12 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoCriză gravă în Armata Română. Furt de armă și muniție, aeronave prăbușite,...

Criză gravă în Armata Română. Furt de armă și muniție, aeronave prăbușite, militari morți

În ciuda declarațiilor festiviste ale oficialilor de la București, se constată o criză gravă în Armata Română. Această criză se manifestă chiar în momentul în care Armata ar trebui să fie capabilă să reziste în fața oricărei agresiuni externe.

Un eveniment deosebit de grav s-a produs în seara zilei de sâmbătă, 19 martie, în jurul orei 22. Unui militar care păzea o unitate din județul Constanța i s-au furat un pistol mitralieră și 30 de cartușe. Militarul a dat apoi alarma, iar o serie de forțe, din Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Ministerul Apărării Naționale (MApN), au pornit în căutarea armei, a muniției și a hoțului. MAI are indicii că arma și muniția urmau să fie trimise în Ucraina, drept pentru care, ieri, se derulau controale la mașinile care se îndreptau spre vama Siret (județul Suceava). Situația este atât de gravă încât la aceste controale, alături de polițiști, polițiști de frontieră și jandarmi, participau și luptători din Serviciul Independent de Acțiuni Speciale (SIAS), al Poliției.

În instituțiile militare, cele mai grave incidente sunt furtul de arme, de muniții sau de documente secrete, dar și moartea în misiune.

Un exercițiu cu tancuri duce la moartea unui subofițer

La data de 18 martie 2022, un plutonier din Batalionul 284 Tancuri, cu sediul la Galați, a murit la un exercițiu militar. Exercițiul se desfășura în poligonul Smârdan (județul Galați). Acolo se află un Centru Secundar de Pregătire pentru Luptă al Amatei. MApN a precizat că exercițiul nu includea trageri de luptă (cu muniție de război) ci era destinat doar instruirii conducătorilor de tancuri. Într-un asemenea moment de instrucție, “militarul coordona manevrele în vederea începerii deplasării unui tanc, moment în care a fost prins între tancul aflat în mișcare și una dintre laturile amplasamentului în care se găsea mașina de luptă. Conform procedurilor, a fost apelat Serviciul Unic de Urgență 112, iar un echipaj medical al SMURD s-a deplasat la fața locului. Din păcate, leziunile militarului au fost incompatibile cu viața”.

Subofițerul care a decedat lucra în MApN de 14 ani, deci nu era lipsit de experiență. Evenimentul ar putea fi declarat în final drept doar un accident de muncă. Dar el pare să indice fie pregătirea slabă a exercițiilor militare, fie condițiile precare de instrucție din Armata Română.

Tot în această lună, într-o singură zi, la 2 martie, două aeronave militare s-au prăbușit în județul Constanța. Mai întâi, seara, a căzut un avion MiG 21 LanceR. Avionul aparținea Bazei Aeriene 86 de la Fetești și executa o misiune de patrulare aeriană. După mai puțin de o oră s-a prăbușit și un elicopter IAR 330 Puma. Elicopterul fusese trimis să caute eventuala epavă a avionului dispărut de pe radar. Bilanțul total al acestor două accidente a fost de opt morți: unul a fost pilotul avionului, iar ceilalți șapte au fost membrii echipajului și salvatori din elicopter.

Piloții din Armata Română zboară cu aeronave care le pun viața în pericol

“S-a întâmplat de mai multe ori ca din cauze tehnice să se prăbuşească MiG-urile”, a declarat, imediat după aceea, ministrul Apărării Naționale, Vasile Dîncu. MApN și Parchetul Militar au pornit anchete asupra celor două accidente aeriene, iar rezultatele anchetelor încă n-au fost anunțate.

Dacă pentru avionul prăbușit conducerea MApN a invocat o problemă tehnică, pentru elicopter se ia în calcul starea nefavorabilă a vremii. “Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază”, anunța MApN în seara de 2 martie.

Dar nici starea vremii, nici starea tehnică precară a aeronavelor nu pot scuza moartea acestor opt militari. Iar dacă aviatorii români sunt obligați să zboare cu avioane care le pun viața în pericol, de vină sunt, mai ales, politicienii de la guvernare, care doar au simulat că le pasă de situația Armatei.

Urmărește România Liberă și pe TwitterFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Ciolacu laudă candidații PSD la funcții de primar. Au “ambiția de a face lucruri”

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, anunță candidații PSD la funcții de primar în municipiul București, lăudându-i pentru faptul că au "ambiția de a face lucruri". Este...

Cine nu este eligibil pentru Start-up Nation

Ediția din anul 2024 a programului Start-up Nation aduce modificări semnificative față de edițiile anterioare, inclusiv în ceea ce privește potențialii beneficiari, anunță o...

JT Grup Oil anunță lansarea unei oferte publice de vânzare inițială a 10.000.000 acțiuni ordinare noi emise în urma unei operațiuni de majorare a...

JT Grup Oil S.A., companie ce activează pe piața distribuției de carburanți și dezvoltatorul celui mai nou terminal privat de produse petroliere din România...
Ultima oră
Pe aceeași temă