Der Spiegel: Comportament bizar la referendumul pentru sporirea puterilor lui Erdogan. Turcii din Germania au susținut dictatura liderului de la Ankara, ca să se răzbune

de Roxana Petre , 20 aprilie 2017 - stire actualizata la ora 11:38, 20 aprilie 2017
Der Spiegel: Comportament bizar la referendumul pentru sporirea puterilor lui Erdogan. Turcii din Germania au susținut dictatura liderului de la Ankara, ca să se răzbune

O majoritate definită a cetățenilor turci din Germania au votat în favoarea extinderii puterilor președintelui Recep Tayyip Erdogan, mulți dintre ei dintr-o apatie față de această țară. Tendința alegătorilor din diaspora scoate în evidență drumul pe care imigranții turci îl mai au de parcurs până când vor putea fi integrați în sânul societății adoptive, comentează jurnalistul Der Spiegel Hasnain Kazim, în ediția online.

Jurnalistul argumentează că preferința alegătorilor sugerează un eșec al Germaniei de a integra imigranții.

„Oricât de dureros ar fi să scriu asta, consider că nu se poate ca o persoană să susțină sistemul autocrat, pedeapsa capitală, arestara jurnaliștilor și a opoziției politice, iar apoi să se plângă că nu este acceptată în Germania ca și cum ar fi cetățean german. Este inacceptabil. Arată că, în Germania, procesul de integrare a eșuat - nu trebuie învinuiți doar germanii pentru asta”, susține jurnalistul.

Potrivit sursei citate, o majoritate bine definită a cetățenilor turci care locuuiesc în Germania au răspuns favorabil pentru instituirea sistemului prezidențial autocrat. În Turcia, rezultatul a fost atât de strâns încât este posibl ca voturile cetățenilor turci care locuiesc în afara granițelor țării să fi fost decisiv. 

„Deși acești oameni trăiesc în democrații, în libertate și siguranță, au votat pentru eliminarea democrației în Turcia”, remarcă jurnalistul, precizând că numeroși cetățeni germani de origine turcă l-au acuzat că „ar încerca să mulțumească germanii”, întrucât l-a criticat pe Erdogan.

„Primesc sute de emailuri de acest fel acum. Ei par să nu realizeze că sunt cetățean german. Ei caută să îmi neg identitatea ca cetățean german, în același mod în car partidul antiimigrație Alternativa pentru Germania (AfD) și alți extremiști de dreapta o fac. Făcând asta, ei scot în evidență cea mai mare problemă pe care o au: deși doresc să fie văzuți atât ca cetățeni germani, cât și turci, nu s-au simțit niciodată cu adevărat germani și nici nu au încercat să își revendice acest drept. Acești oameni nu au încercat să lupte împotriva celor care i-au calificat drept <<lucrători temporari>> sau <<imigranți care ar trebui să se întoarcă de unde au venit>>. Tocmai acelor persoane ar trebui să li se răspundă, cu încredere: <<Și noi suntem cetățeni germani, aceasta este societatea noastră, pentru că ne place Germania, chiar dacă nu este perfectă. Sunt multe de criticat la acest stat și facem și ne ocupăm și de acest aspect, dar apreciem democrația și faptul că avem posibilitatea să o criticăm, fără să fim aruncați în închisoare>>”, susține jurnalistul.


Citește și:  FOTO. Turcia, tot mai divizată după victoria lui Erdogan la referendum. Presa avertizează: Președintele ar trebui să fie îngrijorat de cele 24 milioane de voturi împotriva modificării Constituției 

Președintele turc Recep Tayyip Erdogan și-a asumat victoria la referendumul de duminică, privind extinderea atribuțiilor sale prezidențiale, respingând toate reclamațiile partidelor de opoziție, care au contestat rezultatul votului. Pe de o parte, liderul de la Ankara și suporterii săi susțin că schimbările constituționale sunt necesare pentru a asigura stabilitatea, pe de altă parte, oponenții denunță amendamentele ca pe un pas spre o eră a autocrației, notează The Times.

