5.5 C
București
miercuri, 29 ianuarie 2025
AcasăInvestigații România LiberăPrimele semne ale crizei: muncitori trimisi in somaj tehnic

Primele semne ale crizei: muncitori trimisi in somaj tehnic

» Declinul din sectorul productiei auto, varful de lance al crizei mondiale in industrie,  incepe sa afecteze si producatorii de subansambluri si componente din Romania, concentrati in Transilvania. Deocamdata, acestia incearca sa evite concedierile si apeleaza la solutii de compromis, cum ar fi reducerea programului de lucru sau trimiterea angajatilor in concediu de odihna.

» Nici industria siderurgica, furnizor de baza pentru sectorul auto, nu pare sa se simta foarte bine. Diviziile ArcelorMittal din Romania incep sa reduca productia
si sa trimita angajati acasa.

Primele efecte nefaste ale crizei economice mondiale se resimt deja in mai multe unitati industriale romanesti. Managementul acestor companii a evitat sa vorbeasca despre efectele imediate ale crizei asupra uzinelor lor. Liderii de sindicat, reprezentanti ai lucratorilor direct afectati de restructurarile generate de criza, nu s-au sfiit insa sa prezinte masurile severe care se pregatesc in mai multe companii si negocierile aprige purtate pentru a amana eventualele concedieri colective.
Astfel, mai multe firme din judetul Arad care produc componente mecanice si electrice pentru BMW, Ford, Opel, Mercedes au trecut la reducerea programului de lucru si se pregatesc de somaj tehnic.

 

"Primele probleme in fabrica au aparut in urma cu o luna de zile si, dupa lungi insistente, s-a redus programul de munca la sectiile unde a scazut numarul comenzilor", a spus Lucian Lengyel, liderul sindical de la Takata Petri, producator de volane si centuri de siguranta, cu aproape 3.600 de salariati. Intre timp, situatia s-a inrautatit. "Saptamana trecuta, in Spania, Nissan a disponibilizat 1.600 de persoane. In Anglia, la fel. In Germania s-au inchis un Opel, un Mercedes, un Ford. Acum, in Belgia avem confirmarea ca s-a inchis o fabrica de autoturisme Opel", a mai spus Lengyel. Sindicalistii spun ca in ultimele saptamani clientii trimit mereu scrisori, isi cer scuze, invoca criza si reduc comenzile. Potrivit liderilor sindicali, boardul firmei, aflat in Germania, a dorit concedieri si la Arad, in prima faza fiind vorba de circa 500 de persoane.

 

Liderul sindical sustine ca, in urma negocierilor, s-a gasit o solutie de compromis: ramane toata lumea, dar daca nu exista comenzi vor sta in somaj tehnic, cu 75% din salariul de baza. "Oamenii au inteles situatia asta pacatoasa", a incheiat Lengyel, care a mai aratat ca situatia angajatilor poate deveni extrem de dificila. Astfel, avand salarii mai mari si incredere in siguranta firmei si a locului de munca, majoritatea au doua-trei credite bancare.
In timp ce la Takata s-a acceptat somajul tehnic, surse sindicale sustin ca la vecinii de la Leoni, producator de componente electrice, cu aproape 2.700 de angajati, se pregatesc preavizele pentru concedieri. Managementul fabricii a refuzat sa comenteze informatia. Sindicalistii sustin ca o situatie identica este si la Delphi Packard Ineu. Ionel Rusu, liderul Confederatiei Sindicatelor Democratice din Romania – filiala Arad, a afirmat ca s-a facut tot ce s-a putut pentru salvarea oamenilor de la concediere. "In momente rele, sansa noastra a fost ca forta de munca in Romania este mai slab platita decat in strainatate. Muncim bine, competitiv, dar pe bani mai putini", a spus Rusu.

In doar 30 de zile, situatia pe piata de munca din Arad s-a schimbat fundamental. Daca pana in urma cu o luna era imposibil sa gasesti forta de munca calificata, firmele aducand muncitori din Ungaria, acum acestea se pregatesc de concedieri.

Concediu prelungit si saptamana de lucru de patru zile
In Alba, primul semn de criza pare sa vina dinspre fabrica Star Transmission din Cugir, care are actionar majoritar compania germana Daimler AG, producatorul autoturismelor Mercedes. Astfel, programul de lucru al angajatilor fabricii din Cugir va fi redus la patru zile pe saptamana. De asemenea, conducerea societatii a luat decizia ca, incepand cu data de 7 decembrie 2008, toti cei aproximativ 450 de salariati sa beneficieze de un concediu de trei saptamani. Reprezentantii Star Transmission SRL sustin ca deciziile nu au legatura cu criza de pe piata auto internationala si sunt doar o aliniere la programul de lucru existent si in celelalte fabrici detinute de Daimler AG in Germania si in alte tari ale lumii, precum si la programul de iarna.

Star Transmission Cugir produce roti dintate, arbori, alte componente pentru motoare, cutii de viteza si casete de directie, utilizate in special pentru productia autoturismului Mercedes Benz A-Klasse. Societatea din Cugir a fost infiintata in 2001, printr-un jointventure intre Daimler AG si Compania Nationala Romarm SA, prin filiala SC Uzina Mecanica Cugir SA. Daimler AG detine 56% din capitalul social al SC Star Transmission SRL, iar compania Romarm – restul de 44%. Aportul Daimler AG la noua societate a fost un capital de aproximativ 5 milioane euro, in timp ce valoarea aportului Romarm a fost de aproximativ 4 milioane euro. Din 2001, activitatea societatii s-a dezvoltat foarte mult, Star Transmission fiind in prezent cel mai important angajator din Cugir.

