Teribila agitaลฃie a imediatului îi fac pe români sฤ nu caute trecutul ลi înลฃelesurile sale simbolice. Mai dau o fugฤ ลi pe la Curtea de Argeล, dintr-o oarecare evlavie, nu din recunoลtinลฃฤ faลฃฤ de fฤurarii istoriei moderne. Cuprinลi de vitejia de-o clipฤ, într-un entuziasm al efemeritฤลฃii, mai admirฤ Catedrala, îลi fac selfie-uri cu mormintele regilor, dar nu cautฤ sฤ înลฃeleagฤ taina construcลฃiei monumentale, nici sacralitatea monarhiei constituลฃionale.
Ana, regina noastrฤ neîncoronatฤ, dupฤ ce ลi-a dฤruit întreaga viaลฃฤ exilului crud al Regelui, clฤdind o familie puternicฤ, se va zidi, asemenea Anei lui Manole, în piatra rece a Basilicii, care va odihni ultimele rฤmฤลiลฃe ale Dinastiei române. A fost excomunicatฤ de Papฤ, pentru cฤ a ales nuntirea cu un ortodox. Nu a renunลฃat niciodatฤ la religia ei catolicฤ. A decis sฤ se odihneascฤ pe veci într-o catedralฤ ortodoxฤ. Iatฤ supremul sacrificiu. ลi-a iubit mult soลฃul ลi prin el ลฃara, pe care a învฤลฃat sฤ o iubeascฤ din poveลti.
Majestatea Sa a îndrฤgit foarte mult satele româneศti, portul popular ศi inteligenศa ศฤranului român. Îi plฤcea cel mai mult Muzeul Satului, loc atât de simbolic de lângฤ Palatul Elisabeta. Întrebatฤ ce coloanฤ sonorฤ ar putea avea un film despre acest loc binecuvântat, a spus Poema românฤ a lui George Enescu.
A reprezentat cel mai tonic balsam al exilului Regelui. Fฤrฤ spiritul ei de aventurฤ, copilฤreasca nebunie ลi pofta de joacฤ, Regele nostru era mai singur puศin. I-a luat locul cu cinste Reginei Elena, mama atât de curajoasฤ a Regelui Mihai. A fost o fiinศฤ de o rarฤ inteligenศฤ, de-o izbitoare frumuseศe spiritualฤ ศi, în primul rând, extrem de generoasฤ. Renunศând la religia ei, a dฤruit ce avea mai scump tuturor românilor: iubirea faศฤ de ศarฤ ศi faศฤ de Majestatea Sa Regelui Mihai.
Dar nu despre Regina Ana aล vrea sฤ vorbesc, prea mulลฃi regaliลti de ziua a opta o fac pe toate canalele media. De lunea trecutฤ, curând dupฤ aflarea tristei veลti a morลฃii Reginei, televiziunile româneลti s-au concurat, mai abitir ca-n întrecerile socialiste, în lauda defunctei. Nimic special. Pฤrerologi cabotini ลi ursuzi, care mai ieri îl fugฤreau pe Rege pe autostrฤzi, vorbeau pios. Noroc cฤ ecranul nu transmite damfuri, doar evocฤ grimase ลi narcisism epocal. În republicฤ, ipochimenii joacฤ roluri evlavioase. S-ar târi pe jos, ar renunลฃa ลi la fireturi, numai sฤ fie lângฤ mort. Impostorul are mare apetit pentru simboluri defuncte. Îi place sฤ se asocieze cu ziditorii lumii, atunci când Atotputernicul le-a luat vlaga. Aลa se simte ลi el mai puternic decât trecuลฃii la veลnicie.
Câลฃi dintre români cunosc Legenda Meลterului Manole? Pe vremea lui Neagoe Basarab, într-un ev mediu timpuriu, domnitorul a tocmit „meลteri mari, calfe ลi zidari,” pentru a ridica „pe Arges în gios / pe un mal frumos”, „Mฤnฤstire ‘nalta/ cum n-a mai fost alta”. Munca meลterilor a fost, dupฤ cum probabil se ลtie, zadarnicฤ. Tot ce zideau ziua, noaptea se surpa. În vis, lui Manole i s-a relevat nevoia de a o sacrifica prima femeie care va veni sฤ aducฤ bucate „la soลฃ/ ori la frate”. Ana, soลฃia Meลterului Manole, a avut neลansa sฤ soseascฤ prima. Mฤnฤstirea, fฤr’ de asemฤnare, a fost ridicatฤ, iar Manole, a rฤmas pe acoperiล. Din porunca voevodului, schele au fost desfฤcute, pentru ca niciodatฤ sฤ nu se mai poatฤ ridica „altฤ mฤnฤstire/ pentru pomenire/ mult mai luminoasฤ/ ลi mult mai frumoasฤ”. Crezând cฤ se poate salva, marele meลter ลi-a construit aripi din „ลindrile uลoare”. Zborul i s-a frânt. Aripile nu l-au ajutat. În locul pierzaniei, s-a iลฃit un izvor. Din Fântâna lui Manole mulลฃi beau apฤ. Aruncฤ bani. Câลฃi ลtiu cฤ prin legendฤ, sufletul meลterului genial a rฤmas nemuritor?
