21.3 C
București
vineri, 10 mai 2024
AcasăEconomieEconomie internăGreu de pus în practică. Marile companii, impozit pe profit de 15%

Greu de pus în practică. Marile companii, impozit pe profit de 15%

Guvernul a aprobat un proiect de lege care vizează impozitarea profitului marilor companii cu o cotă minimă de 15%. Este vorba despre introduce reglementări pentru impozitarea profitului marilor grupuri sau întreprinderi multinaționale și naționale a căror cifră de afaceri anuală consolidată este de cel puțin 750 de milioane de euro cu o cotă minimă de 15%. Această măsură va genera un impact bugetar pozitiv.

Proiectul de lege transpune în legislația națională directiva UE 2022/2523 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni în Uniune.

Pe lângă prevederile referitoare la impozitul pe cifra de afaceri, incluse în legea pentru care Guvernul și-a asumat recent răspunderea în Parlament, Ministerul Finanțelor a publicat de curând un alt proiect de lege care vizează implementarea în România a regulilor stabilite la nivelul Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind impozitul minim pe profit la nivel global, începând de la 1 ianuarie 2024.

Astfel, apare impozitul suplimentar național, atrage atenția Ana Petrescu-Mujdei, Senior Manager, Impozitare Directă, Deloitte România. Acest impozit se va aplica grupurilor naționale și multinaționale de companii cu cifră de afaceri consolidată mai mare de 750 milioane de euro pe an. Existând deja o directivă la nivel european, autoritățile din România au publicat un proiect legislativ care vizează aplicarea impozitului minim pe profit la nivel global începând de la 1 ianuarie 2024.

Ce prevede proiectul pentru România?

Proiectul legislativ publicat în data de 4 octombrie 2023 în transparență decizională de autoritățile din România este în linie cu prevederile directivei europene și conține trimiteri specifice la documentele emise de OCDE pentru interpretarea acestor noi reguli, extrem de complexe. În consecință, volumul de informații pe care contribuabilii vizați, dar și autoritățile române, trebuie să și le însușească în perioada următoare este considerabil, astfel că este nevoie de mobilizare pentru a fi gata la timp pentru aplicare.

Concret, societățile multinaționale sau naționale care fac parte din grupuri care au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 750 de milioane de euro în cel puțin doi ani din perioada 2020-2023 vor datora, începând de la 1 ianuarie 2024, un impozit pe profit efectiv de minimum 15%. Astfel, multinaționalele care au o rată efectivă de impozitare a profitului mai mică de 15% în România vor contribui la bugetul național cu diferența până la acest prag.

Primul an de calcul este 2024, iar prima dată de raportare este în iunie 2026

Chiar dacă în țara noastră cota de impozitare este de 16%, datorită unor deduceri suplimentare (precum deducerea pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, scutirea de impozit pe profitul reinvestit, creditul fiscal din sponsorizare sau creditul fiscal pentru achiziționarea caselor de marcat), cota efectivă poate coborî chiar sub nivelul minim de 15%. Este important de menționat faptul că și pentru societățile care înregistrează pierdere fiscală în 2024 este posibil să apară un impact din perspectiva impozitului minim global datorat, prin urmare este necesară o analiză specifică la nivelul fiecărei societăți eligibile.

Regulile pe baza cărora se determină cota de impozitare efectivă sunt foarte complexe și pornesc de la profitul contabil din situațiile financiare consolidate.

Încă de acum mai bine de zece ani, OCDE a propus un plan pentru combaterea erodării bazei impozabile și a transferului de profituri (Base Erosion and Profit Shifting – BEPS), iar țările, inclusiv România, s-au angajat să implementeze o reformă fiscală bazată pe doi piloni (pilonul I – realocarea parțială a drepturilor de impozitare către statele din care sunt obținute veniturile, în special pentru giganții din tehnologie, care stagnează, și pilonul II – aplicarea unui impozit minim pe profit la nivel global de 15%, care se află în curs de implementare).

Concret, pilonul II din această reformă (Pillar Two) are drept obiectiv principal concurența echitabilă între state și companii, prin asigurarea colectării unui impozit minim de 15% în fiecare țară în care un grup operează.

Deși aprobată această Ordonanță de Guvern este greu de pus în aplicare, deoarece majoritatea companiilor mari cu cifra de afaceri de 750 de milioane de euro, chiar și în România au început să raporteze pierderi, ceea ce arată că un profit negativ este greu de impozitat.

Cristina
Cristina
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

VIDEO. Trei morți și mai mulți răniți după ce un autobuz a căzut în râul Moika din Sankt Petersburg

Trei pasageri ai unui autobuz au murit, iar alți șase sunt internați de urgență la spital, după ce autobuzul în care se aflau a...

Cum poți solicita despăgubiri de la Wizz Air? 3 recomandări

Mai mult de jumătate dintre pasagerii de zbor din Uniunea Europeană nu își cunosc drepturile în caz de întârziere sau anulare a zborului. Nu...

Șapte legi promulgate azi de Iohannis

Președintele Klaus Iohannis a promulgat astăzi șapte legi. Potrivit Administrației Prezidențiale, șeful statului a semnat, astăzi, următoarele decrete: Decret pentru promulgarea Legii privind unele măsuri pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă