17.3 C
București
joi, 21 octombrie 2021

Strategia Naţională de Competitivitate este în pom

„O monitorizare a celor 27 de obiective din strategie realizată de INACO nu arată însă deloc bine prin ochiul rece al rezultatelor. Un singur obiectiv este realizat: infrastructura digitală. Şapte obiective sunt parţial realizate, iar 19 obiective sunt nerealizate. Procentual, aşadar, SNC 2015-2020 este până acum 4% realizată, 26% parţial realizată şi 70% nerealizată”, precizează sursa citată.

Potrivit INACO, în cei doi ani care au mai rămas până în 2020 sunt obiective care pot fi îndeplinite, cum este cel referitor la îmbunătăţirea accesului la finanţare a companiilor şi în special a IMM-urilor, dar şi obiective pentru care este greu de crezut că vor fi atinse, precum acela referitor la îmbunătăţirea infrastructurii rutiere care leagă România de ţările vecine.

„Mai avem doi ani. Unele obiective se pot totuşi îndeplini cu eforturi deosebite, pentru celelalte este complicat să credem că s-ar putea apropia măcar de realizare. De pildă, „Îmbunătăţirea accesului la finanţare a companiilor şi în special a IMM-urilor” este indicatorul aflat pe locul 1 ca problemă gravă în ultimul raport al Forumului Economic Mondial. Este un obiectiv nerealizat. Dar el se poate îndeplini. Greu, cu multă muncă şi planificare strategică prin politici financiare inteligente ale statului şi prin conectarea acestora cu politicile financiare ale băncilor în următorii doi ani. Dar pentru „Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere care leagă România de ţările vecine” bugetul dedicat şi realizările din ultimii ani ne împiedică să credem într-o (r) evoluţie semnificativă în acest domeniu. Efectele unei infrastructuri care ţine forţa de muncă în „trafic” sunt devastatoare pentru competitivitate şi calitatea vieţii. La fel de devastatoare asupra productivităţii sunt efectele unei educatii primare si mai ales gimnaziale bazate pe memorare”, subliniază Andreea Paul.

În context, INACO reafirmă nevoia de a crea Consiliul Naţional pentru Productivitate şi Competitivitate (CoNaCo), cu reprezentanţi multidisciplinari, publici, privaţi, academici, universitari şi neguvernamentali, specializaţi în obiectivele care structurează SNC şi în tendinţele tehnologice ale economiei viitorului.

„Actualul Consiliu Interministerial pentru Competitivitate se întâlneşte rar şi pur formal, iar demersurile lor nu au nici consistenţă analitică, nici finalitate. Diferitele ministere responsabile de „bucăţi” din strategie nu au viziunea macroeconomică necesară şi nici conectarea la realităţile de ansamblu şi ar trebui ajutate să se coordoneze”, arată documentul.

Preşedintele INACO arată, astfel, că beneficiile lucrărilor CoNaCo ar fi urmărirea trimestrială a stadiului în care se află ţara, printr-un Tablou de Bord de Competitivitate al României, generarea de propuneri de acţiuni integrate, pluri-disciplinare pentru îndeplinirea obiectivelor nerealizate, inclusiv completarea sistemului statistic naţional cu indicatorul agregat de productivitate al factorilor de producţie care astăzi nu se publică în ţara noastră.

„Chiar dacă nu mai este mult până în 2020, o abordare „smart”, macroeficientă pentru îndeplinirea indicatorilor strategiei de competitivitate este de folos pe termen lung. Nerealizările care vor marca finalul perioadei de aplicare se vor croniciza şi vor încetini economia românească şi după anul 2020. O abordare eficientă, aplicată coordonat trebuie aşadar începută. Acum este mai bine decât peste 2 ani, când ne vom plânge iar că drobul de sare stă să facă praf economia noastră”, a mai precizat Andreea Paul.

Ultima oră
Pe aceeași temă