Un vot în favoarea autocrației

El continuă afirmând că, în loc să adopte o astfel de atitudine, cetățenii turci din Germania au votat pentru instituirea autocrației în Turcia.

„Imaginați-vă: orașele Istanbul, Ankara și Izmir au votat <<nu>> la referendum, da Berlin, Hamburg și Munchen - de fapt, toate cele 13 orașe germane unde s-au înregistrat cetățeni turci cu drept de vot - au votat <<da>>. Mulți mi-au spus că ales să voteze în favoarea instituirii sistemului prezidențial pentru că simt că au fost tratați rău în Germania și că au decis să răspundă favorabil propunerii lui Recep Tayyip Erdogan privind schimbarea constituției, pentru că știu cât de critică este majoritatea germanilor în ceea ce îl privește pe președintele turc”, explică Hasnain Kazim. 

În opinia sa, argumentele votanților ar trebui să atragă atenția, pentru că scoate în evidență lipsa unei culturi cu adevărat deschise față de imigranți, în Germania. 
„A contribuit la situația în care oamenii, care și-au petrecut întreaga viață în Germania, care au s-au născut acolo, încă se simt ca și cum ar fi străini. Această situație ar trebui să ne facă să căutăm noi măsuri prin care să integrăm oamenii”, remarcă jurnalistul Der Spiegel.

Cursa spre răzbunare

Decizia cetățenilor germani de origine turcă de a vota în favoarea modificării Constituției, astfel încât să extindă atribuțiile prezidențiale, reprezintă o metodă de răzbunare pentru modul în care sunt tratați.

Cu toate acestea, votanții n-au făcut altceva decât să își facă un rău, pentru că vor fi nevoiți să își justifice preferințele politice. Totodată, cei care au votat „nu” vor fi supuși unei presiuni, întrucât vor fi nevoiți să se apere. 

„Cum se poate ca membri unei societăți democratice din care își doresc să facă parte pot critica extremiștii de dreapta și, în același timp, să susțină instituirea unui islamist autocrat, trădând poporul turc? Răspunsul rămâne un mister. Însă alegătorii care au votat <<da>> vor trebui, în cele din urmă, să ofere un răspuns”, conchide el.


Citește și:  Turcia, cu Erdogan -înainte! Până în 2029! Prima acțiune a „președinției consolidate“ va fi reintroducerea pedepsei cu moartea 

Conform rezultatelor finale ale referendumului constituţional desfăşurat duminică, cetăţenii turci s-au pronunţat la limită în favoarea instituirii unui sistem prezidenţial, ceea ce îi va oferi prerogative sporite preşedintelui Recep Tayyip Erdogan.

Duminică, în Turcia a avut loc un referendum privind modificarea Constituției, astfel încât să fie extinse atribuțiile prezidențiale. Într-o analiză The Times, se precizează că victoria lui Erdogan marchează o transformare în politica turcă, prin care sistemul parlamentar actual  este înlocuit de un sistem dominat de o președinție puternică. Potrivit rezultatelor preliminare, o mică majoritate a votanților turci au aprobat 18 amendamente constituționale prin care este limitată abilitatea Parlamentului de  a veghea asupra Executivului, se desființează funcția de premier și sunt extinse puterile prezidențiale asupra numirii judecătorilor.  În timp ce Erdogan și suporterii săi motivează modificările constituționale ca pe o măsură necesară pentru a asigura stabilitatea în Turcia, oponenții săi denunță amendamentele ca reprezentând un pas spre instituirea autocrației.

24 de milioane și-au exprimat opțiunea împotriva modificării Constituției, în timp ce 25 de milione au votat în favoarea extinderii atribuțiilor prezidențiale.

