11.3 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăInvestigații România Liberă2012, încă un an de odihnă pentru Bechtel în România

2012, încă un an de odihnă pentru Bechtel în România

Firma americană a redus la minimum turaţia motoarelor, în aşteptarea banilor promişi de Transporturi anul trecut la momentul renegocierii contractului.

 

Definitivarea celor 18 kilometri din Autostrada Transilvania promişi pentru 2012, respectiv segmentul Spinuş-Biharia din judeţul Bihor, ar putea avea loc anul viitor, nu în 2012, cum a fost planificat iniţial, ca urmare a restanţelor la plată înregistrate de Ministerul Transporturilor, au declarat pentru „România liberă” surse din cadrul proiectului autostrăzii. Alegerea celor 18 kilometri din totalul de 60 de kilometri ai tronsonului 3C a fost realizată anterior de partea română.

Doar o tranşă din trei plătită

Potrivit declaraţiilor făcute de fostul ministru al Transporturilor imediat după renegocierea contractului, România s-a angajat să achite americanilor obligaţii de plată în valoare totală de 115 milioane euro, sumă care trebuia plătită în trei tranşe, res­pectiv până la 31 decembrie 2011, până la 31 martie 2012 şi până la 31 mai 2012. Până acum s-a plătit doar prima tranşă, restanţele fiind cifrate la aproximativ 240 milioane de lei. Un oficial din proiect afirmă că banii necesari la  bugetul Transporturilor ar putea veni doar după rectificarea bugetară, care, potrivit Legii responsa­bilităţii fiscale, nu poate avea loc mai devreme de luna iulie. „Va fi puţin cam târziu deoarece vor mai fi doar câteva luni de lucru din acest an. Deocamdată, Bechtel a redus la minimum turaţia motoarelor”, afirmă oficialul menţionat.

Silaghi se simte “în culpă”

Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a declarat recent că va discuta după alegeri cu premierul şi ministrul de Finanţe despre problema diferenţei de plată pentru Bechtel, având în vedere că există doar 98 milioane de lei, iar Guvernul anterior s-a angajat la plata a 240 de milioane.

 Firma faţă de care Silaghi se simte „în culpă” va încasa pentru realizarea unui sfert din întreaga autostradă aproape trei sferturi din banii conveniţi iniţial, adică 1,5 miliarde de euro din 2,3 miliarde de euro. Responsabilitatea plăţilor umflate revine tuturor guvernelor de până acum care nici nu au reziliat contractul, dar nici nu au asigurat finanţarea cursivă a acestuia, fapt ce a dus la o explozie a costurilor indirecte (penalizări, indexări de preţuri, ajustări ale proiectului, organizări inutile de şantier etc).

„Bechtel continuă lucrările, nu se opreşte, dar mi se pare normal să ne onorăm contractele. Cât reuşim să asigurăm finanţarea, compania lucrează. Asta e problema, asigurarea finanţării. Dacă întârziem termenele de plată, nici o estimare nu mai e realistă. După ce le dau diferenţa de bani, pot să-i chem din nou la discuţii, să văd cum stau ei cu termenele de realizare. Nu ştiu când le pot da banii, asta-mi este marea problemă. Pot să le cer să lucreze în momentul în care le dau şi banii. Acum, v-am spus – am un minus. Nu pot să mă duc să bat cu pumnul în masă atâta vreme cât eu sunt în culpă”, a spus ministrul. Potrivit graficului iniţial, întreaga autostradă ar fi trebuit terminată anul viitor. 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă