Principalele norme stabilite să intre în vigoare de la 1 septembrie vizează independența și calitatea testelor efectuate înainte de introducerea pe piață a unui autoturism. Serviciile tehnice care efectuează teste și inspecții ale noilor modele de autovehicule vor fi supuse unui audit independent, pe baza unor criterii stricte de obținere și păstrare a desemnării acestora de către statele membre. Autoritățile naționale de omologare de tip fac acum obiectul unor evaluări inter pares pentru a se asigura că normele relevante sunt implementate și respectate în mod riguros pe întreg teritoriul UE.
„Noul cadru îmbunătățește, de asemenea, verificările efectuate asupra vehiculelor care circulă deja pe piață și sunt puse în vânzare de către concesionari. De acum înainte, statele membre sunt obligate să testeze în mod regulat un număr minim de automobile și pot în prezent să ia măsuri de salvgardare împotriva vehiculelor neconforme de pe teritoriul lor, fără a aștepta ca autoritatea care a acordat omologarea de tip să ia măsuri.”, anunță Comisia Europeană.
În plus, Comisia Europeană poate acum să efectueze verificări ale conformității vehiculelor în laboratoare sau pe șosea. În cazurile în care producătorii încalcă legislația în materie de omologare de tip (de exemplu, dispozitive de manipulare sau declarații false), instituția europeană poate dispune retragerea de pe piață la nivelul UE și le poate impune acestor producători sancțiuni de până la 30.000 euro pe autoturism. Până acum, numai autoritățile naționale care au efectuau omologarea de tip a autoturismului puteau impune astfel de măsuri.