După impunerea, vineri, de către SUA a unor tarife vamale punitive pentru importuri chineze în valoare de 34 miliarde de dolari, Beijingul a replicat imediat prin măsuri similare.
Potrivit unei liste publicate înainte de debutul ostilităţilor de Ministerul chinez al Comerţului, mai multe produse americane precum soia, automobilele sau sorgul sunt vizate de Beijing. Însă există şi produse mai surprinzătoare care vor intra mai greu pe piaţa chineză pentru a ajunge la cei 1,4 miliarde de consumatori chinezi.
Picioarele şi capetele de porc, refuzate de majoritatea americanilor, se vând foarte bine în China, anul trecut generând o sumă de 251 milioane de dolari. „Calitatea picioarelor de porc din SUA este corectă. Însă în primul rând preţul este unul competitiv”, explică domnul Zhu, un importator care lucrează pentru Dongguan Qianteng. Potrivit acestuia, compania analizează surse alternative de import însă elementul determinant va fi preţul.
Fisticul, un produs vedetă al statului California, este prezent şi el pe lista nucilor şi fructelor ‘made in USA’ vizate de Beijing. China consumă aproape jumătate din fisticul exportat de SUA, potrivit firmei de consultanţă Panjiva. În total, exporturi în valoare de 175 milioane de dolari de fistic şi alte nuci americane sunt vizate.
„Chinezii sunt cumpărători importanţi pentru aproape toate produsele pe care le vindem. Dacă consumatorii chinezi nu sunt dispuşi să acopere diferenţa în termeni de preţ, pierderile vor fi substanţiale”, a explicat pentru un post de radio american Ryan Jacobsen, directorul executiv al unei Asociaţii agricole din California.
Gelatinoase, cu multe oase şi puţină carne, picioarele de pui nu au prea mulţi amatori în SUA. Însă în loc să le arunce la gunoi, producătorii americani le exportă spre China, unde sunt foarte apreciate. „Picioarele de pui şi organele de porc nu găsesc cumpărători decât pe un număr foarte limitat de pieţe”, subliniază Christopher Rogers, analist la Panjiva. Noile taxe chineze „vor duce la diminuarea veniturilor pentru agricultorii americani”, apreciază Rogers.
Un alt produs este somonul. Anul trecut exporturile de somon american în China au crescut cu 176% până la 171 milioane de dolari.
De asemenea, în fiecare lună, în medie, cinci nave încărcate cu 120 de tone de whisky Jack Daniel’s pleacă din SUA cu destinaţia China, potrivit Panjiva. De la Beijing şi până la Shanghai, clienţii barurilor şi localurilor la modă consumă în principal whisky american. Un importator din Shanghai, Gotham East, a încercat, fără succes, să treacă prin vamă o navă înaintea datei fatidice de 6 iulie. „Am acumulat unele întârzieri”, a declarat unul din responsabilii firmei.
SUA au anunţat vineri că au început să aplice tarife vamale pentru importuri chineze în valoare de 34 miliarde de dolari. În replică, China a început să impună la rândul său tarife vamale pentru importurile americane. Agenţia de presă Xinhua precizează că tarifele impuse de China pentru importurile americane sunt de 25%, similar cu cele impuse de Washington pentru produsele chineze.