12.7 C
București
miercuri, 1 mai 2024
AcasăEconomieEconomie internăFondul de Garantare se împrumută ca să aibă bani de despăgubiri. Lista...

Fondul de Garantare se împrumută ca să aibă bani de despăgubiri. Lista de așteptare este tot mai lungă

Și cu șoferii români care au fost puși să plătească dublu în mai puțin de un an de zile cum rămâne? Dacă la scurt timp după anunțarea prăbușirii Euroins, de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), în rândul clasei politice au început să fie preocupări legate de soarta a celor 2,8 milioane de șoferi, după aproape șapte săptămâni vedem că nimic nu s-a schimbat. Polițele au fost plafonate pentru scurt timp, șoferilor li s-a promis că vor primi banii, dar nu mai sunt fonduri, iar compania CEC Bank încă nu vinde polițe deși ar fi trebuit să o facă de cel puțin o săptămână.

Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) a rămas fără bani, iar pentru a face plăţi în cazul falimentului Euroins trebuie să acceseze un credit garantat de statul român anunța în urmă cu ceva timp Vasile Ştefănescu, preşedinte Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

“La falimentul City au fost 270.000 de dosare descoperite de către Fondul de Garantare când s-a dus în administrare. Astăzi la falimentul Euroins avem 100.000 de dosare în instanţă şi probabil vor găsi peste 200.000 de dosare ascunse de către Euroins. Deci asistăm la 300.000 de dosare, 270.000 de dosare, 570.000 de dosare. La falimentul City mai sunt de achitat 150.000 de dosare astăzi. În 60 de zile, conform legii, Fondul de Garantare trebuie să înceapă plăţile şi la falimentul Euroins. Fondul de Garantare, domnul preşedinte, domnilor senatori, nu mai are bani astăzi.”, a spus Vasile Ştefănescu, președintele COTAR la audierile de la Comisia economică, industrii şi servicii din Senat.

Deși falimentul City Insurance a fost declarat în septembrie 2021, vedem că la mai bine de un an și jumătate, FGA nu a reușit să despăgubească mai mult de jumătate, iar șoferii păgibiți de pe lunga listă de așteptare s-au resemnat.

Fondul de Garantare a Asiguraților a anunțat că până la începutul luni au fost făcute peste 61.000 de solicitări pentru categoria Cereri de plată. Dintre acestea, au fost înregistrate 19.637 cereri de plată pentru acordarea despăgubirilor/indemnizațiilor-Anexa 10 precum și 7.816 cereri de plată pentru acordarea restituirii de primă-Anexa 9. Un total de 27.453 de cereri au fost înregistrate.

De asemenea, în primele trei luni ale anului curent, FGA a achitat despăgubiri în valoare de cca. 188,67 milioane lei. Din suma totală a plăților aferente trimestrului I al lui 2023, 179,17 milioane lei reprezintă valoarea despăgubirilor acordate creditorilor de asigurări ai societății City Insurance SA.

Falimentul Euroins era previzil pe de o parte, dar a venit ca o undă de șoc pentru șoferi care acum se chinuie să mai recupereze din bani și eventual din daune în cazul în care au fost implicați într-un accident. De altfel, Curtea de Apel București a respins cererea Euroins Insurance Group și Euroins Romania de suspendare a executării deciziei prin care Autoritatea de Supraveghere Financiară a retras autorizația de funcționare pe piața locală a Euroins, liderul pieței RCA, și a constatat starea de insolvență a asigurătorului.

În 2021, veniturile din prime subscrise ale companie au atins 2,19 miliarde de lei, de la 1,31 miliarde de lei în 2020. Pierderea companiei în 2021 a fost de 33,52 milioane de lei, de la un minus de 223,16 milioane de lei. Cifrele pe anul 2022 ale Euroins România nu au fost anunțate nici de companie, nici de ASF.

RCA-urile vândute de CEC Bank, mai așteaptă

Dacă în urmă cu mai bine de o lună și jumătate ne așteptam ca pe piața asigurărilor auto să vină un nou jucător, de data aceasta controlat de stat, se pare că termenul anunțat în prima fază va fi amânat. Inițial era avansat ca începutul lunii mai, doar că această inițiativă a rămas undeva blocată.

În schimb, se scurg cele șase luni de înghețare a tarifelor RCA, iar din luna octombrie, prețurile vor fi din nou de necontrolat. Nu este exclus ca scumpirile să depășească 50 de procente, dacă ne amintim că propunerea ASF de majorarea a polițelor la începutul primăverii era de aproape 40%.

Deși în curând se împlinesc două luni de la retragerea autorizației Euroins, politicienii au uitat parcă de promisiunile făcute, iar conducerea de la ASF duce în continuare o viață de huzur fără să miște cumva lucrurile pe piața asigurărilor auto.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Plângere penală pe numele primarului din Drobeta Turnu Severin

Un cetățean care se prezintă “militant civic” a depus plângere penală la Direcția Națională Anticorupție (DNA) pe numele primarului din Drobeta Turnu Severin, Marius...

Cum s-a „scos” ambasadoarea din Maroc, Maria Ciobanu, după ce a sabotat România la cel mai mare salon agricol din Africa și Orientul Mijlociu

Ambasadoarea Maria Ciobanu a sabotat participarea României la cel mai mare salon agricol din Africa și Orientul Mijlociu-SIAM 2024, care a avut loc...

Decretele semnate de Klaus Iohannis

Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat marți, 30 aprilie 2024, următoarele decrete: Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2023...
Ultima oră
Pe aceeași temă