„Acest lucru aratฤ cฤ implicarea noastrฤ, prin propunerile de ajustare a legislaลฃiei ลi
condiลฃiile impuse în urma unor investigaลฃii, a condus la îmbunฤtฤลฃirea concurenลฃei pe
aceastฤ piaลฃฤ ลi cฤ mecanismul de contractare a lucrฤrilor de racodare, mecanismul prin
care consumatorul îลi selecteazฤ direct prestatorul, a produs efectele anticipate la
demararea procesului de liberalizare a acestei pieลฃe”, a declarat Bogdan Chiriลฃoiu,
preลedintele Consiliului Concurenลฃei.
În ceea ce priveลte racordarea la reลฃeaua de gaze naturale, Consiliul Concurenลฃei a constatat o îmbunฤtฤลฃire semnificativฤ a legislaลฃiei aferente, în sensul în care consumatorii pot selecta operatorul autorizat care sฤ efectueze lucrฤrile de proiectare ลi/sau execuลฃie a instalaลฃiilor de gaze naturale ศi sฤ negocieze cu acesta tariful/tarifele.
Costul mediu de racordare la reลฃeaua electricฤ de joasฤ tensiune, reลฃea la care sunt
conectaลฃi majoritatea clienลฃilor casnici, a înregistrat valori cuprinse între 978 lei ศi 2.602 lei.
Totodatฤ, nivelul mediu al tarifului de racordare la reศeaua de gaze naturale pentru un
consumator casnic a înregistrat în perioada analizatฤ valori cuprinse între 943 lei ศi 3.346 lei, aratฤ concluziile analizei preliminare derulate de Consiliul Concurenลฃei pe piaลฃa branลamentelor la reลฃelele energetice.
Costurile de racordare sunt influenศate de dispersia clienลฃilor ศi de arhitectura reลฃelei, adicฤ
tipul de lucrare ce trebuie realizatฤ.
De exemplu, dacฤ racordarea la reศea implicฤ lucrฤri suplimentare pentru extinderea
sauredimensionarea acesteia, iar investiศia necesarฤ realizฤrii acestor lucrฤri nu este
cuprinsฤ în planul de investiศii al operatorului de distribuศie, clienศii finali trebuie sฤ suporte
costurile extinderii/redimensionฤrii. În schimb, dacฤ lucrฤrile de extindere necesare pentru
racordare sunt prevฤzute în planul de investiศii al operatorului de distribuศie sau în
contractul de concesiune, clienศii nu au obligaศia de a suporta costurile unor eventuale
extinderi sau redimensionฤri ale reศelei.
Analiza Consiliului Concurenลฃei a reliefat faptul cฤ existฤ un numฤr mare de operatori
economici care deศin autorizaศiile necesare pentru a activa pe piaลฃa lucrฤrilor de racordare,
în vederea realizฤrii activitฤศilor de proiectare, executare ศi verificare a lucrฤrilor de
racordare.
Cu toate acestea, Consiliul Concurenลฃei a constatat cฤ existฤ dificultฤลฃi în a contacta
operatorii autorizaศi, deoarece unii dintre aceศtia nu ศi-au actualizat informaลฃiile puse la
dispoziลฃie pe site-ul Autoritฤลฃii Naศionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Astfel, Consiliul Concurenลฃei va colabora cu ANRE în vederea identificฤrii unor mฤsuri prin
care operatorii economici autorizaศi sฤ fie obligaศi sฤ actualizeze, într-un termen rezonabil,
datele de contact proprii puse la dispoziศia utilizatorilor pe site-ul ANRE.
În acelaลi timp, în cadrul analizei, Consiliul Concurenศei a constatat cฤ existฤ o tendinศฤ, în
special în rândul operatorilor reลฃelelor de gaze naturale, de a apela la personalul propriu
pentru realizarea activitฤศilor de proiectare ศi executare a instalaศiilor de racordare.
Favorizând personalul propriu, existฤ riscul ca operatorii de distribuศie sฤ aibฤ un
comportament anticoncurenศial în raport cu firmele care sunt autorizate de ANRE sฤ
presteze activitฤศi de proiectare, executare ศi verificare a instalaศiilor de racordare.
„Operatorii de distribuศie trebuie sฤ înลฃelegฤ faptul cฤ nu au voie sฤ îศi foloseascฤ poziศia
deศinutฤ pe piaศa distribuศiei de energie electricฤ sau de gaze naturale într-o anumitฤ zonฤ
pentru a influenศa concurenศa pe pieศele conexe acestora, pieศe pe care ลi operatorul de
reศea activeazฤ alฤturi de alศi concurenศi”, a mai declarat preศedintele Consiliului
Concurenศei.