 

Comentarii

  • Roman

    20 aprilie 2017 9:21

    Daca turcii din Germania s-ar simti intr-adevar liber, ar fi votat nu in proportie de peste 63, ci, cred ca, peste 95. Si nu ca ei ar fi de acord c-un autocrat, ci fiindca 1 ce-i ce-l invata democratia sunt nazisti si astazi, si eu o spun dupa o experienta de peste 23 ani de trait acolo si 2 acest autocrat este unul din cei foarte putini, care-i poate oferi parole nazismului german de fapt numai un autocrat ca Putin sau Trump o poate face Articolul l-a scris un lacheu turc, bine platit. Iar nazistii, in frunte cu Merkel, nu sunt de fapt impotriva sistemului prezidential, care-i de fapt identic cu cel american, cum bine a remarcat si Laur 22 ci impotriva omului, Erdogan In timp ce toti ceilalti "mai mari ai Europei" stau la c...l lui Merkel, ea este aceea care trebuie sa-l linga-n c...r pe Erdogan, din cauza refugiatilor.Iar cauza majora a acetui flux de refugiati este tot Merkel Co. Germania i-a adus pe acesti turci in anii saizeci, ca servitori, sa faca munca de jos, pe care boierii de nemti nu voiau s-o faca nimeni nu i-a intrebat daca cineva stie macar sa scrie sau sa citeasca, ca sa nu mai vorbim de alte aspecte. La inceputul anilor saptezici, cind a aparut prima criza economica, situatia s-a schimbat radical si de tunci merge din ce in ce mai rau. Primii care-si pierd locul de munca in Germania, indifferent de calificare sunt strainii, care sunt nevoiti ulterior sa traiasca din ajutor de somaj sau social si sunt un ghimpe in ochii celorlalti nazisti. Iar acum sunt oameni din a 3-a sau a 4-a generatie, nascuti si crescuti in Germania, dar care tot turci sunt considerati, si simt zi de zi discriminarea la care sunt supusi. Cam la fel, chiar mai rau, se prezinta situatia in Franta unde traiesc musulmani proveniti in primul rind din tarile Magrebului mai ales Algeria care sunt nepotii si stranepotii celor care cindva au fost lacheii colonialistilor francezi.

    raspunde comentariului
  • Laur22

    19 aprilie 2017 19:35

    Mai a ***** ranza-n ei Sunt germani intergratzi numai daca sunt de acord cu un regim perlamentar cu deep state in Turcia Daca sunt pentru in regim prezidentzial asa pe model USA si tot ca in USA cu pedepsa capitala exact asa ca in USA gata raus afara cu ei din Germania. O hohohohohoho.Daca vor sa se razbune pe oligarhia deep state din Turcaia judecator, ofitzeri de armata, ofitzeri de servicii secrete tot asa dupa cum americanii au vrut sa se razbune pe deep state DE LA EI DE ACASA si l-au votat pe Trump gata gata gata nu mai au loc din cauza asta americanii loc in NATO deoarece " nu mai sunt integrattzi in valorile democaratice" si afara cu turcii din Germania, nu asa ?A wow .Nu ca mi-ar placea Erdogan ori Trump da ei sunt reziltatul firesc a jemafishismului celorlatzi de a ne se interesa de ce statul merge doar in folosul lor si in ne-folosul celorlatzi care se simt lasatzi pe dinafara.Nasol nasol nasol mai "iluminatzilor" decat sa va tot datzi cu curu de pamant mai bine cine stie poate ca ar trebui sa invatzatzi ca pentru ca sa castigatzi si voi alegerile ar fi cazul sl ca asemeni lue Erdogan sa fitzi de folos la multa lume.Trump pare-se ca a prins ideea si a promis ca o sa le fie de folos americanilor, nu ca o sa reuseasca, da macar a promis ca o sa incerce.O sa incerce si altceva decat au incercat pama acuma toata gasca de "analisti" si "oameni de bine" adance patrunshi de "spirutul democratzie" .

    raspunde comentariului
    • Vezi ca modelul Turciei nu are legatura cu modelul US.Pori sa folosesti net-ul pt.info.nu doar pt. a scrie aiureli.

