15.5 C
București
marți, 21 septembrie 2021

Cât şi pe ce anume îşi cheltuie banii românii

Cheltuielile, estimate la 4.049 de lei lunar pe gospodărie (adică la 1.562 de lei pe persoană), au reprezentat 85%. În octombrie, ultima lună cu date statistice, câştigul salarial mediu nominal net a fost 3.116 lei, în creştere faţă de septembrie cu 34 de lei (+1,1%).

Datele statistice arată că aproape 60% dintre venituri au ajuns în consum, 32% către impozite, taxe și nevoi în gospodărie și doar 0,8% în investiții (cumpărarea sau construcţia de locuinţe, terenuri şi echipament necesar producţiei gospodăriei, acţiuni etc.).

,,Românii au cheltuit în anul 2019 peste 30% din venituri pe produse alimentare și băuturi nealcoolice, 14% pe cheltuileile dedicate locuinței (apă, electricitate, gaze etc.) peste 8% pe alcool și țigări, 8% pe îmbrăcăminte și încălțăminte, 7,5% pe transport, 6% pe mobilier și amenajarea locuinței, puțin peste 5% pentru sănătate, aproape 5% pe servicii de comunicații (tv, internet, telefonie),. 3% pe produse culturale și numai 2% pe hoteluri, restaurante și baruri’’, arată o analiză Frames.

Analiștii susțin că, din perspectiva comportamentului de cumpărare, familiile din România au mers la fel de des la cumpărături în comparaţie cu anul precedent.

Însă suma medie plătită a crescut cu peste 8%, influențată în principal de creșterea prețurilor, dar și de extinderea obiceiurilor de consum, pe fondul unor oferte de produse și servicii de larg consum tot mai variate.

 

Hipermarketurile, în prim-plan

Hipermarketurile și supermarketurile au fost cel mai des vizitate de cumpărători în anul 2019. Totodată, magazinele de tip discounter au generat o frecvență de consum mai ridicată, egalată în unele zone de prezența tot mai puternică a supermarketurilor.

Acestea au reușit în anul 2019 să pătrundă semnificativ în zonele populate, deschizând sute de noi magazine de proximitate.

Din punct de vedere al consumului, dincolo de alimentele proaspete și cele ambalate, care generează majoritatea vânzărilor, anul 2019 a adus o creștere a apetitului consumatorilor pentru produse din zona îngrijirii personale și a locuinței (detergenți, produse universale etc.), arată analiza.

Ultima oră
Pe aceeași temă