În acest context, autoritatea de concurenศฤ recomandฤ introducerea obligaศiei pentru
operatorii de distribuศie de a informa din oficiu utilizatorii cu privire la faptul cฤ au dreptul
sฤ-ศi selecteze singuri operatorul calificat din lista publicatฤ pe site-ul ANRE, care sฤ le
realizeze lucrฤrile de racordare.
În acelaลi timp, în perioada 2015-2018, numฤrul cererilor de racordare pentru reศelele de
gaze ศi de energie electricฤ înregistrate la nivel naศional a crescut în mod constant, iar durata procesului de racordare a fost, în general, una destul de mare, cu diferenศe semnificative între diferite zone de reศea.
Spre exemplu, în cazul racordฤrii la reลฃelele de energie electricฤ, în anul 2017, durata medie a procesului de racordare la reลฃeaua de joasฤ tensiune a fost de 83 de zile, iar la reลฃeaua de medie tensiune de 234 zile. În cazul racordฤrii la reศelele de gaze naturale, în funcศie de operatorul de distribuศie concesionar ลi de întinderea/dimensiunea reลฃelei pe care o administreazฤ, durata medie de racordare a înregistrat valori foarte diferite, cuprinse între 21 zile ศi 270 zile.
În cadrul analizei derulate s-a semnalat Consiliului Concurenลฃei faptul cฤ durata mare a
procesului de racordare este cauzatฤ, în principal, de colaborarea dificilฤ a operatorilor cu
autoritฤศile locale în vederea obศinerii avizelor ศi autorizaศiile prevฤzute de legislaศie,
necesare pentru a realiza lucrฤrile de racordare. Ca urmare, autoritatea de concurenลฃฤ
recomandฤ modificarea legislaลฃiei, astfel încât sฤ fie introduse termene clare de soluลฃionare
a solicitฤrilor, inclusiv pentru autoritฤลฃile locale implicate în procesul de racordare.
Reamintim cฤ, în urma unei investigaลฃii a autoritฤศii de concurenลฃฤ, E-Distribuศie Muntenia
SA ลi-a luat angajamentul de a adopta mฤsuri pentru creลterea transparenศei procesului de
racordare la reศeaua electricฤ de distribuศie ลi promovarea drepturilor consumatorilor în
cadrul fiecฤrei faze a procesului, asigurând un tratament corect ศi nediscriminatoriu pentru
toลฃi participanศii la acest proces. În acest caz, investigaศia viza un potenลฃial abuz de poziลฃie
dominantฤ, manifestat printr-o posibilฤ discriminare a companiilor de pe piaลฃa serviciilor
conexe distribuลฃiei, ca urmare a selectฤrii unor societฤลฃi care elaboreazฤ studii de soluลฃie,
proiecteazฤ ลi executฤ lucrฤri de instalaลฃii electrice, pe alte criterii decât cele prevฤzute în
procedurile de achiziลฃie publicฤ sau libera alegere a utilizatorului, precum ลi prin influenลฃarea duratei, a costurilor de racordare la reลฃeaua de energie electricฤ a Municipiului Bucureลti ลi a opลฃiunii utilizatorilor de a alege prestatorii de servicii conexe.
Totodatฤ, în cadrul acestei investigaลฃii, operatorul de distribuลฃie ลi-a asumat derularea unor
acศiuni sub forma unor întâlniri periodice cu reprezentanลฃii autoritฤลฃilor locale, în sensul îmbunฤtฤศirii colaborฤrii cu acestea. Mฤsura a fost asumatฤ în scopul diminuฤrii duratei procesului de racordare la reศea, iar în cazul în care întâlnirile periodice cu autoritฤลฃile locale iniลฃiate de cฤtre E-Distribuลฃie Muntenia SA îลi vor dovedi eficienลฃa, Consiliul Concurenลฃei va recomanda ca aceastฤ abordare sฤ fie extinsฤ la nivelul tuturor operatorilor din piaลฃฤ.
Autoritatea de concurenลฃฤ are în derulare mai multe investigaลฃii privind posibile abuzuri de
poziลฃie dominantฤ pe piaลฃa serviciilor de avizare tehnicฤ a proiectelor, recepลฃie ลi punere în
funcลฃiune a instalaลฃiilor de utilizare a gazelor naturale ale companiilor Gaz Sud SA, Distrigaz
Sud Reศele SRL sau Megaconstruct SA (societate care a propus angajamente pentru
eliminarea îngrijorฤrilor anticoncurenศiale).
La sfârลitul anului trecut, Consiliul Concurenลฃei a declanศat o investigaศie ce vizeazฤ un
posibil abuz de poziศie dominantฤ a Delgaz Grid SA, prin favorizarea unei alte entitฤศi din
cadrul grupului E.ON, activฤ pe piaศa serviciilor de revizii ศi verificฤri ale instalaศiilor de gaze naturale.