19.5 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăEconomieBani & AfaceriCompaniile se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale  după implementarea RO e-factura. Sondaj...

Companiile se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale  după implementarea RO e-factura. Sondaj PwC

Majoritatea companiilor respondente în cadrul unui sondaj realizat de PwC România se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale după ce va fi implementată facturarea electronică în relația dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024.

Astfel, 85% dintre cei care au răspuns cred că RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară al ANAF, respectiv a controalelor la distanță, de tip desk – audit, iar 56% spun că vor fi reduse solicitările echipelor de control în timpul inspecției fiscale.

În plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce și alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene și va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenți) sau la diminuarea vulnerabilităților vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume și costuri mari de arhivare (35% dintre respondenți).

„Obligativitatea facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru creșterea gradului de conformare a contribuabililor, precum și descurajarea tentativelor de fraudă. Datele transmise de autoritățile române Comisiei Europene arată că extinderea obligației de e-facturare în relația dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel puțin 5 puncte procentuale până în 2026, față de nivelul înregistrat în 2019. Astfel, estimarea autorităților este că măsura va duce la o creștere a colectării TVA și a impozitelor directe de cel puțin 1,5 miliarde de euro. Având în vedere că bugetul de stat continuă să înregistreze dezechilibre mari și că guvernul caută soluții de consolidare fiscală, măsurile de digitalizare și reformă a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecți”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de servicii fiscale și juridice al PwC România.

Cum e implementată e-factura?

Conform sondajului, 58%, dintre companiile respondente au început pregătirea pentru implementarea RO e-Factura, dar dintre acestea 40% se află în stadiul de analiză generală a datelor obligatorii.

Până acum 17,5% au finalizat implementarea, instalarea și testarea unei soluții, iar 22% nu au făcut niciun demers.

„Companiile din România trebuie să-și adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice și a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificări de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicații, precum și de resurse financiare suplimentare. Imposibilitatea emiterii facturilor electronice în conformitate cu noua obligație ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum și relația comercială dintre parteneri, având în vedere că pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi dacă aceasta nu a fost emisă și transmisă prin RO e-Factura”, a explicat Inge Abdulcair, Director Taxe, PwC România.

Principalele motive care conduc la întârzierea finalizării procesului de implementare a e-Factura sunt, potrivit respondenților: timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP și stabilirea regulilor de transformare a datelor (66%) si lipsa unor explicații clare din partea autorităților privind obligativitatea RO e-Factura (43%).

Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală și va fi implementat etapizat, fiind inițial obligatoriu pentru operatorii economici în relația cu autoritățile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie și în contractele încheiate în relația B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat.

De la 1 ianuarie 2024, este obligatorie raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacțiile dintre companii, business to business (B2B).

Sondajul PwC România efectuat în septembrie 2023 a fost completat de 104 companii, marea majoritate fiind mari contribuabili la bugetul de stat.

Răzvan Zamfir
Răzvan Zamfir
Răzvan este în presă de două decenii, fiind jurnalist atât de presă scrisă cât și de online. Și-a început cariera scriind articolele la mașina de scris, fiind licențiat în filosofie. Și-a perfectat apoi cunoștințele în jurnalismul de business și financiar. Are în portofoliu nume mari de presă precum Bursa, Capital, Business Cover – pe care l-a coordonat, Economica sau Economedia. Este autor România Liberă din iulie 2023.
Cele mai citite

Europarlamentarul Ramona Strugariu va candida la funcția de primar în Cluj-Napoca

Eurodeputata Ramona Strugariu, copreşedinte REPER, şi-a lansat, sâmbătă, candidatura la funcţia de primar al municipiului Cluj-Napoca, conform agerpres.ro. "Am intrat în politică tocmai ca să...

Dacă nu la fotbal, la tenis de masă! Elizabeta Samara câștigă Liga Campionilor

Jucătoarea română de tenis de masă Elizabeta Samara a reușit să obțină pentru a cincea oară în carieră titlul în Liga Campionilor europeni și...

Motivul incredibil pentru care Kristi Noem, om politic din SUA, și-a ucis câinele

Kristi Noem a spus că a relatat întâmplarea pentru a demonstra că este dispusă să facă lucruri care sunt „dificile şi urâte” atât în...
Ultima oră
Pe aceeași temă