Inaugurat de Victor Ponta cu o zi înainte de alegerile prezidenţiale, demolat apoi şi reconstruit, pe tronsonul de autostradă Cunţa-Sălişte s-a reluat ieri circulaţia.
Cu 20 de minute înaintea orei anunţate în cursul dimineţii de ieri s-a redeschis sectorul de autostradă Cunţa-Sălişte. Tronsonul a trebuit demolat după prima inaugurare, în noiembrie 2014, pentru că la nici 10 metri sub stratul de asfalt s-au descoperit acumulări de apă. Apoi, CNADNR a luat decizia de a repara în regie proprie bucata de autostradă şi a reziliat contractul cu firma constructoare, fapt ce a fost contestat de reprezentanţii unor asociaţii care monitorizează infrastructura, care susţineau că vor apărea din nou fisuri.
“Este o idee greşită. Proiectul este reluat cu aceleaşi soluţii eronate. Dacă va fi reluat în aceeași stare, atunci în noiembrie autostrada va fi crăpată din nou. Această lucrare va dura 45-60 de zile”, spunea în vară, într-o emisiune televizată, Alexandru Crăciun, fondatorul Asociaţiei Construim România. El a explicat că nu există o greşeală majoră în construcţia respectivului tronson, ci un lanţ de greşeli mici „care duc la o tragedie”.
Începe montarea echipamentelor de monitorizare
Directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cătălin Homor, este însă sigur că lucrarea a fost făcută ca la carte şi, deci, va rezista, fără a apărea probleme de siguranţă.
“Primul obiectiv cu care am pornit la drum a fost calitatea lucrărilor. Dacă lucrările sunt de calitate, apare şi siguranţa. Nu există nici cel mai mic risc ca în zona reparată să apară din nou probleme”, a declarat Homor pentru „România liberă“.
El a explicat că, pe toată durata lucrărilor de reconstrucţie, pe şantier a fost instalat un laborator care a făcut teste la toate etapele intermediare. “Dacă un test nu ieşea în regulă, nu se trecea la etapa următoare. De asemenea, la final au fost făcute teste de portanţă, rugozitate şi planeitate. În plus, am avut şi sprijinul CESTRIN, iar lucrările au fost verificate şi de Inspectoratul de Stat în Construcţii”, a mai spus Homor.
Directorul general al CNAIR a precizat că în cursul acestei săptămâni va începe montarea echipamentelor de monitorizare, pentru a vedea în fiecare zi ce se întâmplă. Cât priveşte evaluarea celorlalte porţiuni ale autostrăzii, el a anunţat că a început o discuţie cu reprezentanţii Băncii Europene de Investiţii (BEI) pentru a încheia un acord-cadru cu cinci operatori europeni importanţi din domeniu, care să facă acest lucru.
HARABABURĂ. O istorie zbuciumată
Lotul trei al Autostrăzii Sibiu-Orăştie (22 km) a fost inaugurat în noiembrie 2014, cu două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidenţiale, de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ioan Rus, şi de fostul premier Victor Ponta, care visa să-i ia locul lui Traian Băsescu la Palatul Cotroceni. Contractul pentru acest tronson fusese semnat în mai 2011, având o valoare de 182,9 milioane de euro. În noiembrie 2015, Ministerul Transporturilor a anunţat că la CNADNR corpul de control al ministrului a identificat o serie de nereguli privind inclusiv proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu, unde o porţiune de 200 metri trebuia demolată şi reconstruită, şi a sesizat organele statului, suspectând fapte penale. Şi s-a trecut la treabă – porţiunea de 200 m a fost demolată şi apoi refăcută în regie proprie de CNADNR, o premieră pentru compania de drumuri.
Citește și editorialul lui Mălin Bot pe această temă: Când aflăm ce face statul cu banii din taxele de drum şi pe carburanţi? | OPINIE
România este singura țară din Europa și probabil din lume care și-a demolat o bucată dintr-o autostradă proaspăt inaugurată. Asta într-o țară aflată oricum în Evul Mediu cu infrastructura rutieră. Ca să înțelegem bine cât de penibili suntem, la acest capitol, vă aduc aminte că ne va apuca anul 2018 fără să avem legate marile provincii istorice prin autostrăzi… citește mai departe aici …