      20 aprilie 2017 6:25

      .

      raspunde comentariului
  • Laur22

    19 aprilie 2017 19:35

    Mai a ***** ranza-n ei Sunt germani intergratzi numai daca sunt de acord cu un regim perlamentar cu deep state in Turcia Daca sunt pentru in regim prezidentzial asa pe model USA si tot ca in USA cu pedepsa capitala exact asa ca in USA gata raus afara cu ei din Germania. O hohohohohoho.Daca vor sa se razbune pe oligarhia deep state din Turcaia judecator, ofitzeri de armata, ofitzeri de servicii secrete tot asa dupa cum americanii au vrut sa se razbune pe deep state DE LA EI DE ACASA si l-au votat pe Trump gata gata gata nu mai au loc din cauza asta americanii loc in NATO deoarece " nu mai sunt integrattzi in valorile democaratice" si afara cu turcii din Germania, nu asa ?A wow .Nu ca mi-ar placea Erdogan ori Trump da ei sunt reziltatul firesc a jemafishismului celorlatzi de a ne se interesa de ce statul merge doar in folosul lor si in ne-folosul celorlatzi care se simt lasatzi pe dinafara.Nasol nasol nasol mai "iluminatzilor" decat sa va tot datzi cu curu de pamant mai bine cine stie poate ca ar trebui sa invatzatzi ca pentru ca sa castigatzi si voi alegerile ar fi cazul sl ca asemeni lue Erdogan sa fitzi de folos la multa lume.Trump pare-se ca a prins ideea si a promis ca o sa le fie de folos americanilor, nu ca o sa reuseasca, da macar a promis ca o sa incerce.O sa incerce si altceva decat au incercat pama acuma toata gasca de "analisti" si "oameni de bine" adance patrunshi de "spirutul democratzie" .

    raspunde comentariului
  • Kuminecăcăturile Gemene

    19 aprilie 2017 19:26

    S-au răzbunat pe dicktatura democrăcănată promovată cu atâta vaselină?!

    raspunde comentariului
  • Goi

    19 aprilie 2017 16:07

    Turcii carora nu le convine cum sunt tratati in Germania, Belgia, Franta si in alte locuri in care s-au aciuat, n-au decat sa se repatrieze. Daca le este atat de draga politica lui Erdogan, sa se intoarca in pasalacul lui.

    raspunde comentariului
  • BABAMERKEL- CARE A DISTRUS EUROPA / EXITURILE/ CARE VOR URMA COPULATIEI CU ERDOGAN - CARE A ATACAT EUROPA CU MOHAMEDANI TRANSFUGI !

    19 aprilie 2017 12:39

    Ce???? cred nemtii ca sunte toti timpiti - nu vedem opera nemtilor in Europa dupa unirea Germaniei . Euro pentru exportul nemtesc . politica externa a europei dictata de la Berlin ! Turcul erdogan luat in pat de babamerkel. pentru ce risca nemtii europa numai sa se iubeasca cu turcul ? DE CE A MERS BABAMERKEL LA ERDOGAN SINGURA - SINGURICA - CA VREA MUSCHII EI !! !! NU MAI URLATI NEMTILOR PE TEME-MOHAMEDANE CARE LE CUNOSTEAU TOTI IN EUROPA . VEZI FRANTA ! NEMTII SUNT VINOVATI CA ENGLEZII AU PARASIT EUROPA - CU BERTLINUL SI BABAMERKEL COMPLEXATA DE BIBLIE SI ISTORIA LOR ANTISEMITA - ACUM TOTAL PE CEA LALTA PARTE ! POLITICA NEMTIOR VA DISTRUGE EUROPA - ASTA ESTE ABSOLUT CLAR ! DICTATE DE LA BERLIN DUPA BIBLIE CA ALTCEVA NU STIU NEMTII .... SI FRANTA VA ALEGE PE LE PEN ! BRAVO VOUA NEMTILOR - DISTRUGETI TOT !

    raspunde comentariului
  • ESTE CULTURA TURCILOR CARE NU SE POTRIVESTE CU EUROPA ! ! ! SUNT MOHAMEDANI SI FAC TOTUL SA FIE SI MAI PUTERNIC MOHAMEDANI ! ! !

