16.5 C
București
marți, 16 aprilie 2024
AcasăEconomieEconomie internăO nouă lovitură pentru șoferi. Polițele RCA s-ar putea scumpi cu 40...

O nouă lovitură pentru șoferi. Polițele RCA s-ar putea scumpi cu 40 %

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este în centrul atenției, după ce a transmis un set de propuneri de modificare a stabilirii prețului polițelor RCA, care ar putea avea un impact major asupra șoferilor din România. Conform reprezentanților Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), 80% dintre aceste propuneri ar putea duce la o creștere a prețurilor polițelor cu 30-40%.

Printre modificările propuse, se regăsește eliminarea posibilității de a obține reduceri de preț pentru polițele RCA. Acest lucru ar putea afecta direct șoferii, deoarece pierderea bonusului acumulat în ani ar putea conduce la majorări substanțiale ale prețurilor polițelor.

“Iată cum vă vor afecta, dacă sunteţi şofer în România: Dacă uitaţi să vă reînnoiţi poliţa RCA în 30 de zile, pierdeţi bonusul (reducererea de preţ) acumulat în decursul anilor. “Nerespectarea continuităţii obligaţiei de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 de zile” – Art. 2, punctul 10, litera e. Concret, dacă aţi reuşit să obţineţi în cel puţin 4 ani de condus ireproşabil o clasă de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a preţului la RCA, dar nu vă reînnoiţi poliţa RCA în decurs de 30 de zile de la expirarea acesteia, pierdeţi bonusul (reducerea de preţ de 50%) acumulat în toţi aceşti ani. E valabil şi pentru motociclişti, deşi circulă doar câteva luni pe an, dar ar trebui să plătească RCA şi pentru lunile de iarnă”, susține COTAR.

Totodată, transportatorii au menţionat că “dispare poliţa RCA valabilă o lună, iar noile perioade de asigurare ar fi de 3 luni, 6 luni sau 12 luni”.

“Practic, se restrâng opţiunile şoferilor de a cumpăra poliţe RCA pentru o lună, fără nicio explicaţie. Probabil că din dragoste pentru consumatori, ASF doreşte ca poliţele RCA să poată fi cumpărate doar în 3 variante, fără a ţine cont de durata necesităţii reale a clientului, care în multe situaţii nu corespunde cu cele dorite de ASF şi piaţa de asigurări. Dar nu vedem nicăieri scris că asiguratorul nu va mai putea să facă oferte pentru poliţele pe 3 şi 6 luni identice la preţ sau şi mai mari decât cele pentru 12 luni”, se mai spune în comunicat.

În prezent, L1/2024 este în lucru la comisiile Senatului, privind deja aviz favorabil de la Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi, Comisia pentru transporturi şi infrastructură și Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital.

Modificări mari la bonus-malus

Prima propunere făcută de ASF vizează sistemul bonus-malus, folosit în prezent pentru a crește (până la 80%) sau reduce (până la 50%) prima de asigurare plătită de client.

Potrivit legii 132/2017, bonus-malus este definit drept sistem prin care asiguratul este încadrat în una dintre clasele de bonus (ceea ce conduce la reducerea primei de asigurare) sau în una dintre clasele de malus (ceea ce conduce la majorarea primei de asigurare), în funcţie de istoricul de daunalitate al acestuia în perioada de referinţă;

Propunerea ASF pentru L1/2024 este ca bonus/malus să fie definit drept sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcţie de criterii precum:

a) istoricul de daune plătite;

b) natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv daune morale, vătămări corporale sau decese;

c) conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv;

d) oferirea unor informații inexacte sau cu reticență făcută cu rea credință conform prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, la momentul încheierii contractului RCA;

e) nerespectarea obligației continue de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 zile;

f) contravențiile și sancțiunile aplicate de către personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor care denotă un comportament neadecvat în trafic ce conduce la un risc ridicat de accidente;

Astfel, apar drept criterii pentru stabilirea clasei bonus-malus și natura și severitatea prejudiciilor, conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv, oferirea unor informații inexacte sau cu reticență făcută cu rea credință la momentul încheierii RCA – spre exemplu pentru a obține o primă mai mică, dacă trec 30 de zile de pauză între asigurările RCA sau dacă asiguratul a primit amenzi în trafic.

Urmărește România Liberă pe  XFacebook și Google News!

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
În presă din 2004. Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Donald Trump a afirmat că are „ o problemă reală” cu judecătorul din procesul său de la New York

Fostul preşedinte american Donald Trump a afirmat luni că are "o problemă reală" cu judecătorul la procesul său din New York, denunţând întreaga afacere...

Horia Constantinescu a demisionat din fruntea ANPC și va candida din partea PSD la Primăria Constanța

Horia Constantinescu a demisionat de la șefia ANPC. Constantinescu a anunțat, luni, că a semnat cererea de demisie din funcţia de preşedinte al Autorităţii...

Șeful AIEA despre situația de la Zaporojie: “Ne apropiem periculos de un accident nuclear”

"Ne apropiem periculos de un accident nuclear" la Zaporojie, a avertizat luni şeful Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică (AIEA), Rafael Grossi, denunţând recentele atacuri...
Ultima oră
Pe aceeași temă