21 C
București
duminică, 28 aprilie 2024
AcasăSpecialSuper-maşinile anului

Super-maşinile anului

Nu există salon auto fără supermaşini. Nu doar concepte, ci chiar maşini pe care apoi le vedem pe stradă, admirându-le atât formele, cât şi tehnologia extremă. Nici Geneva 2011 nu putea face excepţie.

Criza nu a făcut ravagii printre producătorii de supercaruri, astfel încât anul acesta este generos, cel puţin şase lansări de modele noi având loc la Geneva 2011. Nu avem încă imagini cu Lamborghini Aventador, succesorul de 700 de cai-putere al lui Murcielago, şi nici cu Gumper Tornante, o altă bestie de 700 de cai-putere, cu caroserie italiană şi motor de la Audi. Dar ştim deja destul de multe despre celelalte patru modele pentru a le admira chiar înainte de a fi dezvăluite pe 1 martie anul acesta.

Maserati GranCabrio Sport – 450 cai topless

Unele maşini sunt indecent de frumoase, iar modul în care arată noul Maserati GranCabrio Sport o încadrează în această categorie. Deşi cei 450 de cai-putere par puţini faţă de cavaleria adunată de modelele precedente, iar cele circa 5 secunde necesare unui 0-100 km/h sunt departe de valorile înregistrate de celelalte supercaruri, Maserati GranCabrio Sport compensează prin aerul teribil de masculin pe care îl degajă, cu noua grilă frontală supradimensionată şi cele patru locuri încadrate de o caroserie tratată într-un superb Rosso Trionfale.

Vorbim totuşi despre un cabriolet dotat cu un motor V8 de 4,6 litri capabil să dezvolte 450 CP, un cuplu maxim de 510 Nm şi să atingă 285 km/h, aşa că nu doar silueta voluptuoasă a maşinii ne atrage atenţia: la acea viteză pasagerii nu pot nici măcar îndrăzni să scoată vreun deget în afara habitaclului, pentru că şi-l vor da peste cap într-un zid de aer. Un cabrio extrem aşadar, care însă ar putea sta oricând într-o expoziţie de artă contemporană.

Pagani Huayra – Adio Zonda!

Urmaşul lui Zonda are un nume aproape imposibil de rostit fără a izbucni în râs şi seamănă mai degrabă cu un peşte cu capul zdrobit, însă zâmbetul răutăcios ţi se şterge de pe faţă atunci când citeşti datele tehnice ale maşinii: motor V12 biturbo de 6,0 litri şi 700 CP preluat de la divizia de performanţă AMG a celor de la Mercedes şi un cuplu motor maxim de 1.000 Nm la o greutate de doar 1.350 kg, repartizată perfect pe cele două punţi: (44/56).

Viteza maximă de 370 km/h este doar o parte a poveştii, pentru că Pagani s-a remarcat mai ales prin manevrabilitatea extremă a maşinilor sale, iar Huayra nu face excepţie: este capabilă să gene-reze forţe laterale de 1,5 G! Evident, acceleraţia de la 0-100 km/h ar trebui să ia mai puţin de 2,7 secunde (ca la Zonda), dar vom afla acest amănunt la Geneva. Este însă foarte clar că Pagani intenţionează să rămână în avangarda fabricanţilor de supercaruri, lucru dovedit deja de rezultatele extrem de bune pe circuitele de teste.

Ferrari Four – Break de 660 CP

Shooting brake este o formă de caroserie greu de explicat în cuvinte, care îmbină liniile unui coupé cu spiritul practic al unui break. Declinarea acestui tip de caroserie pe un model Ferrari părea cel puţin improbabilă, totuşi cei de la Maranello au cutezat să facă exact acest lucru, prinşi fiind între promisiunea de a nu face vreodată maşini în patru uşi şi succesul nebun înregistrat deja de modele concurente precum Porsche Panamera.

Ferrari Four nu aduce însă doar un spirit „practice”, cu portbagajul său de 400 de litri şi bancheta spate pliabilă, cât mai ales un tren de rulare cu tracţiune integrală, o noutate absolută pentru un model de serie Ferrari, de unde şi numele Four. Dacă forma caroseriei nu a convins pe toată lumea, iar sistemul 4×4 penalizează maşina la greutate (1.790 kg la gol), în schimb ceea ce se află sub capotă este tipic căluţului cabrat: un V12 de 6,2 litri care dezvoltă 660 CP la 8.000 rpm şi oferă un cuplu maxim de 683 Nm, suficient pentru a prinde suta în 3,7 secunde şi o viteză maximă de 335 km/h.

McLaren MP4-12C – Supercarul britanic

Deşi britanicii au rămas practic fără industrie auto, unele dintre cele mai interesante supermaşini se fabrică- sau se concep-încă acolo. Este şi cazul lui McLaren MP4-12C, poate cea mai puţin frumoasă maşină dintre cele care vin la Geneva. Frumuseţea acestui supercar stă însă în performanţele tehnice: nu doar că oferă 600 CP la 7.000 rpm şi un cuplu de 600 Nm între 3.000 şi 7.000 rpm, dar reuşeşte şi să accelereze de la 0-100 km/h în doar 3,3 secunde (3,1 secunde cu pneuri Corsa), pentru o viteză maximă de 330 km/h!

Fibra de carbon şi aluminiul sunt la ordinea zilei, iar transmisia SSG cu şapte trepte este configurată în mod special pentru a permite schimbarea foarte rapidă a treptelor de viteză. Puterea este trimisă la roţi prin intermediul unui diferenţial deschis, asistat de un sistem care frânează roata aflată la interiorul virajului pentru a mări stabilitatea. Pentru a ne da seama cât de feroce este McLaren MP4-12C, merită menţionat faptul că 200 km/h se ating cu plecare de pe loc în 9,1 secunde (8,9 cu pneurile speciale Corsa), timp în care o maşină cu pretenţii sport abia ajunge la 100 km/h!

Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianuhttp://adrian-mihaltianu
Adrian Mihaltianu, redactor-sef www.drive-test.ro
Cele mai citite

Ciolacu și ceilalți lideri PSD au lansat-o pe Firea spre Primăria Capitalei. Administrația nu trebuie să aibă culoare politică, susține premierul Ciolacu

Senatoarea Gabriela Firea, șefa filialei PSD București, s-a înscris oficial în cursa pentru funcția de primar general al Capitalei, avându-i alături la acest eveniment...

Fosta închisoare de la Râmnicu Sărat devine Memorial dedicat victimelor comunismului. Proiectul fusese lansat acum 11 ani

În incinta fostei închisori de la Râmnicu Sărat vor fi construite, până în anul 2026, Memorialul „Închisoarea Tăcerii” și Centrul Educațional privind Comunismul în...

Aproape 1,8 milioane de români îşi sărbătoresc onomastica de Florii. Cele mai întâlnite prenume

Aproape 1,8 milioane de români îşi sărbătoresc onomastica duminică, de sărbătoarea Floriilor. Potrivit Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul...
Ultima oră
Pe aceeași temă