17.2 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăEXCLUSIV. Dumpingul social cu șoferi români continuă în Belgia

EXCLUSIV. Dumpingul social cu șoferi români continuă în Belgia

Unul dintre cei mai mari transportatori de marfă din Belgia, condamnat, după acuzații de dumping social, fraudă și trafic de persoane, exploatând șoferi din România, va plăti daune de 30 milioane euro statului și consideră că acest lucru îi dovedește nevinovăția.

Dumpingul social, prin exploatarea șoferilor români poate să continue în Belgia, după ce unul dintre cei mai mari transportatori de marfă din această țară va plăti statului belgian daune de 30 milioane euro, sumă considerată suspect de mică de presa flamandă și de sindicaliștii din domeniu.

Transportatorul belgian consideră însă că aprobarea de către Camera de Consiliu de la Liège a contravenției de 30 milioane de euro dovedește nevinovăția companiei.

„După șase ani de anchetă, Camera de Comerț și Industrie din Liège a hotărât miercuri, 19 ianuarie 2022, să aprobe acordul negociat între Parchetul Federal și Grupul JOST. Această știre reprezintă o mare ușurare pentru JOST, eliberând Grupul nostru de o întreagă serie de acuzații și ne permite să privim viitorul cu liniște sufletească”, precizează Jost Group, într-un răspuns oficial adresat cotidianului național „România liberă”.

Roland Jost, după gratii

Cazul transportatorului Jost Group a făcut obiectul unor anchete de lungă durată, în care conducerea companii a ajuns după gratii.

Site-ul de știri belgian rtbf.be scria, la data de 12 mai 2017, citând un comunicat de presă al transportatorului, că “încrederea este cheia! În orice caz, este ceea ce susține grupul Jost”, ca urmare a menținerii în arest preventiv a doi dintre conducătorii săi, printre care și patronul companiei, Roland Jost.

Hotărârea a fost pronunțată în camera de consiliu de către instanța din Liège, instanță care a confirmat mandatele de arestare pentru o perioadă de o lună, scria instituția de presă flamandă, la acea dată.

Roland Jost, 6 luni în spatele gratiilor.

“Patronul, Roland Jost, rămâne, deci, după gratii, la fel și directorul financiar al grupului”, nota rtbf.be.

Jost Group a continuat și continuă acum activitatea denumită “dumping social” cu șoferi din estul Europei, printre care și români, pentru care a fost condamnată.

Site-ul newsy-today.com scria, la data de 27 octombrie 2021, că în ancheta privind activitatea Jost Group este vorba de o delapidare de sume de zeci de milioane de euro și de tratament degradant al multor șoferi de camion din Europa de Est, inclusiv în jur de 900 de șoferi români.

Știrea anului precedent a fost că parchetul federal și transportatorul Jost au convenit asupra unei tranzacții judiciare.

Mai era nevoie doar de aprobarea Camerei de Consiliu de la Liègepentru tranzacția de 30 milioane euro.

Acordul Camerei a venit la începutul anului în curs.

În ceea ce privește prevenirea fraudei sociale și a spălării banilor, Grupul Jost a fost de acord să plătească 30 de milioane de euro, din care 27 de milioane vor merge direct la asigurările sociale, mai preciza newsy-today.com.

Sursa citată mai menționa că la amenda menționată se adaugă 6 luni de închisoare cu suspendare pentru Roland Jost și doi dintre cei mai apropiați colaboratori ai săi.

Această sancțiune vine în urma recunoașterii vinovăției din partea lor sub aspectul „traficului de persoane”.

În schimb, urmărirea penală a transportatorului se va opri aici.

Contactat de jurnaliștii newsy-today.com, procurorul federal preferă să rămână precaut.

„Confirmăm că, în cazul în care există un acord, acesta trebuie mai întâi validat de către Camera de Consiliu”, declara purtătorul său de cuvânt, Eric Van Duyse.

