15.3 C
București
luni, 13 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăDacia-Renault primeşte cadou şosea la preţ de lux: Lărgirea unui drum naţional,...

Dacia-Renault primeşte cadou şosea la preţ de lux: Lărgirea unui drum naţional, mai scumpă decât o autostradă nouă

Adăugarea a încă două benzi de circulaţie drumului naţional DN 73 Piteşti-Câmpulung la care se adaugă modernizarea altor trei kilometri de legătură între această şosea şi platforma Dacia-Renault de la Mioveni ar putea costa contribuabilii români 275 milioane lei, inclusiv TVA, respectiv 65 milioane de euro.

Suma în cauză a fost aprobată de Guvern în luna noiembrie 2011, la un an după ce un consorţiu de firme condus de fraţii Horpos a câştigat licitaţia la un preţ de aproximativ două ori mai mic, respectiv 142 milioane lei, cu TVA. Alexandru şi Traian Horpos fac parte dintr-o generaţie de regi ai asfaltului mai nou apărută pe firmamentul contractelor cu asfalt şi au la activ câştigarea inclusiv a unui contract de construire de autostrăzi, respectiv tronsonul Deva-Orăştie.

Contractul pentru lărgirea DN73 şi drum de legătură cu uzinele Dacia a fost primit de aceştia imediat după sosirea ministrului Anca Boagiu la cârma Transporturilor, în octombrie 2010, deşi licitaţia avusese loc în 2008. Suma cheltuită de stat nu pare să fi atins încă un plafon. In decembrie 2011, respectiv la o lună după ce Guvernul a aprobat creşterea valorii indicatorilor tehnico-economici, fraţii Horpos au mai primit un contract de 18,5 milioane lei, fără TVA, tot pentru lărgirea DN 73, precum şi un act adiţional la primul contract în valoare de 2,97 milioane lei, ambele semnate în aceeaşi zi, respectiv pe 16 decembrie.

Modernizarea DN73 cu 30-50% mai mult decât autostrada nouă

O analiză a costurilor acestui proiect prin prisma standadelor de cost aprobate de Ministerul Transporturilor arată dezmăţul pe bani publici al Companiei de Autostrăzi, precum şi aprobarea de către Guvern cu ochii închişi a oricăror cheltuieli solicitate de compania de stat.
Potrivit standardelor construirea unui kilometru de autostradă în zonă de câmpie costă în jurul a 4,7 milioane euro cu TVA. Preţul nu include lucrările de artă, cele mai scumpe lucrări pe o autostradă. In cazul acestora standardul este de 1.230 de euro pe metru pătrat de pod construit, fără TVA. Chiar şi dacă cei 700 de metri liniari de lucrări de artă de pe DN73 (la o lăţime de carosabilului de 19 metri) ar fi reprezentaţi de poduri şi pasaje făcute de la zero, preţul acestora nu ar putea depăşi 18 milioane euro, cu TVA. Rămân deci 47 milioane euro aprobaţi de Guvern pentru lărgirea celor 7 kilometri adică peste 6 milioane de euro pe kilometru de şosea modernizată, cu o treime peste preţul kilometrului de autostradă construit de la zero. Guvernul susţine că cheltuirea banilor se impune ca urmare a intensificării traficului generat de Dacia-Renault. “Având în vedere creşterea traficului generat de Uzina de Automobile Dacia – Groupe Renault, se impune asigurarea unei legături rutiere cu profil de 4 benzi de circulaţie pe întregul traseu dintre orasul Piteşti şi Uzina Dacia – Groupe Renault”, afirmă Executivul în nota de fundamentare din noiembrie.
Potrivit fişelor investiţiei, lucrările presupun lărgirea celor şapte kilometri de drum la standardul de patru benzi, repararea a două poduri şi a unui pasaj de cale ferată, construirea unui pod nou, amenajarea câtorva intersecţii giratorii, lucrări de consolidare a malurilor râurilor pe câteva sute de metri, montarea parapeţilor separatori de sens, iluminare a intersecţiilor. Lucrările mai presupun mutarea reţelelor invecinate de gaz metan, telecomunicaţii şi alimentare cu electricitate învecinate cu drumul, se argumentează în nota de fundamentare ce creşte valoarea proiectului.

Cele mai citite

Asociaţia Energia Inteligentă: Furtuna geomagnetică sau solară poate avea consecinţe dezastruoase pentru reţelele electrice

O furtună geomagnetică sau solară poate avea consecinţe dezastruoase pentru reţelele electrice sau chiar pentru comunităţile care s-ar baza exclusiv pe energie electrică, arată...

PNL îl trimite înapoi la Brașov pe ministrul Veștea

Conducerea PNL l-a desemnat pe Adrian Veștea, actualul ministru al Dezvoltării, drept candidat la funcția de președinte al Consiliului Județean Brașov. Veștea va fi candidatul...

Secta Nicușor Dan e bântuită de sindromul cartofului de pe canapea

Cel mai recent sondaj de opinie din București, realizat de Sociopol, arată o constantă a ultimelor cercetări sociale: Nicușor Dan se menține la cota...
Ultima oră
Pe aceeași temă