16.3 C
București
miercuri, 1 mai 2024
AcasăSport„Pagubele“ colaterale ale ordonanţei care l-a salvat pe Ponta

„Pagubele“ colaterale ale ordonanţei care l-a salvat pe Ponta

Ordonanța de urgență dată de Ponta pe 29 decembrie și care oferă posibilitatea renunțării unilaterale la titlul de doctor conține și alte prevederi controversate în afara celei referitoare la plagiatul lui Ponta. Iată câteva dintre acestea, semnalate de asociaţii studenţeşti şi universităţi.

Ordonanța de urgență care modifică Legea Educației conține trei articole cu 17 puncte, două, respectiv un punct. Cea mai dezbătută modificare a vizat posibilitatea ca „titularul unui titlu științific să poată solicita Ministerului Educației și Cercetării Științifice renunțarea la titlul în cauză“. S-a spus că prin această modificare premierul Ponta ar putea renunța la titlul de doctor pe care l-a obținut printr-o lucrare declarată plagiat.

Multe școli, puține burse

Modificările se referă în câteva puncte și la învățământul dual, definit ca o formă de organizare a învățământului profesional. Ordonanța a creat confuzie, iar Camera de Comerț Româno-Germană a declarat că vechea  Legea a Educației cuprindea deja prevederi clare pentru organizarea învățământului profesional, iar cele cuprinse în ordonanță sunt superfluee. Ministerul Educației a reacționat cu întârziere, la o săptămână după aceste critici și la două după intrarea ordonanței în vigoare, precizând că noul tip de școală profesională duală începe din clasa a XI-a, spre deosebire de celelalte două forme de școală profesională duală care cuprind clasele IX-XI, respectiv IX-X (prevăzute deja în Legea Educației din 2011). Deputatul liberal Radu Zlati reproșează Guvernului că nu a sprijinit amendamentul PNL prin care se cerea mărirea numărului de burse pentru învățământul profesional în condițiile în care mulți dintre elevii care ar fi urmat aceste cursuri aparțin unor medii vulnerabile economic. „Acest fapt, coroborat cu acela că ministerul de resort nu deține nici un program de finanțare a școlilor și liceelor, astfel încât acestea să fie dotate cu necesarul de echipamente pentru înființarea unor clase profesionale, întreaga greutate fiind lăsată asupra parteneriatelor cu agenții economici, face modificarea legislativă să fie mai mult o figură de stil, la orizontul anului școlar 2015-2016“, spune Zlati.

“Suspiciuni de nepotism“

Mircea Miclea, fost ministru al Educației, mai spune că acest sistem de învățământ profesional dual îi dezavantajează pe elevii din zonele unde industria nu este foarte dezvoltată. Prin însăși definiția sa, sistemul dual obligă un elev să urmeze învățământul de stat, dar numai dacă se găsește o colaborare cu un agent economic care este interesat să îl și califice pe respectivul elev pentru o anumită meserie. Articolul 223 a fost modificat în sensul că „finanțarea suplimentară se alocă prin contractul instituțional, iar finanțarea complementară prevăzută la alin. (6) lit. a) și b) se aprobă de către ministrul educației și Cercetării Științifice“. Finanțarea se făcea, anterior, pe baza numărului de studenți și a excelenței universitare. Acum, după cum se vede, se introduce o notă de relativitate foarte mare prin stipularea că finanțarea complementară se aprobă de ministru. Nu criterii, nu metodologii clare.

„La fiecare 4 ani, Consiliul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior se înnoiește prin scoaterea la concurs, de regulă, a 1/3 din numărul de mandate de membru în Consiliul ARACIS“, este o altă modificare făcută Legii Educației. Potrivit vechilor prevederi legale, schimbarea era mai amplă și afecta 70% dintre membrii Consiliului. Rolul ARACIS este extrem de important, el fiind chemat să evalueze universitățile și programele acestora. Știute fiind suspiciunile de nepotism existente la nivelul mediului universitar, încremenirea membrilor ARACIS (prin schimbarea a maximum o treime din membri) în aceste funcții de evaluare ar putea duce la „constituirea unui grup de interese care să monopolizeze procesul de asigurare a calității“, potrivit aceluiași Mircea Miclea. Modificările aduse la Legea Educației – în special referirea la posibilitatea renunțării la titlul de doctor – au fost dur criticate de către Universitatea București, Universitatea Babeș Bolyai, Universitatea de Vest Timișoara, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România.   

Cele mai citite

Ciocniri violente între poliția georgiană și manifestanți la Tbilisi

Poliţia georgiană a folosit forţa marţi împotriva manifestanţilor de la Tbilisi, unde mii de persoane s-au adunat pentru a treia săptămână ca să protesteze...

Bayern Munchen a făcut egal cu Real Madrid(2-2) în prima manşă a semifinalelor Ligii Campionilor la fotbal

Bayern Munchen a terminat la egalitate cu Real Madrid, 2-2 (0-1), marţi seara, pe Allianz Arena, într-o partidă din prima manşă a semifinalelor Ligii...

Alegerea eficientă a unei pompe de apă: Ghid complet pentru maximizarea performanței

Alegerea corectă a unei pompe de apă este esențială atât pentru eficiența energetică, cât și pentru îndeplinirea eficientă a cerințelor specifice fiecărui proiect. Fie...
Ultima oră
Pe aceeași temă