16.6 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăSpecialReviriment al activității din Portul Galați

Reviriment al activității din Portul Galați

Traficul de mărfuri prin porturile Dunării Maritime, de la Galaţi, Tulcea şi Brăila, este în continuare la un nivel scăzut în raport cu indicatorii care erau înregistraţi înainte de criza economică, însă în primele luni ale acestui an a fost înregistrată o ușoară creștere în raport cu aceeași perioadă din 2015. 

În primele patru luni, au fost tranzitate prin porturile dunărene cu aproximativ 173.000 tone de mărfuri mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Potrivit datelor Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, dacă pe primele patru luni ale anului trecut, traficul portuar al APDM a fost de 2.506.723 tone, în acest an cantitatea totală de marfă tranzitată a fost de 2.679.310 tone. Ponderea cea mai mare în structura mărfurilor operate o au produsele minerale brute de carieră sau balastieră, ipsos, zgură – într-o cantitate de peste 818.000 tone, minereurile neferoase – peste 568.000 tone, minereurile de fier – peste 436.000 tone şi laminatele peste 352.000 tone. La polul opus, se află utilajele și echipamentele, animalele în viu, varul, cimentul și materialele de construcţii, produsele alimentare și băuturile, care totalizează o cantitate de numai opt tone.

Creștere semnificativă în traficul fluvial

Potrivit directorului APDM Galați, Luigi Ciubrei, defalcat, pe cele două tipuri de trafic, fluvial și maritim, este înregistrată o creştere semnificativă la traficul fluvial. Traficul maritim a fost în scădere, atât ca tonaj, cât și ca număr de nave operate portuar. Astfel, în traficul fluvial a fost înregistrată, în perioada ianuarie-aprilie 2016, un tonaj de 2.259.374 tone, fiind operate 1.229 de  nave, faţă de 1.971.523 tone cu 999 de nave în perioada similară a anului trecut. La traficul maritim, au fost operate doar 116 nave cu 412 tone de marfă, faţă de 145 nave cu 535 tone de marfă în perioada similară din 2015.

Romportmet, cel mai important port de la Dunăre

Cea mai importantă parte a cu­renților de marfă este constituită din transporturi de laminate, transporturile de fier vechi, cereale, uleiuri, îngrăşăminte naturale şi chimice, buştenii şi nutreţurile pentru animale și de mineralele brute, calcar, zgură, minereuri feroase şi neferoase destinate combinatului ArcelorMittal Galaţi. În acest context, Portul Mineralier Romportmet SA Galați rămâne în continuare cel mai important port de la Dunărea Maritimă, prin acesta fiind tranzitată mai mult de jumătate din cantitatea de marfă. În primele patru luni, a fost înregistrat un trafic de mărfuri de 1.136.841 tone, din care: laminate – 333.972 tone, fier vechi – 23.196 mii tone, produse minerale brute 123.915 mii tone; minereuri de fier 436.456 tone și 219.302 tone de combustibili solizi. În cel de-al doilea port din Galați ca volum de mărfuri tranzitate, Portul Bazinul Nou, în perioada ianuarie – aprilie 2016 a fost operată o cantitate de 66.544 tone de mărfuri, din care 8.498 tone de laminate și 23.620 mii tone de fier vechi. Au mai fost operate portuar și cantități mai mici de maşini, utilaje, echipamente (389 tone), îngrăşăminte naturale şi chimice (15.156 tone), buşteni (174 tone) și 18.707 tone produse minerale brute, de carieră şi balastieră, ipsos, zgură, sare. În Portul Docuri, specializat în mărfuri generale, a fost înregistrat un trafic de mărfuri de 56.478 tone, din care 10.194 tone de laminate și 6.342 tone de îngrăşăminte naturale şi chimice, 6.714 tone de cereale, 11.583 tone de seminţe, uleiuri, grăsimi, 3.893 tone de produse alimentare, băuturi, tutun și 17.892 tone de produse minerale brute, de carieră şi balastieră.   

În traficul fluvial a fost operată în primele patru luni o cantitate de 2.259.374 tone de mărfuri, fiind operate 1.229 de nave, faţă de 1.971.523 tone cu 999 de nave în perioada similară a lui 2015.

Activitatea din porturile dunărene, la nivel scăzut

Cantitatea de marfă tranzitată prin Portul Galaţi este departe, însă, de indicatorii dinaintea crizei, când, anual, se încărcau şi descărcau până la 15 milioane de tone. Cea mai acută criză din exploatarea portuară de la Dunărea Maritimă a fost înregistrată în 2009. Atunci, porturile dunărene au trecut
printr-o situaţie mai dificilă decât aceea din 2001, când unul din efectele războiului din fosta Iugoslavie a fost scăderea navigaţiei şi a operării portuare la Dunăre. În 2001, în porturile Brăila, Galaţi şi Tulcea, au fost operate  9,9 milioane tone de marfă şi 5.657 de nave. Au urmat câţiva ani de creştere, „vârful“ fiind înregistrat în 2006, când au fost operate 15,2 milioane tone de marfă şi 8.563 de nave. În 2007 au fost operate 14,3 milioane tone mărfuri, iar în 2008 un volum de 12,7 milioane de tone. În 2009, efectele crizei au determinat o scădere mai drastică decât aceea din 2001, la 7,7 milioane tone de mărfuri şi 4.353 de nave operate.

Potrivit statisticilor APDM, în 2010, a fost înregistrat un reviriment, respectiv o creştere a traficului portuar la 5.905 nave operate şi un volum de 11,7 milioane tone marfă, cu aproximativ 4 milioane de tone peste estimări. Dar în 2011 a fost înregistrată o nouă scădere, la 10,5 milioane tone marfă şi 5.788 de nave operate. În anii care au urmat, nivelul exploatării portuare a rămas în continuare la nivel scăzut.

Cele mai citite

Rusia – Ucraina, ziua 780: Moscova susține că armata Kievului a atacat Crimeea cu rachete cu rază lungă de acțiune

Sistemele de apărare antiaeriană ruse au distrus patru rachete ATACMS cu rază lungă de acţiune, furnizate de SUA Kievului şi care au fost lansate...

Șase persoane au fost rănite în regiunile ucrainene Harkov și Dnipro

Rusia a lansat peste noapte un atac cu drone asupra regiunilor ucrainene Harkov și Dnipro, rănind cel puțin șase persoane și lovind infrastructuri critice,...

Pastorala de Paște a patriarhului Daniel

În lucrarea Domnului Nostru Iisus Hristos, vindecarea de o boală trecătoare nu este totul şi nu este ultimul scop al venirii Lui în lume,...
Ultima oră
Pe aceeași temă