Romanii isi planifica cu mai mare atentie bugetul lunar de cheltuieli, din cauza inflatiei si a gradului ridicat de indatorare la banci, ceea ce a condus la reducerea consumului pentru anumite categorii de produse, spune Alexandra Gatej, presedintele Camerei de Comert Americane in Romania.
"Numarul persoanelor care intra in magazine este acelasi, insa a scazut numarul celor care si cumpara ceva. Lumea consuma mai putin, o explicatie fiind gradul de indatorare mare la banci. De asemenea, pe fondul inflatiei ridicate oamenii sunt mai atenti la cat si pe ce cheltuiesc banii", a spus Gatej.
Aceasta tendinta este confirmata si de studiul Nielsen Romania, care arata ca bugetul pentru aprovizionare al unei familii a crescut ca valoare cu aproape 2%, de la 613 lei in 2006, insa in volum cosul de cumparaturi este mai mic.
Potrivit studiului, romanii dau in medie 624 lei pe luna pentru aprovizionarea cu alimente si alte bunuri nealimentare de uz casnic, din care mai mult de jumatate reprezinta produsele proaspete. "Bugetul alocat in 2007 cheltuielilor lunare este mai mare in Bucuresti fata de orasele mari din tara", ne-a declarat Bogdana Baltasiu, director in cadrul Nielsen Romania.
Aceasta spune ca in ceea ce priveste cosul de cumparaturi sunt usoare diferente fata de anul 2006. "Cresterile valorice pe categorii de produse sunt mai mari decat cele volumice. Este clar ca de la an la an inflatia si scumpirile au influentat cosul de cumparaturi al romanilor, insa si diversificarea portofoliului de produse si tendinta romanilor de orientare catre marcile premium, mai scumpe, au influentat bugetul pentru aprovizionare", a explicat Baltasiu.
Potrivit Nielsen Romania, raportat la cumparaturile lunare, figuram printre tarile din regiune care cheltuiesc cel mai mult pentru aprovizionarea cu produse alimentare proaspete, acestea reprezentand mai mult de jumatate (57%) din cosul lunar de cumparaturi, adica 355 lei pe luna.
Pentru aprovizionarea cu alimente, romanii viziteaza, in medie, trei magazine pe luna. "Romanii prefera sa cumpere din magazine apartinand retelelor de retail atat produse alimentare, cat si nealimentare. Cu toate acestea, pietele si magazinele de tip aprozar, alimentarele si chioscurile pastreaza o buna parte din optiunile cumparatorilor pentru legume si fructe, lactate, racoritoare, dulciuri si cafea", se arata in studiul Nielsen.