Românii nu au ลtiut niciodatฤ sฤ preลฃuiascฤ ziditorii. Printre semeni observ o mare vocaศie a pioศeniei. Mai mare decât apetenศa pentru lucrul bine fฤcut. Acum când ne apropiem de stingerea Dinastiei Române, contraelitele devin pioase, majoritatea, îngฤduitoare cu regii ศi reginele, atât de terfelitศi de istoria comunistฤ.
Culmea, detractorii de ieri ai monarhiei vorbesc acum – când se stinge ultima vฤpaie de energie legitimฤ – despre ce ar fi putut fi?
ศtiu cฤ nu le crapฤ obrazul. L-au aplaudat dimineaศa pe Ceauศescu ศi seara pe Iliescu. Vor sฤ parฤ smeriลฃi ลi îngฤduitori. I-am vฤzut ลi la înmormântarea Seniorului. Prin vocea lui Alexandru Bârlฤdeanu au abjurat de la crez. S-au lepฤdat de ideologia lor sinistrฤ, doar pentru a fi asemenea legendarului fruntaล ลฃฤrฤnist. Tot înainte, cu rictus ลi emfazฤ de cazarmฤ. Pe vremea aceea nu se fฤceau selfie-uri, doar se închinau languros, ca-n faลฃa unei fecioare, pentru a pฤrea ลi ei neprihฤniลฃi. Existฤ la plutocraลฃia dâmboviลฃeanฤ o vocaลฃie malignฤ a asocierii cu simbolurile moarte.
Acum, când Ana de România se alฤturฤ Anei lui Manole, contralitele se rฤsucesc uศor, din nou, în piruete grobiene.
Nu se zice în zadar cฤ românii sunt mari specialiศti ai colivelor. Cum fac româncele parastase, mai va!
Trฤim într-un feudalism sinistru. ศtim sฤ îngropฤm frumos, dar nu ศtim sฤ creศtem nimic.
E mai lejer sฤ cânศi ”Doamne, miluieศte,” decât sฤ pui mâna pe mistrie. Câลฃi înลฃeleg jertfa pentru creaลฃie, cฤ nimic durabil nu poate exista fฤrฤ muncฤ ลi suferinลฃฤ.
România de-a gata, i-a fฤcut pe miลei sฤ se împฤuneze cu averi ลi demnitฤลฃi. Ce sigur nu vor avea niciodatฤ e nobleลฃea, care nu se tranzacลฃioneazฤ la talcioc ลi nici nu se imprimฤ ca un colant pe un ban de aur.
România a avut voevozi, domni, boieri, nobili, regi.
Acum când reperele morale se sting, apar liliecii devoratori.
Nu întâmplฤtor la Curtea de Argeศ, unde sunt criptele marilor noศtri regi ศi regine, Manole a zidit-o pe Ana în zid. Ce se construia ziua se prฤbuศea noaptea.
S-o lฤsฤm pe asta cu România, lucrului bine fฤcut, mai bine România, parastasului perfect fฤcut.
Probabil cฤ Regele Mihai nu va fi la înmormântarea iubitei sale soศii. Sper ca la Curtea de Argeศ sฤ nu se adune toatฤ pletora politicฤ, toศi ageamii ศi geambaศii vechiului cor "Afarฤ cu Regele din ศarฤ." Prezenศa detractorilor monarhiei, a celor care au scuipat pe restauraศie, a monarhiศtilor de ziua a opta ar spori suferinศa unui neam înfrânt.
Îi putem ierta, dacฤ vor avea bunul simศ sฤ stea deoparte. Sฤ nu se înghesuie în faศa camerelor de luat vederi, sฤ nu batฤ cruci filmate, sฤ nu se închine din corectitudine politicฤ. Mai precis, sฤ ne scuteascฤ de prezenศa lor cianoticฤ ศi vulgarฤ.
Ar fi un gest de reparaศie istoricฤ. A cere iertare prin tฤcere e un gest tonic, creศtin ศi întremฤtor.