    19 aprilie 2017 12:17

    Deci chiar nascuti in Germania sa marite o Aise cu un neamt nu o fac - mai bine o omoara decit sa o stie in alta cultura decit cea mohamedana si razbunare totala pe cei care indraznesc sa se pronunte si sa se simta acasa in alta cultura decit cea turceasca ! Adevarat este ca toti au fel si fel de " invirteli" comerciale care nu sunt legale - ca sa plateasca impozite - ci totul se face la negru si toate sarlataniile posibile - chiar daca folosesc rudele si mohamedanii lor ca mina de lucru - unde sunt extrem de prost platiti . Si mai au aproape toti aranjamente de familie "de CLAN" unde nimeni nu are acces si mai nemtii , care nu inteleg mai nimic si sunt numai spectatori la ce face turcul - legal sau ilegal . Este o societate inchisa fara transparenta si la INTEGRARE ..... SA SE INTEGREZE NEMTII ! !! !! ! ! ! NU VREM MOHAMEDANI IN EUROPA - NU VREM MOHAMEDANI IN ROMANIA

    raspunde comentariului
  • katze

    19 aprilie 2017 11:40

    Turcii din Germania sunt tratati rau? Mai sa fie! Popor mai tolerant ca germanii nu exista! Toate minoritatile,toti emigrantii au aceleasi drepturi. Cei care se simt marginalizati sau cu spun ei" oameni de a doua clasa",se simt asa cum sunt defapt,pentru ca nu se pot integra in societate,au probleme in a invata limba,in a gasi un loc de munca si asta se datoreaza si religiei pe care o au,cine angajeaza o vanzatoare cu cap acoperit? Mai mult de jumatate din populatia turca din Germania traieste din ajutor social,dar au doua cetatenii. Toti care-si doresc dictatura,sa ia calea patriei mame.N-au ce cauta in Europa!!!

    raspunde comentariului
    • Roman

      19 aprilie 2017 17:02

      Mai sa fie, tu citi ani ai trait in Germania mai Katze ca dai cu preduputul?

      raspunde comentariului
    • Mihai_Canada

      19 aprilie 2017 14:26

      Corect ! Încâ o datâ s-a dovedit câ musulmanii nu stiu ce-i aia democratie si câ nu se integreazâ în nici o societate crestinâ. Dacâ au votat Erdogan, sâ se ducâ la tâtucul lor în turcia si sâ ne lase în pace. Dar cum sâ lase ei pomenile sociale din Occident ?

      raspunde comentariului
  • dorinteodor

    19 aprilie 2017 11:18

    turcii din germania sint pragmatici. daca votau contra lui erdogan, ar fi avut mari probleme cind vor reveni in turcia. sint la fel de erdoganisti cum au fost prea multele milioane de romani membri ai partidului comunist si care erau comunisti doar in declaratii publice. ziaristul acesta turc nu pricepe nimic din moment ce incearca sa analizeze logic ceea ce nu se bazeaza pe logica ci pe considerente pragmatice, practice. nimic nou sub soare si aici....

    raspunde comentariului
    • @dorinteodor

      19 aprilie 2017 18:18

      Ce spui tu nu are logica.Atunci cei din Turcia care au votat impotriva cum vor fi tratati?Si de unde se stie cine si cum a votat?

      raspunde comentariului

Ultima ora

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Urmareste-ne pe Facebook

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design