Bodo Hombach, şeful grupului media german Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), care anul trecut s-a retras din România, unde deţinea acţiuni la România liberă, a declarat la Deutschlandradio Kultur că „mass-media din România se află în mare parte în mâinile unor oligarhi”, transmite RFI România, potrivit Mediafax.
În interviul pentru Deutschlandradio Kultur, citat de RFI România, Bodo Hombach, şeful concernului media WAZ, a vorbit despre presa din România, după ce în vara anului trecut grupul a anunţat că vinde acţiunile deţinute la cotidianul România liberă.
Hombach şi-a exprimat nedumeririle faţă de situaţia presei în ţările răsăritene. Totodată, el a anunţat că societatea pe care o prezidează ar putea să se retragă şi din Ungaria, după ce anul trecut WAZ a anunţat că se retrage din Serbia, România şi Bulgaria.
Pornind de la situaţia creată în urma legii presei din Ungaria, Hombach a declarat pentru Deutschlandradio Kultur: „Ceea ce face domnul Orbán în Ungaria corespunde viselor multor politicieni. Ei doresc să dirijeze mass-media în sensul ca ziarele să relateze echidistant. Cu alte cuvinte, să nu fie prea critice. În România avem o situaţie diferită, dar într-un alt fel problematică”.
„Mass-media din România se află în mare parte în mâinile unor oligarhi, adică a unor oameni de afaceri care şi-au câştigat banii în altă parte, de regulă în cursul privatizărilor; (…). Ei sprijină media financiar, uneori cu până la 60 de milioane pe an – asta într-un caz concret -, animează publicul prin concursuri să devină abonaţi, stabilesc preţuri de dumping, ocupând astfel piaţa media şi eliminând prin aceste practici editorii care lucrează normal”, a spus Bodo Hombach.
Totodată, Bodo Hombach a vorbit despre degradarea standardelor etice din jurnalismul răsăritean şi a amintit că, în urmă cu un an şi jumătate, un grup de experţi ai concernului a redactat o expertiză privind situaţia media din Răsărit. Expertiza a fost trimisă Consiliului Europei, însă nimeni nu avea interes să se ocupe de această problemă, a mai spus Hombach.
Totuşi, Hombach şi-a exprimat speranţa că tocmai cazul Ungariei ar putea crea o sensibilitate mai mare la nivel european: „În statele în curs de transformare, care abia s-au desprins de comunism, care au păşit pe calea europenizării, nimic nu este mai important decât o presă liberă. Numai o presă independentă poate contracara evoluţiile negative, abuzurile de putere şi corupţia”.
Bodo Hombach, care a fost şi coordonatorul special al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est la Bruxelles, critică felul în care se practică jurnalismul, amintind că unele ziare se implică în adevărate campanii propagandistice. Numai media independentă poate contribui la depăşirea sechelelor unor regimuri cum a fost cel al lui Ceauşescu în România, Jivkov în Bulgaria sau Enver Hodja în Albania.
Comparând situaţia din diversele ţări răsăritene, co-directorul concernului WAZ, Bodo Hombach a mai spus că, în momentul de faţă, doar presa din Croaţia se apropie de standardele europene. În toate celelalte state există probleme care pot fi depăşite doar printr-o implicare mai hotărâtă a forurilor europene, a mai spus Hombach.
Controversata lege a presei din Ungaria i-a determinat pe mai mulţi analişti occidentali să privească şi asupra situaţiei media din celelalte ţări est-europene. Concernul media german WAZ, cu sediul la Essen, s-a implicat pe piaţa media de la începutul anilor 1990 în diversele ţări răsăritene.
În prezent, concernul editează în Germania şi în străinătate 38 de cotidiane şi un număr de 108 reviste. Unul din cei doi directori ai concernului este Bodo Hombach.
În august 2010, grupul WAZ a anunţat că intenţionează să se retragă din România şi din Bulgaria până la sfârşitul anului. Ulterior, TNG – The Nova Group a anunţat că a semnat pentru achiziţia întregului pachet de acţiuni al companiei Medien Holding, prin preluarea celor 50 de procente deţinute de WAZ.
Portofoliul Medien Holding include cotidianul România liberă, www.romanialibera.ro, revistele Hiparion (Căminul, Casa Mea, Domus şi Planul casei mele, revista de B2B Unelte şi echipamente), site-ul www.casamea.ro, tipografia United Print şi Corporate Media Publishing, agenţia de comunicare, branding şi corporate media.