Potrivit unui studiu realizat de GfK Romania, sistemul de invatamant nemultumeste tot mai multi romani cu varsta peste 15 ani, proportia acestora fiind de 44%. Alti 31% sunt mai degraba neutri si doar 13% sunt multumiti de actualul sistem de educatie din Romania.
Aceeasi atitudine negativa se remarca si intr-o comparatie a sistemului educational actual fata de cel de acum 15 ani. Astfel, 58% din intervievati percep o scadere a calitatii actului educational si doar 19% percep, dimpotriva, o imbunatatire a scolii. Atitudinea critica se remarca indeosebi in randul intervievatilor cu studii superioare. Dintre acestia, 60% se declara nemultumiti fata de scoala de azi, in comparatie cu ce era in urma cu 15 ani, iar 74% considera ca scoala are o calitate mai scazuta decat in trecut.
O parere ceva mai buna despre sistemul educational au intervievatii care acum sunt elevi sau studenti, comparativ cu ceilalti chestionati. Dintre acestia, 24% sunt multumiti de sistem, 47% sunt neutri (nici multumiti, nici nemultumiti), iar 9% nu au nici o opinie. Dintre cei nemultumiti, cei mai critici sunt, categoric, romanii care au facut scoala in perioada 1950-1970, deci au varsta cuprinsa intre 45 si 64 de ani si acum nu au acasa copii de scoala. Concret, 51% din acestia sunt nemultumiti, iar 67% sunt de parere ca scoala roma-neasca are o calitate mai scazuta decat in trecut.
Studiul a inclus si o cercetare pe marginea personalului didactic, iar raspunsurile au fost mai mult decat multumitoare. Astfel, 52% din chestionati considera ca profesorii sunt in general bine pregatiti, iar 49% ii percep pe dascali motivati sa ii ajute pe elevi sa invete. Doar 15% din intervievati nu si-au exprimat nici o opinie clara pe marginea profesorilor. In fine, studiul a inclus si aspecte legate de disciplinele pe care le studiaza elevii. Intr-un top al primelor zece materii considerate de baza, 75% din chestionati au ales pe primele locuri romana, matematica si o limba straina. Urmeaza istoria si geografia, selectate de 66% din chestionati, iar apoi sportul si biologia, nominalizate de 50% din intervievati. Nici calculatorul nu a fost neglijat, utilizarea computerului fiind considerata importanta de 39% din romani.