12.5 C
București
joi, 21 octombrie 2021

CULISE. În timp ce condamnatul Liviu Dragnea salva țara de Soros, doi strategi din Israel l-au ajutat decisiv să câștige alegerile. Campania PSD a fost dirijată de doi sfătuitori israelieni de taină plătiți cu sute de mii de euro

Doi consultanți politici israelieni, Moshe Klughaft şi Sefi Shaked, au fost autorii sloganului „Îndrăznește să crezi în România” și au ajutat formațiunea lui Dragnea să câștige alegerile.


Citește și: EXCLUSIV. Dovada că Poliția face jocul lui Victor Ponta. Cum sunt hărțuiți martorii din dosarul Turceni-Rovinari



Pentru una din campaniile desfășurate în Israel, în 2015, Klughaft a fost plătit cu 315.000 de dolari. Potrivit ziarului Jerusalem Post, cei doi consultanți israelieni au schimbat imaginea PSD, pe care au întinerit-o, au făcut-o mai patriotică. Klughaft şi Shaked au utilizat mesaje folosite de obicei de partide de dreapta pentru a-şi îmbunătăţi imaginea în rândul alegătorilor de centru-stânga, arată publicația isrealiană. Ei au folosit tineri, pe care i-au pus să trimită înregistrări video în care spun că cred în România. Într-un mesaj publicitar, mai mulţi tineri sunt  supuşi unui test cu detectorul de minciuni, întrebarea fiind: „Crezi în România?”. Ei au creat şi spoturi negative, în care alte partide sunt acuzate că nu cred în viitorul ţării.

În alte spoturi apar bătrâni care îi îndeamnă pe tineri să voteze pentru viitorul ţării, un cetăţean care filmează cu o cameră ascunsă interacţiunea cu birocraţia în timp ce încearcă să obţină permisul auto, europeni care spun în şapte limbi că vor ca partidul să învingă şi reacţia unor cetăţeni care primesc carnete cu realizările Guvernului dar care se dovedesc goale.

Asemenea spoturi sunt diferite de cele din campaniile anterioare, în care apăreau ”nişte capete care vorbeau din cravate”, conchide ziarul.

Tariful lui Klughaft: 315.000 USD

Moshe  Klughaft a lucrat, în 2015, pentru formațiunea Căminul Evreiesc, un partid naționalist ortodox, și potrivit Haaretz, el a fost plătit cu 1,2 milioane de șekeli, echivalentul a 315.000 USD. Haaretz a apreciat însă că rezultatele Căminului Evreiesc au fost slabe. Shaked a lucrat în campaniile premierului israelian Benjamin Netanyahu şi preşedintelui Shas (sefarzi ultraordocşi) Arye Deri. El este căsătorit cu Raluca Firănescu, un model de origine română. Sefi Shaked a refuzat – la fel ca și Klughaft – să facă vreun comentariu pentru Jerusalem Post, dar a postat pe pagina sa de Facebook un link către articolul din această publicație. În 2010, Shaked a fost criticat în revista Foreign Policy pentru că a realizat o reclamă „bizară” pentru un lanț israelian de supermarketuri. Reclama parodiază asasinarea, în Dubai, a liderului Hamas Mahmoud Al-Mabhouh. „Este o interpretare ironică a evenimentului” a susținut Sefi Shaked.

Soția lui Moshe Klughaft are pe contul de Facebook o postare din seara alegerilor din România în care exclamă, prezentând un ecran cu un exit-poll: „Ce victorie minunată!”. Ea a postat în ziua alegerilor din România și o fotografie în care Moshe Klughaft apare alături de sigla dintr-un sediu PSD. Ea spune că e ziua alegerilor în România, o zi importantă, după care soțul său, care a lipsit patru luni, nu mai are nicio scuză să nu vină acasă.

Nici un lider din PSD nu a comentat informațiile apărute în presa israeliană.

Tătaru a luat de la PNL 327.000 euro

Consultantul Felix Tătaru a declarat, într-un interviu pentru ziare.com, că a primit 327.000 de la PNL. „Au speculat mulți că m-am îmbogățit. Factura de campanie a fost de 327.000 de euro. Aceasta conține toate costurile de producție audio, video, producție digitală și producție pentru rețele sociale, plus comisionul agenției. A fost unul dintre cele mai mici bugete pe care le-am avut în campaniile electorale”, a spus Tătaru. El a lăudat campania dusă de Facebook de către PSD și a arătat că tocmai campania de a-l asocia pe premierul Cioloș de George Soros a compromis PNL-ul. „Această tactică de a demoniza guvernul tehnocrat pe de o parte și de a-l legă pe Dacian Cioloș de Soros cred că a fost una letală. Sigur, cred că aceste atacuri au fost la limita regulilor morale. S-a sărit calul destul de mult”, a arătat consultantul.

Șeful de campanie al USR, voluntar

Spre deosebire de PSD și PNL, USR susține că șeful de campanie, Matei Păun, nu a fost plătiti de USB sau USR, fiind voluntar. „Matei Paun a activat voluntar și nu urmeazăsă fie remunerate nici pentru campania de la locale, nici pentru cea recent, de la parlamentare. El nu a fost plătit niciodată de către USB sau USR, fapt ce poate fi dovedit prin documentele depuse, conform legii, la AEP”, se arată într-un comunicat al USR. Acest partid a reacționat la acuzația lui Sergiu Moroianu, soțul Clotildei Armand, care a susținut că Păun a fost plătit cu sume consistente. Potrivit comunicatului USR, Clotilde Armand a fost cea care l-a cooptat și propus pe Matei Păun în echipa de campanie, în luna februarie 2016.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ultima oră
Pe aceeași temă