18.7 C
București
luni, 6 mai 2024
AcasăGDPRCe drepturi au pasagerii blocaţi pe aeroporturi

Ce drepturi au pasagerii blocaţi pe aeroporturi

Sute de mii de pasageri care aşteaptă pe aeroporturile internaţionale au dreptul la informaţii, mese gratuite şi rambursarea banilor plătiţi pe bilet, nu şi compensaţii suplimentare. Norul de cenuşă vulcanică a provocat pier­deri financiare ma­sive com­pa­niilor aeriene, care au trebuit să ramburseze banii pe bilete şi să asigure gratuit mese şi băuturi răcoritoare. Mulţi pasageri au stat totuşi în aeroporturi, aşteptând redeschiderea spaţiului aerian. Întinşi pe scaune sau chiar pe benzile de încărcare a bagajelor, miile de oameni au aşteptat ore în şir reluarea zborurilor.

Companiile aeriene ale căror zboruri au fost amânate au trebuit să facă faţă valului mare de ne­mul­ţumiri şi să se asigure că drepturile pasagerilor blo­caţi în aeroporturi sunt res­pec­tate. „Norul de cenuşă vul­canică este o ameninţare pen­tru siguranţa aeriană. Aceasta este o situaţie care cauzează dificultăţi imense pentru pasagerii care călătoresc în toată Europa. Poate fi considerată o circumstanţă cu totul excepţională.

Autorităţile europene sunt obligate să ia decizii pentru a asigura siguranţă în conformitate cu drep­tul internaţional, cum ar fi închiderea spaţiului ae­rian şi a aeroporturilor, fără discriminare între companiile aeriene. În acest caz, atât aeroporturile, cât şi cei responsabili pentru controlul traficului aerian au luat decizii  rapide şi au acţionat corespunzător. La nivel european, există atât o coordonare, cât şi o cooperare între ţări, în special în Eurocontrol. Totuşi, chiar şi în circumstanţe excepţionale, drepturile pasage­rilor, la nivel european, continuă să se aplice, iar pasagerii se pot folosi de acestea”, a declarat Siim Kallas, vicepreşedintele Comisiei Europene şi comisar european pentru Transporturi.

 

Dreptul la informaţii şi asistenţă

Companiile aeriene sunt obligate să le furnizeze pasagerilor informaţii referitoare la drepturile lor, evoluţia situaţiei, even­­­tuale anulări şi durata în­­târzierilor. În cazul întârzierii sau anulării zborului, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare, şi două apeluri tele­­fonice, mesaje prin te­lex, tele­­fon sau fax. Dacă ora de ple­­care anticipată este la cel puţin o zi după ora de plecare anunţată iniţial (în cazul în­târ­zierii) sau în eventualitatea unei redirecţionări, dacă ora de plecare anticipată a unui nou zbor este la cel puţin o zi după ora de plecare programată pen­tru zborul anulat (în cazul anulării), pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit cazare hotelieră şi transportul dintre aeroport şi locul cazării.

 

Rambursarea banilor

În caz de anulare a zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între mai multe variante. Călătorii pot solicita rambursarea, în termen de şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil, redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil.

O altă variantă ar fi redi­recţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destina­ţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile. În cazul unei întârzieri a zborului de cel puţin 5 ore, pasagerii au numai dreptul la rambursare, în condiţiile prezentate. Regulamentul 261/2004 privind drepturile pasagerilor aerieni stabileşte că în circums­tanţe extraordinare precum cea prezentă, pasagerii nu pot obţine compensaţii financiare suplimentare, aşa cum s-ar întâmpla dacă întârzierea sau anularea zborului s-ar produce din cauza companiei aeriene. 

Valentina Grigore
Valentina Grigorehttp://valentina-grigore
Valentina Grigore, sef departament Social
Cele mai citite

Doi turiști din Australia și unul din SUA au fost găsiți în Mexic, împușcați în cap

Trupurile neînsuflețite a trei turiști, doi din Australia și unul din SUA, au fost găsite în Mexic, fiecare dintre ei având câte un glonț...

Ambasada britanică prezintă un ursuleț Paddington decorat cu simboluri românești, în cinstea Paștelui ortodox

Ambasada Marii Britanii la București a creat un ursuleț Paddington decorat cu simboluri românești, pentru a marca Paștele ortodox. Paddington este o jucărie de pluș...

Doi turiști din Australia și unul din SUA au fost găsiți în Mexic, împușcați în cap

Trupurile neînsuflețite a trei turiști, doi din Australia și unul din SUA, au fost găsite în Mexic, fiecare dintre ei având câte un glonț...
Ultima oră
Pe aceeași temă