vecinul din dreapta al drumului era raul Olt. Din Valcea si pana la intrarea in Sibiu sunt 100 de kilometri pe care i-am parcurs intr-o ora si trei sferturi. Viteza medie a fost de 56 de kilometri.

Clasa muncitoare confisca drumul
Legat de Sibiu, soferii primesc doua vesti – una buna si una proasta. Cea buna este aceea ca inainte cu 15 kilometri de capitala europeana de azi drumul are doua benzi pe fiecare sens si se poate circula mai cu spor. Vestea proasta este ca autoritatile locale au decis sa confiste drumul european, montand trei semafoare intr-un interval de 500 de metri. Acestea le dau posibilitatea sibienilor sa ajunga la supermarketurile aparute, intr-un timp scurt, la periferia orasului. Din aceasta cauza la intrarea in Sibiu, coloana de masini se intinde pe 5-6 kilometri.
De la biroul de presa al primariei am aflat ca decizia de montare a semafoarelor a venit de la Bucuresti, de la CNDANR, care tine de Ministerul Transporturilor.
Traversarea orasului dureaza inca cel putin un sfert de ora. Se ajunge ca o distanta de 20 kilometri sa fie parcursa in cel putin o jumatate de ora. Viteza medie este o rusine si, daca te-ai lua la intrecere cu o caruta pe aceasta distanta, sansele sa pierzi sunt destul de mari.

Soseaua, blocata de petrecareti
Intre Sibiu si Sebes, pe o distanta de 55 de kilometri, soseaua arata mult mai bine, gropile se raresc, iar pe alocuri exista inca o jumatate de banda pe fiecare fir. Totul ar fi bine daca nu ar exista uscaturile de rigoare. Inainte de Apoldu, exista o restrictie de viteza de 10 kilometri. Pe timpul noptii, vigilenta soferilor este pusa la grea incercare, deoarece stalpii reflectorizanti de pe margine lipsesc, iar indicatoarele sunt atat de mici si de prost amplasate incat soferii le zaresc cu foarte putin timp inainte. Pe portiuni importante, la numai trei sau patru metri de marginea drumului (si in lipsa unor garduri de protectie de orice fel) sunt plantati copaci.
Sebes este un oras aparte. soseaua este plina de treceri de pietoni si de una de cale ferata, dezafectata, prilej pentru formarea unor noi ambuteiaje. Traversarea orasului dureaza 20-25 de minute. Asta in cele mai fericite cazuri.
In urma cu putin timp, soseaua europeana a fost inchisa de primarie, care a organizat pe carosabil un concert si o serbare campeneasca prilejuite de zilele Sebesului. Traficul a fost deviat pe stradute periferice. La iesirea din oras, m-am uitat la ceas. Plecasem din Sibiu de 80 de minute. Media de viteza – 52 de kilometri pe ora.

Sfarsitul nu-i aici
Lucrurile nu stau mai bine nici dupa Sebes. Inainte de Orastie exista o portiune de sosea lunga de 10 kilometri de drum drept unde nu se pot face depasiri – masinile merg bara la bara. Potrivit datelor oficiale, soseaua Orastie-Deva este cea mai circulata ruta din tara. In tot acest timp, autoritatile nu au miscat un deget, nu au scos o vorba despre soarta acestui drum. Noi am facut-o, pentru a nu se putea spune – atunci cand dramele care pandesc la tot pasul pe drumul european ne vor lovi – ca nu am stiut de la ce ni se trage.

Avertizare
» Vieti in pericol

Neajunsurile de pe drumul care leaga Capitala de frontiera de vest a tarii se vad la tot pasul:

» asfalt crapat si denivelat
» semnalizari laterale si indicatoare puse aiurea
» carute pe carosabil
» lipsa de alternative pentru a evita traversarea oraselor
» lipsa politiei in trafic
» lucrari la carosabil de lunga durata si prost gestionate pentru siguranta soferilor
» formarea unor ambuteiaje din cauza infrastructurii invechite
» lipsa semnalelor luminoase necesare pe timpul noptii.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă