2.5 C
București
vineri, 6 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoAvioanele LanceR, deși periculoase în exploatare, mai zboară un an

Avioanele LanceR, deși periculoase în exploatare, mai zboară un an

Avioanele LanceR ale Armatei Române, deși sunt recunoscute ca fiind periculoase în exploatare, mai zboară un an. Această decizie a fost anunțată de Ministerul Apărării Naționale (MApN).

Anterior, despre avioanele MiG 21 LanceR se anunța că au fost suspendate definitiv de la zbor, în urma unui ordin emis de șeful Statului Major al Apărării, generalul Daniel Petrescu. Conform ordinului, zborurile au fost suspendate din data de 15 aprilie 2022.

Acum, decizia de reluare a zborurilor cu acest tip de avion a fost luată într-o ședință a CSAT. Comunicatul transmis de MApN, la data de 24 mai 2022, a fost următorul:

În baza hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Țării pentru aprobarea  memorandumului cu tema „Scoaterea din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR și tranziția accelerată la exploatarea aeronavelor F-16 din dotarea Forțelor Aeriene Române”, activitățile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost reluate începând de luni, 23 mai, pentru o perioadă de aproximativ un an. Aeronavele MiG-21 LanceR vor fi întrebuințate, până la data de 15 mai 2023, exclusiv pentru executarea misiunilor specifice Serviciului de Luptă Permanent Poliție Aeriană și pentru menținerea antrenamentului de zbor al piloților selecționați în scopul continuării utilizării acestui tip de aeronavă. După această dată, aeronavele de acest tip urmează a fi scoase din serviciul Forțelor Aeriene Române.

Cele 32 de avioane F-16 din Norvegia sunt în curs de achiziție

În același timp, au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziționării celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia, care vor constitui, în perioada următoare, încă două escadrile în cadrul Forțelor Aeriene Române. Proiectul legii de aprobare a acestei achiziții a parcurs etapa de transparență legislativă și se află în circuitul de avizare, urmând a fi prezentat Parlamentului României în cel mai scurt timp. De asemenea, Forțele Aeriene Române vor dispune măsuri de inițiere a demersurilor pentru programul de înzestrare cu aeronave de generația a V-a.

Ministrul Apărării Naționale, Vasile Dîncu, a încercat să explice personal această decizie privind reluarea zborurilor.

„Am făcut o analiză serioasă cu privire la starea tehnică a aeronavelor. Cele mai mai multe incidente au fost produse de starea tehnică a aeronavelor. La misiuni le vom folosi mai puțin”, a declarat, la postul Digi24, ministrul Apărării, Vasile Dîncu.

Avioanele de generația a V-a pe care le va cumpăra România vor fi F-35.

CSAT dă o derogare pentru avioanele LanceR

Teoretic, deciziile în CSAT se iau prin consens. Unul dintre membrii CSAT este șeful Statului Major al Apărării (SMAp), generalul Daniel Petrescu. Acesta este chiar cel care ordonase suspendarea din utilizare a avioanelor LanceR.

Nu s-a anunțat ce l-a determinat pe generalul Petrescu să se răzgândească. Una dintre ipoteze este că amenințarea în zona estului Europei este atât de mare încât România are nevoie de toate avioanele de luptă, oricât de jalnică ar fi starea lor.

Nu este clar însă cine-și asumă răspunderea pentru eventualele accidente care s-ar putea produce, în următoarele luni, cu aceste aeronave vechi.

Cel mai recent accident cu un avion LanceR s-a produs la 2 martie 2022. Avionul s-a prăbușit în județul Constanța iar pilotul a decedat. Trupul acestuia a fost găsit în cabină, deci n-a reușit să se catapulteze.

Un fost șef al Statului Major al Apărării, generalul (acum în rezervă) Ștefan Dănilă, se declară contrariat de decizia privind revenirea la zbor a avioanelor MiG 21 LanceR.

„Deși am zburat MiG-21, toate variantele valabile din 1989, susțin că viața acestui avion de vânătoare în aviația militară română ar fi trebuit să se încheie onorabil în anul 2012. Continuarea operării sale a fost impusă de lipsa altui avion cu care Forțele Aeriene Române să își îndeplinească misiunea asumată de România față de NATO, respectiv Poliție Aeriană în două locații, ca parte a Sistemului NATO de Apărare Aeriană Integrată”, explică generalul Dănilă.

Înainte să devină șef al Statului Major al Apărării, acesta a fost pilot pe avioane MiG 21.

Urmărește România Liberă pe  TwitterFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Alegerile electorale reaprind dezbaterea despre capitalul românesc în sectorul bancar

Tensiunile politice generate de rezultatele neașteptate din primul tur al alegerilor prezidențiale au adus din nou în discuție echilibrul dintre capitalul românesc și cel...

Crăciun 2024: Europenii cheltuiesc mai mult, dar inflația le pune bugetele la încercare

Cheltuielile europenilor în perioada sărbătorilor de iarnă sunt estimate să crească cu 2,9% față de anul trecut, conform unui studiu Mastercard citat de Warsaw...

Economia României, impulsionată de UE. Cum ar arăta lucrurile fără apartenența la alianța europeană

O analiză recentă confirmă că dezvoltarea economică a României din ultimul deceniu se datorează în mare parte integrării în Uniunea Europeană. Potrivit INS, 72,7%...
Ultima oră
Pe aceeași temă