Foto: Inquam Photos

Începe restructurarea la TAROM, urmează cea de la Metrou

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat că, în cel mult doi ani, compania aeriană națională trebuie să devină profitabilă, inclusiv prin concedierea câtorva sute de angajați.

Share

Mihai Diac 0 comentarii

Actualizat: 10.06.2021 - 09:37

După ce însuși premierul Cîțu a avertizat că toate companiile de stat trebuie să facă restructurări, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a decis să pună în practică cererea șefului Guvernului. Ministrul Drulă a anunțat că TAROM, compania aeriană națională, trebuie să devină „suplă”, ceea ce înseamnă, potrivit ministrului, că va rămâne doar cu circa 1000 de angajați, față de cei 1400 din prezent.

Tăierea de personal nu este ceva nou la TAROM, care avea, acum vreo doi ani, circa 1700 de oameni. Dar de la 1700 la 1400 de angajați, numărul fusese redus mai ales prin „plecări voluntare”. Ele ar fi fost însă însoțite, potrivit unor informații din spațiul public, de angajări noi, făcute pe criterii subiective. Replica TAROM, acum aproape un an, fusese fermă: “Compania se află într-un plin proces de redresare economică, iar angajările efectuate în această perioadă sunt doar cele care reprezintă absolută necesitate pentru continuarea activității”.

Ministrul Drulă afirmă că planul de reformă a fost prezentat Comisiei Europene. În schimbul acestor măsuri de eficientizare, statul român va primi acceptul să ofere companiei naționale TAROM o “injecţie de capital” de 150 până la 200 de milioane de euro, după cum și alte firme, cum ar fi Lufthansa sau Air France, sunt sprijinite în țările lor.

”Avem un plan bun acolo, l-am discutat şi cu Comisia Europeană, de uniformizare a flotei, de reducere a personalului. Au fost 1.700, acum sunt 1.400, au fost plecări voluntare”

Cătălin Drulă,

Ministrul Transporturilor

La sfârșitul anului trecut, ministrul de atunci al Transporturilor, Lucian Bode (actualul ministru de Interne) anunța și el că va aduce la eficiență Compania TAROM, dar indica un termen mai lung, sau poate mai realist, acesta fiind între patru și cinci ani. Deci dacă Bode rămânea ministru la Transporturi, eficiența s-ar fi atins prin anul 2024.

“Vom vedea ce se întâmplă cu plecările voluntare şi câţi vor opta pentru plecările voluntare. Din păcate, la TAROM avem un şef la nouă angajaţi. Sunt 192 de şefi”

Lucian Bode,

Fost ministru al Transporturilor

Pe când era ministru al Transporturilor, Lucian Bode semnala atât numărul prea mare de angajați cât și ponderea prea mare de șefi, cu salarii corespunzătoare, în rândul acelor angajați.

Ieri dimineață, a doua zi după ce ministrul Drulă anunța că deschide campania de restructurare, Compania TAROM anunța, printr-un comunicat de presă, schimbarea din funcție a directorului său general.

Noul director, Cătălin Radu Prunariu, este un om cu imagine foarte bună, având experiență ca pilot și ca director de operațiuni de zbor la TAROM. Cătălin Prunariu este, pe de altă parte, fiul lui Dumitru Prunariu – singurul cosmonaut al României.

„Finalizarea restructurării organizaționale și de personal, reînnoirea flotei de aeronave și uniformizarea acesteia, reforma financiară, eficientizarea activității comerciale și de marketing precum și digitalizarea extensivă sunt obiectivele majore pe care se va sprijini relansarea companiei, dar și transformarea acesteia în principalul jucător de pe piața transportului aerian din România”, a anunțat noul director general, Cătălin Prunariu, potrivit comunicatului de presă al TAROM.

Este de așteptat ca, în paralel cu reforma dură de la TAROM, să se deruleze și restructurarea în celelalte mari companii de stat ale României. În patrimoniul Ministerului Transporturilor se mai află, de pildă, compania Metrorex, despre care același ministru, Cătălin Drulă, a susținut că are nevoie de restructurare. Greva angajaților de la metrou, de acum câteva săptămâni, ar fi avut drept unul dintre motive tocmai acest scop, de a determina statul să mențină actuala formulă de personal la metrou. Celălalt motiv al grevei fusese menținerea în funcțiune a magazinelor din interiorul stațiilor de metrou. Dacă în privința magazinelor situația a început să se schimbe – adică unele dintre ele au fost închise, în privința numărului de angajați deocamdată nu s-a schimbat nimic. Mai ales că, din punctul de vedere al angajaților Metrorex, ei nu sunt prea mulți ci prea puțini.

Comentarii