Ministerul Economiei a publicat, miercuri seară. raportul controalelor făcute de Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), după ce premierul Tudose a solicitat acest lucru în şedinţa de Guvern, potrivit Mediafax. Documentul de 108 pagini prezintă o sinteză a controalelor făcute la unităţile bancare, din 2015 până în prezent.
În perioada 27 noiembrie 2015 – 31 martie 2016, s-a desfăşurat o acţiune tematică de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă, de către societăţile bancare. Au fost încheiate 249 de procese verbale de constatare a contravenţiei, cu amenzi în valoare totală de 1.743.000 lei.
Au fost restituite consumatorilor sume în valoare de 1.097.773,31 lei, 112.161,29 euro, 361.828,78 franci elveţieni şi 361,13 dolari, urmare a acţiunilor ANPC de cercetare a reclamaţiilor. Au fost instrumentate, la nivel naţional, 10.476 de reclamaţii.
În perioada 08 mai 2017 – 16 iunie 2017 s-a desfăşurat o acţiune naţională de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit, cu sau fără ipotecă, de către instituţiile financiar nebancare, încheiate în intervalul 01 februarie 2017 – 05 mai 2017.
În cadrul operaţiunii au fost verificate 40 de instituţii financiare nebancare. Pentru abaterile constatate s-au aplicat sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 337.000 lei şi s-au dispus: măsuri de remediere a deficienţelor constatate în termen de 15, respectiv 30 de zile; măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 15, respectiv 30 de zile; măsuri de încetare a practicilor comerciale incorecte; măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile; măsuri de corectare a oricăror neconformităţi cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile, precum şi măsuri de suspendare a derulării campaniilor publicitare până la intrarea în legalitate.
La nivel naţional au fost instrumentate 6.137 reclamaţii, până în prezent.
La nivelul structurii centrale, au fost încheiate 57 procese verbale de constatare a contravenţiei, cu amenzi în valoare totală de 489.000 lei şi au fost restituite, până în prezent, consumatorilor sume în valoare de 489.155,73 lei, 20.082,93 euro, 13.724,76 franci elveţieni şi 252,23 dolari, urmare a acţiunilor ANPC în cercetare a reclamaţiilor.
În perioada 2016-2017, au fost emise 9 ordine în baza prevederilor Legii nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, respectiv în baza OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori prin care s-a dispus încetarea practicilor comerciale incorecte, respectiv aducerea la conformitate cu prevederile legale a contractelor.
În perioada 2016-2017 ANPC a înaintat în instanţa, în baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, un număr de 46 de acţiuni împotriva instituţiilor de credit. Hotărârea instanţei se va aplică tuturor contractelor de acelaşi tip încheiate de respectivă instituţie de credit.