15.3 C
București
vineri, 10 mai 2024
AcasăSpecialConcedieri masive la "Bechtel"

Concedieri masive la “Bechtel”

Un numar de 540 din cei 680 de angajati ai companiei americane “Bechtel”, constructorul Autostrazii Transilvania (Bors-Brasov), vor fi concediati. Reprezentantul societatii, Michael Hornik, s-a intalnit cu o parte a muncitorilor disponibilizati si cu reprezentantii confederatiei sindicale “Cartel Alfa” Cluj, cea care reprezinta interesele sindicalistilor din cadrul “Bechtel”.

Hornik a declarat ca deciziile de incetare a contractelor de munca pentru restrangerea activitatii vor fi semnate in data de 31 august. Muncitorii care vor fi dati afara se aflau deja in somaj tehnic din luna iunie si incasau doar 75 la suta din salarii. O parte a acestora nu vor putea, insa, incasa nici macar ajutorul de somaj pentru ca fusesera angajati de mai putin de un an.
Presedintele filialei clujene a “Cartelului Alfa”, Grigore Pop, considera ca principalul vinovat pentru aceasta situatie ar fi Guvernul, pentru ca autoritatile nu ar fi platit decat circa 20 de milioane de dolari din cele 80 pe care le-ar datora companiei americane. Michael Hornik le-a spus muncitorilor ca directorii “Bechtel” negociaza cu reprezentantii Guvernului pentru ca lucrarile sa fie reluate cat mai curand.
Reprezentantul companiei americane a adaugat ca in cadrul negocierilor nu se discuta doar despre achitarea datoriilor curente, ci si despre asumarea unui angajament serios de plata pentru lucrarile care vor fi facute anul viitor.

Promisiuni… promisiuni

Managerul “Bechtel” le-a promis muncitorilor concediati ca vor fi reangajati daca lucrarile la autostrada vor fi reluate si a completat ca cei care vor dori vor putea sa munceasca si la segmentele de autostrada care vor fi construite in alte zone ale Transilvaniei sau se vor putea implica in proiectele firmei de oriunde altundeva in lume. El a mai spus ca cei aproximativ 140 de angajati care vor ramane in cadrul companiei americane vor face lucrari de intretinere si conservare pentru santier.
Concedierea colectiva a muncitorilor intervine dupa ce, in urma cu doua luni, angajatii “Bechtel” au intrat in greva spontana din cauza conditiilor proaste in care erau nevoiti sa lucreze. In urma protestelor, o parte dintre acestia au fost dati afara. Este vorba despre 10 persoane acuzate ca ar fi fost organizatorii protestelor.
Liderul filialei CNS “Cartel Alfa” acuza autoritatile de la Bucuresti de rea-credinta. El a afirmat ca in conturile Ministerului Transporturilor se aflau in aceasta vara 30 de milioane de euro pentru finantarea lucrarilor la autostrada, insa pana acum ministrul Gheorghe Dobre a platit doar 10 milioane companiei americane. Potrivit liderului sindical, in bugetul de stat sunt prevazute 460 de milioane de euro pentru lucrarile la viitorul tronson dintre Bors si Brasov. O parte din acesti bani ar urma sa fie imprumutati de la banci din Romania sau din Statele Unite ale Americii.
Cu toate acestea, politicienii din coalitia de guvernare sustin ca anul acesta vor putea aloca pentru autostrada intre 215 si 230 de milioane de dolari. Din aceasta suma, declara recent presedintele PD, primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, 91 de milioane de euro reprezinta contravaloarea lucrarilor executate de “Bechtel” anul trecut, la cererea guvernului PSD, care nu au fost platite decat partial. In schimb, social-democratii sustin, insa, ca nu au lasat nici o factura neplatita.
Valoarea contractului cu “Bechtel” este de 4,3 miliarde euro, iar autostrada costa cu 30 la suta mai mult decat un tronson similar construit de compania americana in Croatia, dupa cum afirma fostul presedinte al Fondului Proprietatii de Stat, Radu Sarbu. Angajatii companiei au intrerupt lucrul in repetate randuri in luna mai a acestui an, fiind nemultumiti ca salariile lor sunt de cateva zeci de ori mai mici decat cele ale muncitorilor adusi de firma din Turcia.
Compania americana are santiere deschise in judetele Cluj si Bihor. Exista si o controversa mediatica in SUA legata de adevarata valoare a contractului. Potrivit unor informatii aparute in mai multe publicatii americane, valoarea reala ar fi de 2,8 milioane de dolari. Un alt amanunt este acela ca fostul guvern PSD a incredintat contractul pentru autostrada fara licitatie “Bechtel”, lucru care a starnit iritarea oficialilor europeni, care refuza sa finanteze proiectele de infrastructura din Transilvania care ar putea avea cea mai mica legatura cu autostrada americanilor.
Potrivit unor surse din fostul guvern PSD, traseul autostrazii a fost trasat cu creionul in doar 15 minute de catre liderul PSD Cluj, fostul vicepremier Ioan Rus, si presedintele UDMR, actualul vicepremier Marko Bela.

Cele mai citite

Olympiakos Pireu, în prima finală europeană din istorie! Grecii au învins-o pe Aston Villa în dublă manșă

Olympiakos Pireu s-a calificat în finala Europa Conference League, după ce s-a impus cu scorul de 2-0 în fața englezilor de la Aston Villa,...

10 Mai – adevărata sărbătoare națională

Să sfârâie grătarele, micii să fie bine rumeniți, să cânte lăutarii! Acestea au fost imperativele Zilei de 9 Mai - Ziua Europei, cinstită, ieri,...

Atalanta – Leverkusen, în finala Europa League! Nemții continuă seria meciurilor fără înfrângere, după un gol în prelungiri

Finala din acest an a Europa League le va pune față în față pe Atalanta Bergamo şi Bayer Leverkusen, după rezultatele înregistrate joi seară...
Ultima oră
Pe aceeași temă