La Caransebes, fabrica de cabluri si conductori pentru industria auto detinuta de Alcoa Fujikura si-a redus productia, conducerea societatii accepta concedii fara plata si, in mod neoficial, se vorbeste despre oprirea activitatii pentru o anumita perioada de timp. Compania asigura slujbe pentru aproape 2.500 de angajati, dintre care peste 80% sunt femei.

» Unitati inchise
Recent, compania Daimler AG a anuntat intreruperea temporara a productiei la cea mai mare uzina din Germania, cea de Sindelfingen, precum si posibilitatea de a face acelasi lucru si la alte fabrici pe care le detine in diferite zone ale lumii, in primul rand din America de Nord. De asemenea,  un alt mare producator german de automobile, Opel, a inchis temporar fabricile de Bochum si Eisenach, trimitand in somaj tehnic aproape 7.000 de angajati.

Suedezii de la Volvo au anuntat si ei ca vor renunta la serviciile a circa 3.000 de angajati. De asemenea, divizia din Ungaria a producatorului german Audi vrea sa disponibilizeze 20% din angajatii temporari. Tot in Ungaria, o unitate a General Motors PowerTrain a anuntat ca va suspenda productia de motoare. Fiat a inchis, la randul sau, mai multe fabrici. De asemenea, Nissan a stopat activitatea unei uzine pe care o are in Spania.

» Tinta revizuita
Analistii estimeaza ca Daimler, PSA Peugeot Citroen, Renault si Fiat vor abandona in aceasta saptamana obiectivele financiare si de vanzari pentru 2008 si 2009, din cauza scaderii cererii si cresterii costurilor din industrie, a anuntat Reuters, citat de Mediafax. Cei patru constructori vor publica joi si vineri rezultatele trimestriale si au refuzat orice comentarii cu privire la perspective si estimari, pana la prezentarea rapoartelor. "Obiectivele companiilor sunt depasite", a aratat banca elvetiana Credit Suisse intr-un raport. Astfel, Daimler, Peugeot-Citroen, Renault si Fiat vor prezenta estimari o data cu publicarea rezultatelor in aceasta saptamana.

Potrivit analizei, criza financiara globala a redus puternic cererea pe piata auto si a inghetat pietele creditelor, afectand capacitatea companiilor auto de a-si finanta operatiunile. Totodata, restrangerea conditiilor de creditare a contribuit la declinul vanzarilor, deoarece clientii nu au mai beneficiat de acces rapid si inlesnit la imprumuturi.

» Victima indirecta
Furnizor important pentru industria auto, sectorul siderurgic resimte si el primele simptome ale crizei. Astfel, sindicalistii de pe platforma siderurgica ArcelorMittal Galati au cerut administratiei sa infiinteze o celula de criza, constituita si din reprezentanti ai sindicatelor, care sa decida asupra masurilor impuse in contextul crizei otelului. Astfel, din cauza lipsei de disponibilitate a bancilor, clientii traditionali ai companiei ArcelorMittal nu mai fac la fel de multe comenzi ca inainte, motiv pentru care compania gandeste un plan de masuri privind reducerea productiei pe cel putin sase luni.

Pentru ArcelorMittal Galati, masurile se refera la inchiderea furnalului nr. 5, reparatiile capitale programate pentru primavara anului 2009, urmand sa se desfasoare in 2008, dupa ce furnalul nr. 2 a fost deja inchis.
Totodata, productia la laminoare se va ajusta in functie de cereri, iar perioadele in care se va opri activitatea vor fi folosite pentru reparatii. La fel se va actiona si in privinta activitatii la Otelaria nr. 3. In plus, din cauza reducerii productiei de otel, salariatii nu vor mai primi la sfarsitul anului bonusul de 2%, prevazut prin CCM in cazul indeplinirii business-planului.
La Iasi, conducerea ArcelorMittal Tubular Products, o alta divizie a grupului, a decis sa reduca productia, iar 40-50% din salariati sa fie trimisi, prin rotatie, acasa cu 75% din salariu. "Am avut la sfarsitul saptamanii trecute o discutie cu reprezentantii conducerii. Ni s-a transmis ca, incepand din aceasta saptamana, va fi redusa productia in mai toate sectiile, din cauza lipsei de comenzi la nivel mondial.

In consecinta, aproximativ 40-50% din salariati vor fi trimisi acasa, prin rotatie, si vor beneficia doar de 75% din salariu", a declarat Constantin Rotaru, presedintele Sindicatului "Virgil Sahleanu". Potrivit acestuia, cel mai probabil situatia se va prelungi pana la sfarsitul anului. Conducerea societatii nu a dorit sa dea absolut nici un detaliu cu privire la masurile luate.

Cele mai citite

Emmanuel Macron „o mută” pe Mona Lisa într-o cameră „specială” de la Muzeul Luvru

Mona Lisa, cel mai faimos tablou din lume, va avea propria sa cameră la Muzeul Luvru, după renovările care vor avea loc în clădirea...

Cel puțin 14 răniți într-un atac israelian în sudul Libanului

Cel puțin 14 persoane au fost rănite marți într-un atac israelian în sudul Libanului, în pofida încetării focului în vigoare de la sfârșitul lunii...

Emmanuel Macron „o mută” pe Mona Lisa într-o cameră „specială” de la Muzeul Luvru

Mona Lisa, cel mai faimos tablou din lume, va avea propria sa cameră la Muzeul Luvru, după renovările care vor avea loc în clădirea...
Ultima oră
Pe aceeași temă