15.2 C
București
miercuri, 20 noiembrie 2024
AcasăSpecialCu bicicleta prin Amsterdam

Cu bicicleta prin Amsterdam

Unul dintre primele lucruri pe care le veţi zări atunci când trenul de la aeroport intră în Gara Centrală din Amsterdam este o imensă parcare multietajată în care nu e nici o maşină. E acolo loc pentru 7.000 de biciclete. Cu toate acestea, spaţiul e insuficient. Bicicletele sunt legate peste tot, de fie­care stâlpişor sau bu­că­ţi­că de gard rămasă neocupată.

Faimoasa rampă de parcare, construită special lângă gară pentru cei care pleacă mai departe cu trenul, e doar unul din nenumăratele locuri de parcare pentru biciclişti. De altfel, biciclete sunt peste tot în acest oraş (de fapt în toată ţara) atât de mândră de „cultura ei biciclistică”. Iar bicicleta e, cu siguranţă, cel mai eficient mijloc de transport în această ţară în care la serviciu, la piaţă, la doctor sau la club se merge cu bicicleta.

O călătorie cu bicicleta este un lucru care n-ar trebui să lipsească din programul oricărui turist ajuns acolo. Sunt sute de centre de închiriere în oraş. Recomandabil ar fi unul ale cărui biciclete nu sunt vopsi­te în culori vesele şi nu au imprimate sigla firmei. Din două motive. Unu: sunt mai ieftine. Doi: puteţi să ajungeţi în orice parte a oraşului fără „să se vadă de la o poştă” că sunteţi turist. Şi, credeţi-mă, nimic nu e mai plăcut decât să te rătăceşti cu bicicleta prin Amsterdam, departe de înghesuiala din centru.

Ascultaţi cu atenţie sfaturile pe care le veţi primi de la centrul de închiriere în ceea ce priveşte legatul bicicletei. Amsterdamul e oraşul în care poţi să îţi cumperi cu 20 de euro o bicicletă şi să dai 60 de euro pe încuietoare. Furtul de biciclete e principala ocupaţie a unei anumite categorii de oameni şi, într-o politică de prevenire a unor infracţiuni grave, este într-o anumită măsură tolerat de poliţie. Aşa că, nu, o singură încuietoare nu e de ajuns. Şi nu, nu orice stâlp e bun pentru legatul vehiculului. Este şi motivul pentru care, în Olanda, vezi rar pe străzi biciclete „ultimul răcnet”. Cu cât sunt mai noi şi mai scumpe, cu atât hoţii vor fi mai tentaţi. Prin urmare, nu fiţi dezamăgiţi dacă de la centrul de închiriere n-o să primiţi un vehicul prea nou.

În ceea ce priveşte parcatul, chiar n-o să aveţi probleme. Pe lângă multele rasteluri din oraş, fiecare supermarket, bancă ş.a.m.d. are propriul loc pentru biciclete. Majoritatea locurilor de cazare au şi parcare de biciclete. Dacă n-o vedeţi, întrebaţi de ea… S-ar putea să fie undeva, ascunsă de priviri indiscrete, în curtea interioară.

Pentru a vizita partea aglomerată a Centrului Istoric, desigur că bicicleta nu e recomandată, având în vedere aglomeraţia şi mai ales multele zone destinate doar pietonilor. Şi aveţi grijă că intrarea cu bicicleta într-o zonă pietonală vă poate aduce o amendă consistentă, iar argumente de genul „n-am ştiut” nu funcţionează. Cu atât mai puţin o să funcţioneze acelaşi argument la trecerea pe roşu la semafor (cel pentru biciclişti), neres­pectarea indicatoarelor, mersul fără lumini pe timp de noapte sau ieşirea de pe pistele speciale.

Odată ajunşi dincolo de faimosul „Canal Ring” – cele patru canale în semicerc, pe care, evident, nu trebuie să le rataţi – dincolo de „Red Light District”, de parcul în care se află Rijksmusem şi Van Gogh Museum – veţi avea probabil impresia că aţi intrat într-o altă lume. Aglomeraţia şi forfota oraşului par dintr-o dată foarte departe.

Vă recomand două destinaţii. Prima este partea de nord a oraşului. Ca să ajungeţi acolo, luaţi feribotul din spatele gării centrale. E gratuit. Evident, nu uitaţi bicicleta. De altfel, sunt foarte puţini oameni care nu au bicicletă pe acest vapor, fiind o zonă în care nu ajunge nici tramvaiul, nici metroul, iar autobuzele sunt destul de rare. Mai departe, pedalaţi în voie. Veţi des­coperi parcuri deloc aglomerate, zeci de ambarcaţiuni interesante şi vă veţi putea uita în voie în casele oamenilor. Doar de asta au olandezii ferestre mari, fără perdele, nu? Iar case dintr-acestea, tipice, nu veţi găsi prea multe în centrul Amsterdamului. A doua recomandare este o vizită în Amsterdamse Bos (Pădurea Amsterdam), un parc cu o suprafaţă de 1.000 de hectare, creat în anii ‘30, dintr-o zonă mlăştinoasă. Are facilităţi pentru toate sporturile, inclusiv un canal pentru caiac-canoe. Ba e acolo şi un munte artificial cu pârtie pentru sporturi de iarnă. E plasat în apropierea aeroportului Schiphol, dar (ca să vă faceţi o idee despre cât de mare e) zgomotul avioanelor se aude doar dintr-o parte a parcului. E în Amsterdamse Bos şi un teatru în aer liber, în care uneori actorii întrerup spectacolul pentru câteva secunde până la trecerea avionului. E şi un loc perfect pentru amatorii de „plane spotting”, maşinile zburătoare trecând uneori la o înălţime foarte mică deasupra parcului.

Cele mai citite

Ce este Cloud Computing și care sunt avantajele acestei tehnologii?

Te-ai întrebat vreodată cum reușesc marile companii să gestioneze volume imense de date, să scaleze rapid infrastructura IT și să ofere servicii personalizate fără...

Noua Comisie Europeană va fi votată în curând de Parlamentul European

Discuţiile între dreapta, centru şi social-democraţi "avansează" în Parlamentul European în vederea unui acord pentru aprobarea noii Comisii Europene, au declarat surse parlamentare pentru...

Google Gemini introduce funcția de „memorie” pentru utilizatori selectați

Chatbot-ul Google Gemini a fost actualizat cu o funcție de „memorie”, care îi permite să rețină informații despre utilizatori, cum ar fi preferințele culinare...
Ultima oră
Pe aceeași temă