Și de partea Grupului Jost discreția era esențială, la acea vreme.

„Fără comentarii”, răspundea, pe 26 octombrie 2021, Véronique Hustin, directorul de comunicare al transportatorului.

Site-ul de știri citat mai spune că: „Aceasta este dovada faptului că grupul Jost s-a făcut într-adevăr vinovat de fraudă”.

Paradoxal, astăzi, Jost Group susține că acordul dat de Camera de la Liège îi demonstrează nevinovăția.

Roberto Parillo, directorul general CSC Transcom spune că amenda pentru Jost Group e prea mică.

Liderul celei mai mari organizații sindicale din transportul rutier belgian, CSC Transcom, spune că: „Această tranzacție judiciară este o adevărată surpriză”.

„În cazul în care Camera de Consiliu validează acest acord, este în primul rând o dovadă că Jost s-a făcut vinovat de fraudă. Cu toate acestea, spune de ani de zile că este nevinovat. Ei bine, nu, acum este oficial și el însuși o recunoaște, într-adevăr este vinovat de fraudă”, afirma, anul trecut, directorul general al CSC Transcom, Roberto Parillo.

Dar sindicalistul pune în discuție și valoarea amenzii.

„30 de milioane de euro! Este o sumă considerabilă. Dar gândiți-vă, cât este valoarea reală a fraudei? 150? 200 de milioane? Nu poți să nu-ți pui întrebări”, susținea liderul sindical.

De asemenea, se pune întrebarea dacă practicile de dumping social vor continua sau nu din partea companiei Jost.

De ani de zile, grupul Jost trimite șoferi români cu avionul în Belgia prin Maastricht, Olanda, o dată la două săptămâni.

În ciuda anchetei parchetului federal, practica nu a încetat niciodată.

Prin acest proces, compania de transport angajează șoferi în baza contractelor încheiate în România, pentru aproximativ 400 de euro pe lună, prin intermediul unei filiale din România. Și îi pune să facă transport internațional.

Restul salariului se plătește sub forma diurnelor, care sunt scutite de contribuțiile sociale și de cheltuielile suportate de angajator.

Oare aceste sute de muncitori români care lucrează la Jost pentru salarii mici vor continua să fie exploatați ca niște sclavi? Oare va înceta această practică?.

Roberto Parillo

directorul general CSC Transcom

Despre Jost Group

Jost Group este cel mai mare transportator de marfă din Valonia.

Este al treilea cel mai mare transportator din Belgia.

Grupul Jost are aproape 3.300 de șoferi angajați, dintre care mai mult de o treime provin din țări din Europa de Est.

Grupul Jost are, de asemenea, 1.400 de camioane, 3.000 de remorci și 500.000 de metri pătrați de depozite, având sediul central în Luxemburg. Desfășoară activități în Belgia și în străinătate. Cifra de afaceri anuală: peste 350 de milioane de euro.

Citește și:

Firmele din Belgia refuză noile restricții impuse de guvern împotriva pandemiei

Urmărește România Liberă pe  Facebook și Google News!

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Rusia ar bruia comunicațiile electronice din estul României

Rusia ar bruia comunicațiile electronice din unele regiuni ale unor țări europene, inclusiv în estul României, susține un raport publicat de Centrul Euro-Atlantic pentru...

Zelenski, îngrijorat de alegerile din SUA. “Unele mesaje ridică semne de întrebare”

Președintele Volodymyr Zelenski a declarat luni, într-un interviu acordat în exclusivitate la Kiev, pentru Reuters, că aliaților occidentali ai Ucrainei au nevoie de prea...

Un șef militar secret al Hamas a pus la cale atacul din 7 octombrie asupra Israelului

Liderul militar evaziv al Hamas, Mohammed Deif, unul dintre creatorii din spatele a ceea ce Israelul a numit momentul 11 septembrie, vorbește rar și...
Ultima oră
Pe aceeași temă