Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obţine un proprietar prin licenţierea brandului pe piaţa liberă. Brand Strength Index măsoară eficacitatea performanţei unui brand în raport cu competiţia.
Dacia îşi păstrează poziţia de top, chiar dacă a crescut doar cu 6%, sectoarele retail, bancar şi petrol şi gaze fiind cele care domină clasamentul.
„Sporul este de patru ori mai mare decât creşterea de 4,1% a economiei româneşti în ansamblu – încă o confirmare că brandurile puternice depăşesc în performanţă restul economiei”, arată raportul.
60% dintre brandurile din clasament au fost create şi dezvoltate în ultimii 30 de ani de sectorul privat.
„Brandurile puternice cresc cu mult peste ritmul economiei naţionale, iar companiile cu branduri puternice creează valoare chiar şi când creşterea economică încetineşte. Se conturează o dinamică solidă a brandurilor româneşti de top, care le pregăteşte pentru provocările viitorului”, spune David Haigh, CEO Brand Finance.
Brandul auto Dacia îşi menţine poziţia de lider pentru al treilea an la rând, cu o valoare de 1,32 miliarde euro, în creştere cu 6% faţă de anul trecut. Dacia este şi unul dintre puţinele branduri româneşti prezente în clasamentele globale, fiind clasată pe locul 59 în clasamentul Brand Finance Auto 100 2019.
Dintre primele 10 branduri, nouă au înregistrat creşteri în valoare, singura scădere fiind înregistrată de Electrica – minus 8%, ceea ce o duce cu un loc mai jos, pe poziţia 10.
BCR a ieşit din top 10 anul acesta, cu o scădere de 6% a valorii de brand. Pe fondul creşterilor in sectorul de petrol şi gaze, brandurile Petrom şi Rompetrol au crescut cu 49% şi respectiv 44%, Rompetrol intrând pentru prima oară în top 10.
DIGI (RCS&RDS) şi-a consolidat valoarea de brand, depăşind 200 milioane euro, după o creştere de 9%, şi a marcat o premieră pentru un brand de telecom românesc, intrând în clasamentul global Brand Finance Telecoms 300 2019.
Pe locul 5, Banca Transilvania urcă o poziţie şi îşi menţine titlul de cel mai valoros brand bancar românesc, evaluat la 208 milioane euro, în creştere cu 41%, fiind singura bancă românească inclusă în clasamentul global Brand Finance Banking 500 2019.
Sectorul de retail şi cel bancar domină clasamentul
Sectorul de retail (inclusiv e-commerce) a continuat să genereze cea mai mare valoare de brand, un total de 1,379 miliarde euro, cu o remarcabilă creştere anuală medie de 27%, şi cu cele mai multe dintre cele 11 branduri prezente în creştere. Cele mai valoroase între acestea sunt platforma de e-commerce eMAG şi retailerul Dedeman (care rămâne cel mai valoros brand cu acţionariat 100% românesc), ambele cu creşteri semnificative, de 27% şi respectiv 34%.
Brandul de retail farmaceutic Catena a înregistrat cea mai spectaculoasă creştere anuală, de 61%, în timp ce, în aceeaşi categorie, Sensiblu este singurul brand de retail care a scăzut în valoare (minus 26%).
Brandurile bancare continuă să ocupe un sector puternic în studiul Brand Finance România 50, ocupând două din primele zece locuri, chiar şi după ieşirea brandului Bancpost – care a fost achiziţionat si consolidat in Banca Transilvania. Astfel, sectorul bancar a generat 489 milioane euro în valoare de brand dar cu o evoluţie inegală – Banca Transilvania si BRD au înregistrat creşteri solide, pe când BCR şi CEC Bank au coborât în clasament ca urmare a scăderii în valoare.
Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 28 de ani, ocupă mai mult de jumătate din locurile acestui clasament, generând o valoare de brand de aproape 2,5 miliarde euro.
„Cât despre brandurile vechi româneşti, atrage atenţia tendinţa de scădere a brandurilor deţinute de stat, care pierd valoare şi alunecă spre baza clasamentului. Branduri ca CFR, Tarom sau TVR (cel din urmă ieşind din top 50 în acest an) au pierdut peste 20% din valoare fiecare faţă de clasamentul anterior. Chiar dacă valoarea de brand nu este reflectată in bilanţ, neglijarea brandului se traduce în efecte tangibile cum ar fi scăderea moralului organizaţional şi a relevanţei pe piaţă, urmate de diminuarea performanţei economice şi a valorii de business”, se mai arată în raport.
Şase branduri au intrat anul acesta pentru prima oară între primele 50, dinamizând peisajul acestui clasament. Cel mai valoros nou intrat este brandul de logistică Aquila, cu o valoare de 27 milioane euro. Ceilalţi nou-intraţi sunt retailerul Romstal, brandurile alimentare Boromir şi CocoRico, brandul de distribuţie de combustibili Oscar şi brandul de bere Ciuc.
De asemenea, anul acesta nu se mai regăsesc in clasament brandurile Bancpost (achiziţionată şi consolidată în Banca Transilvania), Tinmar – care navighează o piaţă de energie foarte turbulentă – şi brandurile AKTA, Terapia, Dona şi TVR, care au scăzut în valoare.
„Tabloul celor mai valoroase branduri româneşti este impresionant, dar rezervorul de valoare este mult mai extins; dincolo de top 50, peisajul brandurilor este tot mai dinamic, iar multe branduri cresc rapid în valoare”, afirmă Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.
În plus faţă de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual şi cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piaţă. Aceste 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual.
Evaluat la 176 milioane euro, Ursus Breweries continuă să conducă topul portofoliilor, cu trei branduri prezente şi în clasamentul individual, incluzând berea Ursus (42 milioane euro) şi berea Timişoreana (70 milioane euro), cel mai vechi şi mai valoros brand de bere local. Cele 10 portofolii, valorând împreună 664 milioane euro, sunt aceleaşi ca şi în clasamentul precedent, şi toate au înregistrat creşteri ale valorii, cu o medie remarcabilă de plus 20% faţă de anul trecut.
În fiecare an, compania de consultanţă şi evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale, naţionale şi sectoriale, iar cele mai valoroase 50 de branduri româneşti sunt incluse în raportul anual.